عکس رهبر جدید

زندگی با ریاضی

زندگی با ریاضی
از همان پایه اول ابتدایی با تشویق‌های معلمش به دست‌سازه‌های ریاضی علاقه‌مند شد و خودش شروع به ساختن کرد. با ساده‌ترین ابزار، یعنی نی نوشابه و کش بستن اسکناس، اولین دست‌سازه را درست کرد و با خود به مدرسه برد. امروز هم که در دوره متوسطه اول درس می‌خواند، همچنان به دست‌سازه‌ها علاقه‌مند است، ریاضی را دوست دارد و از حل کردن معماهای ریاضی لذت می‌برد. برای آشنایی با سیده مریم جعفری، دانش‌آموز پایه هشتم «مدرسه نمونه دولتی شهید چمران» همراه ما به شهرستان «مرودشت» در استان فارس بیایید تا درباره او بیشتر بدانید.

اولین بار کجا و چطور با دست‌سازه‌های ریاضی آشنا شدید؟
اولین بار در کلاس اول ابتدایی با سازه‌های دست‌سازی که به‌عنوان تکلیف داده می‌شدند، آشنا شدم. در کلاس اول به‌عنوان تکلیف با نی و کش پول، ما دسته‌های 10 تایی درست کردیم و با آن معلم به ما آموزش می‌داد. اولین دست‌سازه‌ام را هم در کلاس اول ابتدایی ساختم که دست‌سازه چوب‌خط بود و به درک بهتر عددها کمک می‌کرد.


دست‌سازه‌های ریاضی چه کمکی به فهم بهتر مطالب ریاضی به شما کردند؟ لطفاً مثالی بزنید.
برای مثال، مجموع زاویه‌های داخلی مثلث با دیدن مثلث متساوی‌الاضلاع دست‌ساز بهتر قابل درک و فهم بود، چون آن را مشاهده می‌کردیم.


در مدرسه شما چقدر به دست‌سازه‌های ریاضی اهمیت داده می‌شود؟ مثال هم بزنید.
بسیار زیاد، تا حدی که انگیزه پیدا کردم، برای ارائه در نمایشگاه دست‌سازه بسازم. نه تنها برای درس ریاضی که برای سایر درس‌ها نیز تأکید دارند.
 

تا به حال خودتان چند دست‌سازه ریاضی ساخته‌اید؟ نام ببرید.
تعداد آن‌ها را به خاطر ندارم، اما همان‌طور که گفتم، از کلاس اول شروع به ساخت دست‌سازه‌های گوناگون کردم؛ دست‌سازه‌هایی مثل مکعب مربع، مکعب مستطیل و هرم.


درس ریاضی را چطور توصیف می‌کنید؟ مثلاً برخی‌ها می‌گویند خیلی سخت است یا خیلی خشک است. شما چه نگاهی دارید؟
به نظر من ریاضی مانند معماست که انسان دوست دارد آن را حل کند و به جواب برسد. وقتی هم جواب را به‌دست آورد، به وجد می‌آید.
 

چقدر اهل حل‌کردن معما هستی؟ چه جور معماهایی را بیشتر دوست داری؟
من معما را زیاد دوست دارم‌ و بیشتر معماهایی را دوست دارم که با ریاضی در ارتباط هستند.


شنیده‌ام از زمان شروع تحصیل در ابتدایی به ریاضی علاقه داشته‌اید. دلیل این علاقه چیست؟
معلم کلاس اول من ریاضی را به‌صورت داستان به ما یاد می‌داد. مثلاً می‌گفت: یک روباه می‌خواهد مرغی شکار کند. او مرغی کوچک و مرغی بزرگ می‌بیند. به نظر شما کدام مرغ را انتخاب می‌کند. به این ترتیب ما با مفهوم مقایسه عددها آشنا شدیم. همین روش‌ها مرا به درس ریاضی علاقه‌مند کرد.


جالب‌ترین موضوع ریاضی که تا به حال با آن برخورد داشته‌اید، کدام موضوع است و چرا؟
جالب‌ترین موضوع ریاضی برای من «آمار و احتمال» است زیرا در این موضوع ما چند روش و نمودار داریم که هر کدام برای مسئله‌ای جدا مورد استفاده قرار می‌گیرند و همین برای من جذابیت دارد. برای من اینکه نمودارها هرکدام در جایی متفاوت قابل استفاده هستند، جذابیت دارد. مثلاً از نمودار خط شکسته در بازار بورس و طلا استفاده می‌شود، و یا محاسبه احتمال پیش آمدن یک پیشامد برایم جالب است.

 
گاهی یافتن جواب یک مسئله ریاضی یا پیدا کردن پاسخ یک معما خیلی راحت نیست و آدم زود به جواب نمی‌رسد. در این مواقع چه‌کار می‌کنی یا از چه کسانی کمک می‌گیری؟
چنین اتفاقی زیاد برای من رخ داده است. در این مواقع با تسلط و تمرکز بیشتر سؤال را می‌‌خوانم و در صورتی‌که خودم به نتیجه نرسم، از پدر و مادرم و یا دیگران، مثل دبیران و دوستان، کمک می‌گیرم.
 

دوست داری ریاضی را تا کجا ادامه بدهی؟
من آن‌قدر به ریاضی علاقه دارم که دوست دارم تا جایی که امکان دارد، مبحث‌های جدید را یاد بگیرم.


به کدام بازی‌های ریاضی بیشتر علاقه داری و چرا؟
بازی «تنگرام»، چون با آن می‌توان شکل‌های متفاوتی ساخت.


دوست داری در آینده چه رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب کنی و به چه شغلی علاقه‌مند هستی؟
دوست دارم رشته ریاضی را انتخاب کنم و در آینده مهندس شوم و به مردم خدمت کنم شاید هم رشته تجربی را انتخاب کنم و پزشک خوبی شوم و طور دیگری خدمت کنم.


چرا برخی از دانش‌آموزان احساس می‌کنند درس ریاضـی سخت است و آن را درست متوجه نمی‌شوند؟ برای این بچه‌ها چه حرفی داری و راه‌حل تو برای کمک بـه آن‌ها چیست؟

ریاضی درسی است که به تلاش و تمرین زیاد نیاز دارد. باید تلاش کنیم و تمام فرمول‌ها را در دفترچه ذهن خود بنویسیم تا همیشه آن‌ها را به یاد داشته باشیم. بعضی از بچه‌ها به دلیل حفظ نکردن و یاد نگرفتن فرمول‌ها در حل تمرین‌ها به مشکل برمی‌خورند و ممکن است دچار ترس شوند و ریاضی به نظرشان سخت بیاید. این دانش‌آموزان با یادگرفتن کامل فرمول‌ها و حل انواع مسئله‌های ریاضی می‌توانند آن را برای خود آسان و شیرین کنند. همچنین هر چه بیشتر بتوانیم مسائل ریاضی را در زندگی خود وارد و برای خود ملموس کنیم، بهتر متوجه آن می‌شویم. استفاده از وسایل کمک‌آموزشی و یا دست‌سازه‌ها و شکل‌های متنوع و متناسب با هر موضوع، بسیار مفید است.

 

امیدواریم در همه مراحل زندگی موفق باشید.

 

۱۶۸۰
کلیدواژه (keyword): رشد برهان ریاضی اول,گفت و گو
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید