عکس رهبر جدید

آینه دوازدهم برای هنرهای تجسمی کشور

  فایلهای مرتبط
آینه دوازدهم برای هنرهای تجسمی کشور
گزارشی از دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

اشاره
هر ساله تعداد قابل توجهی از آثار هنرمندان هنرهای تجسمی سراسر کشور در یک فرایند وسیع برای نمایش در جشنواره هنرهای تجسمی فجر انتخاب می‌شوند. اگر این اتفاق را مهم‌ترین رخداد سالانه در هنرهای تجسمی بدانیم سخنی گزاف نگفته‌ایم. نمایش گسترده این آثار در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی یکی از منابع مهم برای الهام گرفتن دبیران هنر، دانش‌آموزان و دانشجویان هنر نیز می‌باشد. به همین دلیل باید فرصت را مغتنم دانست و با تمرکز هرچه بیشتر از این گنجینه در زمان و مقطع مناسب  آن بهره گرفت. در این گزارش به توصیف برخی از ویژگی‌های این جشنواره می‌پردازیم.

 

جشنواره تجسمی دوازدهم
افزون بر هزار اثر تجسمی در دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر به نمایش درآمد. آثاری از رشته‌های متنوع تصویرسازی، خوش‌نویسی، سرامیک، طراحی گرافیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید نشان داد که سیاست‌گذاران جشنواره به رخدادی فراگیر با حضور همه دست‌اندرکاران هنرهای تجسمی اندیشیده بودند. نکته جالب توجه حضور دبیران و مدرسان هنر به شکل چشم‌گیر و البته قابل انتظار در جشنواره بود. این نکته نشان از پویایی همکاران هنر در سراسر کشور دارد و حتی این نوید را می‌دهد که برای همکاران هنر می‌توان به برگزاری جشنواره‌ای مستقل فکر کرد.

توجه به پر و پیمان بودن نمایشگاه مشاهده موضوعات و مسائل در آیینه آثار نمایشگاه را دیدنی‌تر کرده بود. نقاشی‌های مفهومی و انتزاعی و روند رو به رشد آن‌ها در نمایشگاه موجب درگیر کردن ذهن مخاطبان بود. هر کدام از آثار راه به تفاسیر و برداشت‌های متفاوت می‌داد. ابتکار جشنواره در این بود که در بخش  اکسپوی (فروش) نمایشگاه تعدادی از گالری‌های مطرح آثار خود را برای فروش عرضه کرده بودند. این اتفاق موجب شده بود که بخش قابل توجهی از آثار فاخر هنرمندان پیش‌کسوت تجسمی از پستوی گالری در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

بخش‌ زنده آفرینش‌های هنری جشنواره شاهد هنرنمایی هنرمندان با موضوع سردار دل‌ها و شهید والامقام سپهبد قاسم سلیمانی بود. در این بخش چهره و تندیس این اسطوره بزرگ مقاومت و قهرمان ملی در طی چند روز نمایشگاه خلق شد. در واقع هنرمندان ادای دین خود را به زبان هنر به ثبوت رساندند و نشان دادند که راه سردار سلیمانی‌ها راه تمامی ملت ایران خواهد بود و هنر متعهد و انقلابی خود را موظف می‌داند که با خلوص و صداقت این قهرمانان همراهی داشته باشد. در سایر بخش‌های نمایشگاه نگارگری‌های بدیع و خوشنویسی‌های چشم‌نواز تابلوهایی از طبیعت بی‌جان مخاطبان را به خوبی جذب و سرگرم می‌کرد. خوشبختانه فضای قابل توجه نمایشگاه در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا راه را برای هنرهای جدید به خوبی فراهم کرده بود به همین دلیل سوژه‌های ترکیبی که دربردارنده حجم، رنگ، صدا و نور بود با هم‌افزایی خیره‌کننده خود را به مخاطبان معرفی کردند و وقتی این پرسش را مطرح کنیم که این همه آثار هنرهای تجسمی برای دبیران و مخاطبان هنر به چه کار می‌آید می‌توان این پاسخ روشن را مطرح کرد که این همه آثار خوب و قدر اول فرصت یک دوره تدریس عینی و تئوری را به شکل چشم در چشم برای دبیران هنر و دانش‌آموزان آن‌ها فراهم آورده بود. گرچه تمام دبیران هنر امکان بهره‌مندی مستقیم از این همه آثار را نداشتند اما در اینجا سعی می‌کنیم با ارائه به گزیده‌ای از این آثار ارزشمند پاسخگوی نیاز هنری آنان باشیم. با هم منتخبی از تصاویر را به تماشا می‌نشینیم.

 
هاجر محمدی منش
 
بهرام بیات
 
داوود شیرمحمدی
 
محمود آزادنیا
 
فهیمه ابراهیمی / کلاژ پارچه روی بوم بازیافت
 
الهیار خوشبختی / مرکب کالیگرافی ورق طلا
 
غلامحسین امیرخانی
 
محسن دایی نبی
 
جلال شباهنگی
 
علیرضا جاوید
 
جواد بختیاری
 
آزاده شوش پور
 
محمد احصایی
 
گلنار رامین فر / نبرد رنگین اکریلیک
 
فائق خالدی


 

۱۸۰۷
کلیدواژه (keyword): گزارش,جشنواره هنرهای تجسمی فجر,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید