هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان

اصغر ندیری  ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
  فایلهای مرتبط
هنر انقلاب؛ جرئت دادن به پیر و جوان

در چهل‌و‌یکمین سال برپایی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) هستیم، انقلابی که ریشه در بینش دینی و رهبری مرجعیت و پشتیبانی و حضور با بصیرت مردم داشت و به ثمر رسید.

اینک این نهضت در چهل‌سالگی به رشد قابل لمسی رسیده است و ریشه‌های آن چنان در دل و جان مشتاقان تنیده که بی‌نیاز از شرح است. اما از دید مسئولان کشور، همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی و به تبع آن نخبگان و استعدادهای برتر علمی و فرهنگی و نیز دست اندرکاران تعلیم‌وتربیت کشور امروزه، ضرورت حفظ این درخت تناور و میوه‌ی آن در گام دوم تمدن‌سازی اسلامی بیش از پیش حس می‌شود. به یقین حرکت به این سمت نیازمند نگرشی دوراندیشانه و یک خیز بلند فرهنگی، اسلامی و علمی است. حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و حفظ آمادگی برای دوری از ریزش‌ها و تقویت رویش‌ها، در گرو همکاری آحاد مردم از جمله معلمان است. در محدوده‌ی علمی و فرهنگی جامعه‌ی ما که از مدرسه شروع می‌شود و تا دانشگاه ادامه می‌یابد، اگر بخواهیم از منظر الگوهای تعلیم‌وتربیتی به این مهم نگاهی بیفکنیم، بی‌شک «تحقیق و آموزش پژوهش‌محور» خود را مطرح خواهد کرد.

این مقدمه بیان شد تا گوشزد شود که در این سال‌ها حرکتی رو به جلو تحقق یافته که پایه‌های آن به‌طور قطع در مدرسه‌ها و با تلاش آموزگاران، مدیران، کارشناسان و دبیران بی‌ادعا گذاشته شده است.

و اکنون دانش‌آموزان دیروز به یاری معلمان خود جوانان رشیدی شده و در پی آن‌اند که حرکتی پرشتاب را در پیشرفت کشور پی‌افکنند. این شور و تلاش چنان بوده است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار با دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی در ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸، ادامه‌ی پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه‌ی تحسین‌برانگیز و اعتمادبه‌نفس جوانان نخبه تأکید کردند: «هر جوان نخبه‌ی ایرانی پاره‌ی تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد۱

رهبر معظم‌ انقلاب،‌ تأمل جوانان نخبه در خصوص مسائل مهم کشور را بسیار خوب ارزیابی کردند و با تأکید به مسئولان مربوطه برای دنبال کردن مطالبات و پیشنهادهای نخبگان گفتند: «حرکت علمیِ آغاز شده در کشور نیازمند استمرار است، البته رتبه‌های بالای علمی ایران در برخی رشته‌های نوپا مانند نانو و زیست‌فناوری بسیار افتخارآمیز است، ‌اما به هیچ‌وجه کافی نیست و نباید ما را قانع کند،‌ بلکه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد.»

ایشان هنر انقلاب اسلامی را جرئت دادن به مرد و زن، و پیر و جوان برای ورود به میدان‌های دشوار از جمله میدان‌های علمی که حتی تحسین دشمنان را نیز به‌دنبال داشته است، خواندند و با یادآوری مواردی از افتخارات علمی کشور، گفتند: استفاده از ظرفیت علمی در بخش‌های مختلف کشور به «بالا بردن قدرت دفاعی»، «درمان و پزشکی پیشرفته و کنترل بیماری‌ها»، «مسائل فنی مهندسی»، «زیست‌فناوری و تولید محصولات بادوام با فناوری نانو» و «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای» منجر شده است وقتی جوان نخبه‌ی ایرانی در زمینه‌ی مهندسی، در تراز جهانی عمل می‌کند و در ساخت دستگاه‌های بسیار پیچیده،‌کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهد، طبعاً حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه‌ی راه‌حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی، مؤثر و راه‌گشا خواهد بود. با دانش نخبگان می‌توان راه‌حل‌های خوبی برای این مسائل یافت.

رهبر انقلاب همراه بودن علم با فرهنگ صحیح انسان‌دوستی را زمینه‌ساز استفاده‌ی بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری کردند: «علم بسیار مهم و بسیار نافع هسته‌ای، وقتی با فرهنگ غلط قدرت‌طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته‌ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد.»

ایشان در زمینه‌ی ضرورت همراهی علم با فرهنگ صحیح افزودند: «ما از شاگردی و یادگیری هیچ ابا و ننگی نداریم، اما نمی‌خواهیم دانشگاه‌های ما بازتولید دانشگاه‌های آمریکایی با همان فرهنگ غلط غربی باشند.»

رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از فضای ایرانی ـ اسلامی مجموعه‌های فعال در عرصه‌های سلول‌های بنیادی‌، نانو، زیست‌فناوری و هسته‌ای گفتند: «نخبگان فعال در این زمینه‌ها، کار علمی را نوعی جهاد می‌دانند و این تفکر و نگرش در همه‌ی محیط‌های دانشگاهی مورد نیاز است. شرایط ما با شرایط دیگران متفاوت است. ما باید ایرانی بیندیشیم،‌ ایرانی فکر کنیم و ایرانی زندگی کنیم، که رعایت و اجرای الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی می‌تواند به این هدف کمک شایانی کند.»

ایشان تقلید از فرهنگ دانشگاه‌های غربی را باعث از بین رفتن نوآوری و ابتکارات علمی خواندند و گفتند: «تقلید از دیگران، نوزایی و نشاط حقیقی علمی را هم از بین می‌برد. راه ما نه سوسیالیستی نه متکی بر لیبرال دمکراسی. ما به برکت اسلام راه  سومی را به ملت‌ها ارائه کرده‌ایم که باید بیش از پیش با سخن منطقی و عمل خود، دل‌ها را به این راه سودمند برای بشریت جذب کنیم و ملت‌ها را از نفوذ روزافزون فرهنگ منحط غرب‌ نجات دهیم. در کشور البته مشکلات مختلفی وجود دارد، اما نباید این مشکلات را یکطرفه و بدون توجه به موفقیت‌ها، مدام مطرح و بر سر آن مرثیه‌خوانی کرد، چرا که در این صورت امید در دل جوانان کم‌فروغ می‌شود. استعداد ایرانی بعد از انقلاب به‌وجود نیامده،‌ بلکه موهبتی همیشگی و خدادادی است، اما انقلاب با میدان دادن به این استعدادها، ایران را از حالت راکد و عقب‌افتاده و وابسته، به کشوری مستقل، در حال پیشرفت و برخوردار از موفقیت‌های فراوان تبدیل کرد که باید به این واقعیات توجه کامل داشت.»

ایشان نتایج مقایسه‌ی پیشرفت‌های علمی دانشگاه‌ها در چهل سال اخیر با قبل از انقلاب را حیرت‌آور خواندند و افزودند: «این حرکت عظیم‌ البته در اول راه است، اما به فضل الهی و همت نخبگان و جوانان به اوج خواهد رسید و جوان ایرانی باید با این نگاه به آینده بنگرد. هر چه می‌توانید دل‌های پاکتان را پاک‌تر کنید و در حرف و عمل خداوند کریم را همواره مدنظر داشته باشید. آن‌وقت همراهی و یاری خدا را در پیشرفت مداوم احساس و درک خواهید کرد. گفته‌ایم که باید به‌گونه‌ای پیشرفت کنیم که ۵۰ سال بعد هر نخبه‌ای و هر کسی که در جهان خواست تازه‌های علم را فرا بگیرد، ناچار به دانستن زبان فارسی باشد و تحقق این هدف حتماً در دایره‌ی هوش و استعداد و همت ایرانی امکان‌پذیر است».

 

منبع
۱. دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با رهبر انقلاب. ۱۷ مهر ۹۸. پایگاه تبیینی ـ تحلیلی مصداق و مطبوعات


۶۸
کلیدواژه: یادداشت سردبیر,هنر انقلاب.
نام را وارد کنید
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید