عکس رهبر جدید

کسب و کار نوپا

  فایلهای مرتبط
کسب و کار نوپا
استارت آپ

شتاب‌دهنده چیست؟
«شتاب‌دهنده» یا «Startup accelerator» را درواقع می‌توان به‌عنوان سوخت و بنزین در مفهوم استارت‌آپ در نظر گرفت. شتاب‌دهنده‌ها افراد یا شرکت‌هایی هستند که وظیفه حمایت از یک شرکت نوپا را بر عهده می‌گیرند و آن‌ها را در فرآیند آموزش، تولید و فروش محصول هدایت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در هرکدام از سه دسته سرمایه‌گذاری فوق قرار گیرند، اما معمولاً به‌عنوان گروه سرمایه‌گذاری شراکتی شناخته می‌شوند که تنها تا 45 درصد از سهام گروه را به خود اختصاص می‌دهند.

شتاب‌دهنده‌های ایرانی و شتاب‌دهنده‌های خارجی متعددی در سطح اینترنت معرفی شده‌اند و هرکدام از آن‌ها می‌کوشند امتیازات ویژه‌ای برای استارت‌آپ‌ها در نظر بگیرند تا آن‌ها را جذب کنند.

 

تا به حال به فکر راه‌اندازی کسب ‌وکار شخصی‌تان افتاده‌اید؟ داستان «استارت‌آپ»‌ها دقیقاً از همین‌جا شروع می‌شود. در دنیای امروز کسب وکار، استارت‌آپ یکی از داغ‌ترین موضوع‌هایی است که همه درباره‌اش صحبت می‌کنند. اما استارت‌آپ واقعاً چیست؟

در وب‌سایت «ویکی‌پدیا» آمده است: «شرکت نوپا یا شرکت نوآفرین یا استارت‌آپ‌ Startup، کوتاه‌شده Startup company، به شرکت یا کسب‌وکاری گفته می‌شود که معمولاً به تازگی و در نتیجه کارآفرینی ایجاد شده ‌است، رشد سریعی دارد، و در جهت تولید راه‌حلی نوآورانه و دوام‌پذیر برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته ‌است.»

«مرکز کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا»، استارت‌آپ را یک سلسله کسب‌وکارهایی معرفی می‌کند که براساس فناوری ایجاد می‌شوند و ظرفیت بالایی برای رشد در آینده دارند.

هر کسب‌وکاری استارت‌آپ نیست. یعنی صرفاً راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، مستقل یا کوچک، به معنای راه‌اندازی استارت‌آپ نیست. پس تفاوت در کجاست؟

 

1. سرعت رشد
استارت‌آپ‌ها قرار است به سرعت رشد کنند و به بلوغ برسند.

آن‌ها محصول نوآورانه‌ای دارند که قرار است به بخش بزرگی از بازار عرضه شود. این یکی از دلایلی است که بسیاری از استارت‌آپ‌ها تحت وب شکل می‌گیرند. در مقابل، کسب‌وکارهای سنتی نه به دنبال رشد سریع هستند و نه به دنبال بخش بزرگی از بازار. برای بسیاری از کسب‌وکارها در دست گرفتن بخش کوچکی از بازار و فعالیت طولانی‌مدت در آن مناسب است.

2. نحوه تأمین سرمایه
سرمایه‌گذاران فرشته‌خو و خطرپذیر یا بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی بهترین گزینه‌های پیش روی استارت‌آپ‌ها هستند. کسب‌وکار‌های کوچک بیش‌تر تمایل دارند، سرمایه خود را از طریق وام و قرض تأمین کنند.     

3. برنامه برای بازپرداخت سرمایه
حدود 90 درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند و سرمایه‌گذاران هم پس از مدتی پول خود را می‌خواهند. پس باید برنامـه‌ای برای بازپرداخت سـرمایه داشته باشید. کسب‌وکارهایکوچک چون معمولاً با سرمایه شخصی یا وام بلند‌مدت راه اندازی می‌شوند، کمتر با چنین مشکلی مواجه می‌شوند.

 یک ایده دارید و می‌خواهید کار را شروع کنید؟ بسیار خب، از کجا  می‌خواهید شروع کنید؟

در این اینفوگرافیک که از fundersandfounders.com  ترجمه شده است، می‌توانید شَمایی کلی از شروع تا موفقیت نهایی یک استارت‌آپ را ببینید:
 
اینفوگراف استارت آپ
همه ما می‌دانیم که سرمایه، یکی از ارکان اصلی برای آغاز کار یک شرکت است و هر قدر از بابت حمایت‌های مالی آسوده‌‌خاطر باشیم، بهتر و سریع‌تر می‌توانیم  فرایند کار خود را طی کنیم. پس عموماً در استارت‌آپ‌ها به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

عموماً سه شیوه برای سرمایه‌گذاری در یک شرکت نوپا وجود دارد:

سرمایه‌گذاری مالکیتی
نوعی سرمایه‌گذاری است که در جریان آن، سرمایه‌گذار در ازای تخصیص اعتبار به پروژه، مالکیت بخشی از آن را به دست می‌آورد.  فرض بگیرید که شما در یک پروژه  گاوداری یا کشاورزی سرمایه‌گذاری می‌کنید و در ازای پولی که در اختیار این گروه قرار می‌دهید، صاحب قسمتی از پروژه خواهید شد.
 

سرمایه‌گذاری اعتباردهی
این روش بیشتر شبیه قرض ‌دادن پول به یک پروژه است و در قبال آن تنها سود یا هزینه مربوط به سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کنید. در این روش، سرمایه‌گذار متعهد می‌شود که اعتبار لازم برای انجام پروژه را تأمین کند و در نهایت پس از تولید محصول و ارائه آن به بازار، پول اولیه خود را به همراه سود آن دریافت می‌کند.
 

سرمایه‌گذاری شراکتی
این سرمایه‌گذاری، همانند سرمایه‌گذاری مالکیتی است با این تفاوت که در روش شراکتی، تنها تا 45 درصد از سهام به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد و مالک اصلی پروژه، همان کارآفرین و گروه راه‌اندازی استارت‌آپ هستند.

 

استارت‌آپ ویکند چیست؟
«استارت‌آپ ویکند» (Startup Weekend) به‌صورت یک گردهمایی آموزشی و تجربی برای کارآفرینان و افراد ایده‌پرداز برگزار می‌شود تا در جریان آن بتوانند ایده‌های خود را با هم در میان بگذارند و آن‌ها را در معرض قضاوت داوران و مربیان قرار دهند.روند اجرای استارت‌آپ ویکند بدین صورت است که افراد شرکت‌کننده در چهار روز پایان هفته (از عصر پنجشنبه در برخی از کشورهای جهان و عصر سه‌شنبه در ایران) در یک محل گرد هم می‌آیند و ایده‌های خود را مطرح می‌کنند. به کسانی که ایده دارند، 60 ثانیه وقت داده می‌شود تا  ایده خود را شرح دهند و توجه شرکت‌کنندگان را به آن جلب کنند. پس از مطرح ‌شدن هرکدام از این ایده‌ها، افراد شرکت‌کننده به یکی از این تیم‌ها جذب  می‌شوند و در کنار هم زمینه تجاری‌سازی ایده مورد نظر را فراهم می‌کنند. تمامی این مراحل طی سه روز انجام می‌شوند و گردهمایی در ساعت21 چهارمین شب از کشورهای جهان به پایان می‌رسد.

مراسم اختتامیه این گردهمایی شامل معرفی ایده‌ها و استارت‌آپ‌های برتر است و شامل افرادی می‌شود که توانسته باشند بهترین راهکار ممکن را برای تجاری‌سازی محصول مورد نظر معرفی کنند. این برنامه در 54 ساعت برگزار می‌شود و افراد می‌توانند از بین شرکت‌کنندگان تیم خود را تشکیل دهند. گردهمایی استارت‌آپ ویکند یکی از بهترین ابزارها برای عملی ‌کردن مفهوم استارت‌آپ در سطح جامعه است. معمولاً هرساله برخی از این ایده‌ها توسط منابع مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

در این اینفوگرافیک که از fundersandfounders.com ترجمه شده است، می‌توانید شمایی کلی از شروع تا موفقیت نهایی یک استارت‌آپ را ببینید.


۱۱۱۹
کلیدواژه (keyword): رشد نوجوان,صفر و یک,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید