عکس رهبر جدید

نرم افزار تعاملی آموزش زبان انگلیسی: انگلیسی بنویس

  فایلهای مرتبط
نرم افزار تعاملی آموزش زبان انگلیسی: انگلیسی بنویس
از آنجا که مراودات اجتماعی تحت‌تأثیر تعاملات جوامع بشری و رشد فناوری توسعه پیدا کرده و این دامنه هر روز افزایش پیدا می‌کند، برای برقراری ارتباط سازنده و آگاهانه ضروری است دانش‌آموزان علاوه بر زبان مادری که به آنان امکان تعامل در سطح روابط میان‌فردی، اعم از خانوادگی، محلی و ملی را می‌دهد، توانایی برقراری ارتباط با سایر جوامع و دستاوردهای بشری در سطح منطقه‌ای و جهانی را نیز دارا باشند. (سند برنامه درسی ملی، ص ۳۷). بر این اساس، گسترش استفاده از فناوری‌های چندرسانه‌ای و نرم‌افزارهای آموزشی زبان در سطوح مختلف، از جمله در آموزش و تدریس، مؤید این موضوع است؛ به‌ویژه نرم‌افزارهای تعاملی که نقش زیادی در بهبود فرآیند یاددهی‌ـ یادگیری دانش‌آموزان دارند. به همین منظور در این مقاله به معرفی یکی از نرم‌افزارهای تعاملی آموزش زبان به نام «انگلیسی بنویس» که نگارنده مقاله طراحی کرده است و در تبلت‌ها و تلفن‌های همراه اندروید۱ی قابل اجراست پرداخته می‌شود.

آموزش زبان‌های خارجی بستر مناسبی را برای درک تعاملات فرهنگی و انتقال دستاوردهای دانش بشری در قالب‌های متنوع زبانی به صورت شفاهی، دیداری، و نوشتاری، برای مقاصد و مخاطبان گوناگون در چارچوب نظام معیار اسلامی فراهم می‌کند.

آموزش زبان بر توانایی ارتباطی و حل مسئله تأکید دارد به‌گونه‌ای که فرد پس از آموزش قادر به ایجاد ارتباط با دیگران با استفاده از تمامی مهارت‌های چهارگانه زبانی (گوش کردن، سخن گفتن، خواندن، و نوشتن) برای دریافت و انتقال معنا گردد (سند برنامه درسی ملی، ص ۳۷).

با توجه به اهمیت نرم‌افزارهای آموزشی تعاملی و با عنایت به مبانی سند تحول بنیادین از جمله راهبرد کلانِ بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (هدف‌های کلان ۳، ۲، ۱، ۵، ۷)۲، در این مقاله به معرفی یکی از نرم‌افزارهای آموزش تعاملی زبان انگلیسی به نام «انگلیسی بنویس»۳ می‌پردازیم که برای معلمان و دانش‌آموزان قابل استفاده می‌باشد.

 

معرفی بخش‌ها و ویژگی‌های نرم‌افزار «انگلیسی بنویس»
نرم‌افزار «انگلیسی بنویس» برای استفاده در ابزارهای ارتباطی با سیستم‌عامل اندروید، اعم از تبلت‌ها و تلفن‌های همراه‌ اندرویدی طراحی شده است.

در این نرم‌افزار بر یادگیری صحیح نوشتن به زبان انگلیسی مانند: نوشتن حروف بزرگ و کوچک و کلمات متنوعی چون انواع رنگ‌ها، ایام هفته و ماه و سال، فصل‌ها، اعضای بدن، اسامی مفرد و جمع، فعل‌ها، ضمایر، شمارش‌ها و ... و همچنین جمله‌بندی‌های مختلف در زمان‌های اصلی و مجهول و ... تأکید شده است و برای بخش‌های مختلف نرم‌افزار، آزمون‌هایی جهت دریافت و بازخورد در نظر گرفته شده است.

در حالت کلی حروف و کلمات و جملات مختلف در بخش‌های برنامه به‌صورت تعاملی توسط کاربر (دانش‌آموزان) نوشته شده و صحت نوشته‌ها با توجه به قواعد زبان انگلیسی، مشخص گشته و به کاربر اطلاع فوری می‌دهد و دانش‌آموز با تعامل‌های زیاد و متنوع، ضمن نوشتن صحیح به زبان انگلیسی قواعد آن را نیز فرا می‌گیرد. در ادامه بخش‌های نرم‌افزار معرفی شده‌اند.

 

۱. صفحه اول نرم‌افزار شامل بخش‌های مختلف می‌باشد. (تصویر ۱)

انگلیسی بنویس

۲. هر کدام از گزینه‌های صفحه اول دارای بخش‌های کلی و متنوع حروف و کلمات و جملات و آزمون است. در بخش حروف بر درست‌نویسی حروف زبان انگلیسی تأکید می‌شود. (تصویر ۲)

 

انگلیسی بنویس

۳. در بخش کلمات که شامل اسامی و ضمایر و ... است نیز فراگیر به‌صورت تعاملی درست‌نویسی کلمات را فرا می‌گیرد. (تصویر ۴، ۳)


انگلیسی بنویس
انگلیسی بنویس


 

۴. در بخش‌های جملات انواع جملات ساده و مرکب و مختلط و اَشکال سؤالی و منفی به‌صورت تعاملی وجود دارند. (تصویر ۵، ۷، ۶)


انگلیسی بنویس
انگلیسی بنویس
انگلیسی بنویس


 

۵. بخش دیگر نیز شامل آزمون‌های مختلف و جامع است که انواع جمله‌بندی‌ها را شامل می‌شود و دانش‌آموز ضمن کار با آن‌ها قواعد زیادی را یاد می‌گیرد. (تصویر ۸)


انگلیسی بنویس
 

نتیجه
استفاده از چندرسانه‌ای‌ها و نرم‌افزارهای متنوع آموزشی و کاربردی به‌ویژه در فرآیند یاددهی‌ـ یادگیری و تدریس فعال و تعاملی، در آموزش و یادگیری مؤثر و جذاب نقش به‌سزایی دارد. نرم‌افزار تعاملی آموزش زبان «انگلیسی بنویس» نیز با قابلیت‌های خود می‌تواند در ایجاد علاقه و انگیزه در دانش‌آموزان و کمک به آن‌ها در آموزش مؤثر درس زبان انگلیسی مفید واقع شود. دانلود این نرم‌افزار از طریق لینک زیر میسر است:
https://cafebazaar.ir/app/air.WriteEnglish/?l=fa

 

 

منابع
۱. سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آذرماه ۱۳۹۰.
۲. سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
۳. خالقی، کریم، (۱۳۸۶)، «روش نوین یا دستورزبان انگلیسی»، انتشارات امیرکبیر: تهران.
۴. همایون، فریدون، (۱۳۸۵)، «مجموعه کامل گرامر نوین زبان انگلیسی»، انتشارات جهاد دانشگاهی: تهران.


۲۷۸۰
کلیدواژه (keyword): نرم‌ افزار زبان انگلیسی,آموزش زبان,نرم‌افزار اندرویدی زبان انگلیسی,انگلیسی بنویس,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید