عکس رهبر جدید

محتوای آموزش الکترونیکی تولید کنید

محتوای آموزش الکترونیکی تولید کنید
برنامه‌ها و نرم‌افزارها در تسهیل آموزش و یادگیری جذّاب دانش‌آموزان نقش جدی ایفا می‌کنند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مدارس و کلاس‌ها در حال گسترش است.

اشاره
آیا محتواهای آموزشی الکترونیکی درس زمین‌شناسی را خودتان تولید می‌کنید؟ چقدر علاقه‌مند به این کار هستید؟

برنامه‌ها و نرم‌افزارها در تسهیل آموزش و یادگیری جذّاب دانش‌آموزان نقش جدی ایفا می‌کنند، به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مدارس و کلاس‌ها در حال گسترش است. در پاره‌ای از موارد این نرم‌افزارها و محتواها به دلیل تولید به وسیله شرکت‌ها و افراد غیرماهر تناسب خوبی با نیازها و شرایط معلم و دانش‌آموزان ندارند، حال اگر معلمی بتواند خودش اقدام به تولید محتواهای الکترونیکی مورد نیاز براساس نیازهای واقعی و مشکلات یادگیری دانش‌آموزانش کند، بر بهبود فرایند آموزش و جذابیت کلاس و یادگیری لذت‌بخش خواهد افزود.

 


نرم‌افزار Neobook Professional، برای طراحی و تولید آسان و سریع محتواهای تعاملی آموزشی ـ کاربردی مانند: انیمیشن، برنامه تعاملی، کتاب تعاملی، مجله الکترونیکی، بازی، شبیه‌ساز و... به معلم و دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند

 

تولید محتوای الکترونیکی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها سایت‌های تولید محتوا، برنامه‌نویسی و... است. نگارنده با توجه به تجارب خویش داده و با عنایت به مبانی سند تحول بنیادین، از جمله راهبرد کلان بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدف‌های کلان 3، 2، 1، 5، 7)1، مراحل تولید یکی از نرم‌افزارهای مناسب برای درس زمین‌شناسی را جهت استفاده معلمان زمین‌‌شناسی ارائه می‌نماید.

 



تولید محتوای آموزشی الکترونیکی درس زمین‌شناسی با نرم‌افزار NeoBook
نرم‌افزار Neobook Professional، برای طراحی و تولید آسان و سریع محتواهای تعاملی آموزشی ـ کاربردی مانند: انیمیشن، برنامه تعاملی، کتاب تعاملی، مجله الکترونیکی، بازی، شبیه‌ساز و... به معلم و دانش‌آموزان کمک زیادی می‌کند. برخی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار عبارت است از:

1. کار با آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان به وسیله آن اشکال هندسی و متن و فیلم و صدا و... را به صفحه اصلی اضافه کرد و با ترکیب خلاقانه آن‌ها، محتواهای آموزشی جذاب و با کیفیتی طراحی نمود (تصاویر 1 و 2).


Professional, Neobook تصویر 1. باز کردن صفحه جدید

 
Professional Neobook تصویر 2. انتخاب اشکال مختلف



2. با انتخاب هر شیء (مانند: تصویر، متن، شکل، فیلم و...) در صفحه و دو بار کلیک کردن بر روی آن، پنجره تنظیمات آن شیء نمایش داده می‌شود که می‌توان بر روی آن شیء تغییراتی مانند: عنوان، رنگ، انجام فعالیت و وظیفه خاص و... را به آسانی انجام داد (تصویر 3).


Professional Neobook تصویر 3. پنجره تنظیمات اشیا



برای مثال در پنجره تنظیمات و در بخش Actions و داخل گزینه Insert Action می‌توان با انتخاب دستورهای آماده نرم‌افزار، وظایف خاصی را برای اشیا تعیین کرد (تصویر 4).


Professional Neobook تصویر 4. انتخاب وظیفه خاص برای اشیا



مثلاً با انتخاب دستور آماده Move Object Along Path و کلیک روی دکمه «زمین‌شناسی» می‌توان تصویر روی صفحه را در مسیری که تعیین کرده‌ایم، حرکت دهیم (تصاویر 5 و 6).



Professional Neobook تصویر 5. انتخاب تصویر


Professional Neobook تصویر 6. تنظیم نوع حرکت



فعالیت‌های دیگری مانند نمایش متن خاص، اجرای انیمیشن، وارد شدن به سایت و... را می‌توان به شرح زیر انجام داد:

• نمایش یک شیء مخفی بعد از کلیک کردن روی دکمه Show Object

• تغییر اندازه اشیا Size Object

• تغییر رنگ اشیا هنگام کلیک و یا قرار گرفتن ماوس روی آن Set Object Fill

• شروع زمان‌سنج Timer Start

و...



3. در هر مرحله از ساخت محتواها، می‌توان برنامه را آزمایش کرد تا از درستی اجرای آن مطمئن شد و یا خطاهای آن را برطرف کرد. همچنین تنظیمات کلی نرم‌افزار مانند تعیین عنوان محتوا، قرار دادن رمز روی برنامه، تعیین تصویر زمینه، افزودن فونت‌های مختلف، نام طراح برنامه و... را می‌توان از مسیر زیر انجام داد (تصویر 7).

Book-BookProperties

 

Professional Neobook تصویر 7. اضافه نمودن نام طراح



برخی از محتواهای تعاملی که نگارنده طراحی کرده است:

1. نحوه جابه‌جایی قاره‌ها در طول زمان و تشکیل خشکی‌های کنونی (تصویر 8).

Professional Neobook تصویر 8. مثال: تغییر مکان قاره‌ها



2. در اینجا چگونگی تشکیل لایه‌های رسوبی و ویژگی‌های لایه‌ها طراحی شده است. با انتخاب هر بخش، اطلاعات لازم به دانش‌آموزان داده می‌شود (تصویر 9).

 

Professional Neobook تصویر 9. اضافه نمودن متن برای تشریح تصویر



3. در محتوای انیمیشنی زیر، چرخش سیارات منظومه شمسی در مدارهای خود و تفاوت سرعت چرخش سیارات داخلی و خارجی و... شبیه‌سازی شده است که با کلیک بر روی اشیا، تغییرات قابل اجرا و مشاهده است (تصویر 10).


Professional Neobook تصویر 10. اجرای تغییرات


محتواهای ساخته‌شده با نرم‌افزار بر روی ویندوز رایانه، بدون نیاز به برنامه خاصی، قابل اجرا هستند.

 

جمع‌بندی
نرم‌افزار NeoBook ضمن اینکه ابزارها و امکانات مختلفی را برای ترسیم و طراحی اشیا و برنامه‌های تعاملی در اختیار ما می‌گذارد کار کردن با آن بسیار آسان است و به معلمان زمین‌شناسی در تولید محتوای الکترونیکی، به‌صورت جذاب و خلاقانه، کمک زیادی می‌کند. معلمان با استفاده از این نرم‌افزار قادر خواهند بود تا با ترکیب دانش تخصصی خود در مباحث زمین‌شناسی و تولید محتوای الکترونیکی،‌ محتواهای آموزشی متنوعی را بر حسب نیازهای واقعی کلاس و دانش‌آموزان به سرعت و آسانی طراحی و تولید کنند و به‌صورت مستقیم در کلاس و یا در قالب آموزش معکوس در خانه، به دانش‌آموزان ارائه دهند.



پی‌نوشت
1. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه 1390

 
منبع
1. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه 1390


توجه
دسترسی به نرم‌افزار Neo از روش‌های زیر به آسانی امکان‌پذیر است:
1. ایمیل نگارنده: mus.sa92@yahoo.com
2. سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردی: www.amuzeshikarbordi.sellfile.ir

 

۱۰۴۱
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم زمین,معرفی نرم‌ افزار,نرم‌ افزار زمین‌ شناسی,محتوای الکترونیکی,تولید محتوای معلم ساخته,محتوای آموزشی الکترونیکی,آموزش زمین‌ شناسی,نرم‌افزار Neobook Professional, Neobook Professional,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید