ابزار کارآمد، آموزش پنهان و آشکار
۱۳۹۹/۰۲/۱۳
یکی از سختیهای کار تربیتی و آموزشی، در جایی است که مربی و معلم میخواهند حرف خود را تکرار یا بر آن تأکید کنند اما مخاطب به اصطلاح «دل نمیدهد» و حوصله تکرار و اصرار ما را ندارد. کودکی و نوجوانی اقتضائات خود را دارند. گاهی مخاطبان ما دیگر نمیتوانند صبر کنند و تلاش ما بیثمر میشود.
راه برونرفت از این مشکل، دستیابی به فرمولهای «آموزش پنهان» است. به آموزش پنهان مقوله «تربیت پنهان» را نیز اضافه کنید.
آموزش و تربیت پنهان مفهومی کلان و عمیق است و در عین حال که میتواند خیلی مؤثر باشد، ممکن است بسیار خطرناک عمل کند. شما میتوانید با ابزارهای زیاد آموزش پنهان در ساعات مختلف شبانهروز و به دست همکاران رسمی و غیررسمی به طرق مختلف حرف خود را تکرار و پیام مورد نظر را ارسال کنید. اگر ابزار خوبی انتخاب کرده باشید، دیگر آن معلم تکراری خستهکننده نخواهید بود و مقصود مورد نظر به خوبی تحصیل میشود.
فیلم و به خصوص فیلمهای داستانی و ویژهتر از آن پویانمایی از ابزارهای بسیار مفید و مؤثر تعلیم و تربیت پنهان است. اگر سناریوی استفاده از این ابزارها خوب نوشته شده باشد، میتوان با کمترین هزینه بیشترین بهرهبرداریها را انجام داد. شرط موفقیت در بهرهبرداری از تماشای فیلمهای داستانی، پویانمایی و فیلم مستند دو نکته ظریف است:
۱. انتخاب درست و به جای فیلم مورد نظر؛
۲. طراحی برنامه تکمیلی جهت افزایش بهرهوری و کم کردن آسیبها و عوارض جانبی
جشنواره دیرپای فیلم رشد گنجینه عظیمی است که میتواند در عرصههای مختلف آموزشی و تربیتی یاور فعالان عرصه آموزشوپرورش باشد. مجموعه فیلمها و پویانماییهای این جشنواره میتواند به خصوص در حوزه تعلیم و تربیت پنهان بهطور جدی به کمک معلمان کشورمان بیاید. جا دارد متولیان میدانی مدرسهداری و برنامهریزان این اتفاق فرهنگی و هنری با همفکری بیشتر، جا را برای نمایش فیلمهای مناسب در مدارس بیش از پیش باز کنند.
۸۷۸
کلیدواژه (keyword):
یادداشت سردبیر,جشنواره بین المللی فیلم رشد,