عکس رهبر جدید

معرفی کتاب: مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی

معرفی کتاب: مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی

●  مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی
● تألیف دکتر مهدی زارع


آسیب‌پذیری کشور در برابر سوانح طبیعی، آن هم در رتبه پنجم، نیاز به آموزش در این زمینه را ضروری می‌سازد. این امر باعث ارتقای سطح اطلاعات مفید شهروندان و زمینه‌ساز مدیریت بهینه کاهش ریسک سوانح طبیعی نیز خواهد شد.

مخاطرات و سوانح طبیعی، همچنین معرفی آن‌ها با رویکرد کاهش ریسک سانحه در کتاب «مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی» به قلم دکتر مهدی زارع، مهندس‌زمین لرزه و استاد لرزه‌شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی لرزه‌شناسی به تفصیل تشریح شده‌اند.

کتاب در ده فصل نگاشته شده و نویسنده در هر فصل به بررسی یکی از مخاطرات طبیعی در کشور پرداخته است. در ضمن به برنامه‌های سازمان ملل متحد برای کاهش ریسک سوانح و تغییر اقلیم، که چالش امروز ایران و جهان به حساب می‌آید، نیز توجه شده است.

فصل اول به معرفی مخاطرات جهان و سهم و رتبه کشور ما بین کشورهای دیگر پرداخته است. لرزه‌خیزی ایران نیز با توجه به فراوانی آن در بیشتر استان‌ها موضوع فصل دوم کتاب می‌باشد. سیل، مخاطرات آن و هر آنچه مرتبط با آن است، در فصل سوم مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم زمین‌لرزه‌های اخیر جهان، با رویکرد کاهش ریسک، تحلیل و بررسی شده‌اند. معرفی سونامی و دستگاه هشداردهنده آن اطلاعات مفیدی در این زمینه موضوع فصل پنجم است. در فصل ششم مدیریت سانحه به‌ویژه بر پایه زمین‌لرزه و سونامی‌های مهم اخیر در جهان نگاشته شده است. فصل هفتم مسائل اجتماعی ـ روانی سوانح طبیعی را مورد بررسی قرار داده که از اهمیت زیادی برخوردار است ولی متأسفانه توجه جامعی به آن‌ها نمی‌شود. موضوع فصل هشتم برنامه‌های سازمان ملل متحد برای مدیریت کاهش ریسک سانحه می‌باشد که بسیار کاربردی است. آنچه به‌عنوان مخاطرات طبیعی مطرح است گاه نتیجه تغییر اقلیم توسط انسان‌ها در زمین است، بدین دلیل در فصل نهم کتاب از تغییر اقلیم با عنوان «چالش روز» یاد شده، که باعث بروز مخاطرات طبیعی می‌شود. به زمین‌لرزه‌های مهم سال 1394 در کشورهای آسیب‌پذیر جنوب آسیا  به‌ویژه زمین‌لرزه‌های اردیبهشت 1394 در نپال و آبان 1394 در افغانستان، به اختصار، در فصل دهم پرداخته شده است. کتاب (مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی) در 484 صفحه و توسط دپارتمان مدیریت بحران شرکت کیمیا خرد پارس در سال 1395به تعداد 1000 نسخه چاپ شده است. مطالعه این کتاب علاوه بر دبیران زمین‌شناسی به کلیه دبیران، همچنین همه افراد علاقه‌مند توصیه می‌شود تا بدین ترتیب با آموزش و ارتقای سطح آگاهی آحاد جامعه و مهارت‌آموزی در این زمینه گامی مؤثر در مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی برداشته شود. پیشنهاد می‌شود این کتاب به‌عنوان منبع درسی برای واحدهای اختیاری دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌ها انتخاب شود.

 

۵۷۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم زمین,مدیریت کاهش ریسک سوانح طبیعی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید