عکس رهبر جدید

مجموعه سازی منابع دیجیتال برای همه فراگیرندگان

  فایلهای مرتبط
مجموعه سازی منابع دیجیتال برای همه فراگیرندگان

کتابخانه مدرسه یک کلاس درس است. همچنین فضایی امن که فراگیرندگان برای اکتشافات علمی و شخصی از آن استفاده می‌کنند. اگر کتابخانه مدرسه منابع لازم را نداشته باشد، کتاب کتابخانه خالی خواهد بود. اگر کتابخانه مدرسه پر از منبع باشد این منابع در دسترس فراگیرندگان نباشند، کتابخانه و منابع بی‌فایده خواهند بود. آموزش در قلب هر کتابخانه مدرسه است.

نظام هر مدرسه‌ای برای کمک به آموزش باید یک سیاست توسعه مجموعه داشته باشد و هدف آن تأمین مجموعه با توجه بودجه مالی و پرسنلی مدرسه و مناسب مخاطبان خود باشد. برای رسیدن به این هدف، هر بخش از مجموعه باید با استفاده از منابع متناسب، اهمیت کاربردی آن،‌ در راستای رسالت کتابخانه و نیازهای مراجعان تجهیز شود. (جانسون ۲۰۱۴). یک سیاست توسعه مجموعه برای حمایت از آموزش و یادگیری، تمرکز خود را نه بر دیدگاه‌های شخصی کتابدار مدرسه، بلکه بر مجموعه نگه می‌دارد.

در حالی‌که فلسفه روند توسعه مجموعه سال‌هاست یک نواخت است، اما منابع بیشتری، مانند ابزارهای دیجیتال، برای کتابداران مدارس در نظر گرفته شده است که می‌تواند آن‌ها را در مجموعه خود جا دهند. ابزارهای دیجیتالی، کتابخانه‌های مدارس را پرجنب‌وجوش می‌کند، مراکز یادگیری جذاب یا دلنشین با دسترسی بر خط (آنلاین) ۲۴ ساعت شبانه‌روز، هفت روز هفته، در طول سال جا دادن این ابزار‌ها در مجموعه شما، روش‌های بیشتری برای یادگیری وتعامل با اطلاعات را فراگیرندگان ارائه می‌دهد.

با استفاده از این تدابیر کتابداران مدارس می‌توانند نحوه گزینش و سازماندهی اطلاعات را برای مخاطبان مختلف خود عملی کنند:

۱. درگیر کردن دانش‌آموزان در تجزیه و تحلیل مداوم و تأمل در کیفیت، سودمندی و صحت منابع انتخاب شده؛

۲. مشخص کردن وظایفی که به فراگیرندگان کمک کند در شبکه دانش مفهومی، فهم خود از منابع کسب شده را تلفیق کنند و آن را نشان دهند.

۳. ایجاد فرصت برای فراگیرندگان برای برقراری ارتباط آزادانه با دیگران در فرایند مجموعه‌سازی به منظور به‌کارگیری، تفسیر و تعیین اعتبار منابع (انجمن کتابداران آموزشگاهی، ‌۲۰۱۸: ۵۰).

با هر وسیله‌ای، کتابخانه مدرسه شما می‌تواند یک مرکز اطلاعات باورنکردنی و مبتنی بر بودجه اختصاص یافته شما باشد. این کار با همکاری و تحلیل وضعیت فعلی مجموعه کتابخانه مدرسه شما آغاز می‌شود. نیازهای دانش‌آموزان شما چیست؟ آیا از دانش‌آموزان خود و سایر ذی‌نفعان ورودی دریافت کرده‌اید؟ آیا منابع فعلی با نیازهای دانش‌آموزان شما مطابقت دارند؟

یک سیاست توسعه مجموعه برای حمایت از تدریس و یادگیری، تمرکز خود را نه بر دیدگاه‌های شخصی کتابدار مدرسه بلکه بر مجموعه‌ نگه می‌دارد.

هنگام تنظیم مجموعه کتابخانه مدرسه باید فراگیرندگان که از فضای کتابخانه بازدید می‌کنند و از منابع بر خط (آنلاین در مدرسه یا خانه استفاده می‌کنند و دارای اختلالات بینایی، شنوایی، جسمی و شناختی هستند و به فناوری کمکی نیاز دارند، در نظر گرفته شوند. برای رفع نیاز همه فراگیرندگان، کتابداران مدارس باید کتابخانه و مجموعه مدارس خود را براساس محورهای ذیل تجزیه و تحلیل کنند.

• به کارگیری منابع یادگیری و تعاملی که از برنامه درسی (آموزشی) پشیبانی می‌کند؛

انواع پایگاه‌های اطلاعاتی برای پشتیبانی از برنامه درسی؛

سایر لوازمی که برای پشتیبانی از فراگیرندگان می‌تواند به فضای کتابخانه مدرسه اضافه شود؛

در دسترس بودن ابزارهای دیجیتالی برای یادگیرندگان برای ارائه آموخته‌هایشان؛

منابع آموزشی باز.

 

چرا دانش‌آموزان باید از کتابخانه مدرسه بازدید کنند؟
زیرا همان‌طور که قبلاً‌ گفته شد کتابخانه مدرسه کلاس درس است و فضایی امن که فراگیرندگان برای اکتشافات علمی و شخصی از آن استفاده می‌کنند همچنین این مکان امن شامل فضایی آرام برای افراد،‌ همکاری مشترک و فرصت‌های یادگیری برای هم است. مکانی  به مثابه یک پناهگاه برای دانش‌آموزانی که به دنبال دقت شخصی هستند و تنوع در مجموعه و اعتقاد به شمول فراگیران از وظایف اصلی آن است.

در هنگام تنظیم مجموعه کتابخانه مدرسه، کتابداران مدارس باید دانش‌آموزانی را در نظر بگیرند که اختلالات بینایی، شنوایی،‌ جسمی و شناختی دارند. دانش‌آموزان نیازمند منابعی هستند که به آن‌ها استقلال و توانایی شرکت در فرایند یادگیری را می‌دهد.

 

چگونه می‌توانید یادگیری را از طریق منابعی که برای کتابخانه مدرسه تهیه کرده‌اید، پیش ببرید؟
در عصر حاضر یک کتابخانه مدرسه فراتر از کتاب‌های داخل قفسه‌‌هاست. کتابداران مدارس باید فضایی سازنده را در مجموعه خود ایجاد کنند. این فضاها می‌توانند مکان خاصی را در کتابخانه اشغال کنند با قابلیت انعطاف یک تلفن همراه را داشته باشند.

علاوه بر این، کتابداران مدارس برای ارتباط با مخاطبان خود، به دسترسی به ابزارهای ارتباطی برجسته نیاز دارند و با توجه به منابع موجود، باید بهترین ابزارهای دیجیتال را برای برقراری ارتباط در نظر بگیرند.

جعبه‌های Breakout یکی از منابع کتابخانه مدارس است که کتابداران در هنگام تهیه مجموعه خود باید مدنظر قرار دهند. جعبه‌های Breakout شامل حل مجموعه‌ای از معماها یا مشکلات مشترک با گروهی از همسالان است. آن‌ها می‌توانند از یادگیری دانشگاهی و یادگیری اجتماعی و عاطفی پشتیبانی کنند یا به‌عنوان یک فعالیت مشارکتی سرگم کننده، مورد استفاده قرار گیرند.

 

فراگیرندگان چگونه می‌توانند با استفاده از منابعی که برای کتابخانه انتخاب کرده‌اید، در تعامل باشند؟
کتابداران مدارس باید برای کتابخانه مدرسه خود پایگاه داده‌ها بسازند و از آن‌ها در آموزش خود استفاده کنند؛ پایگاه‌های اطلاعاتی با مخزن معتبر که فراگیرندگان را برای آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی انتقادی آماده می‌کنند و مهارت‌های لازم برای ارزیابی منابع بر خط جهت انجام دادن تحقیقات دانشگاهی و استفاده شخصی به آنان می‌دهند.

دیجیتال کردن منابع به‌سرعت در حال افزایش است. با این وجود، هزینه این منابع می‌تواند میان فراگیرندگان شکاف دیجیتالی ایجاد کند. ظهور منابع آموزشی باز به ایجاد عدالت کمک می‌کند و شکاف دیجیتالی مربوط به هزینه را از بین می‌برد.

کوتاه سخن اینکه تدریس کار آسانی نیست و به زمان، انرژی و پول نیاز دارد. کتابداران مدارس با کمترین بودجه نیز می‌توانند یک مجموعه دیجیتالی را برای پاسخگویی به نیازهای همه دانش‌آموزان انتخاب کنند. (کتابداران، فراگیرندگان و معلمان) کتابخانه‌های موفق مدرسه شامل بسیاری از ذی‌نفعان است. با فراهم کردن کتابخانه‌های پررونق و پرتحرک در مدارس، دانش‌آموزان را آماده می‌کنیم که هم در حال و هم در آینده در آموخته‌های خود سهیم باشند.


 

منابع

1. Agee,Schenell(2019). Curate A Digital Collection For Alllearners. Knowledge Quest, Volume 48, No. 2, P 6-7

 


۷۶۸
کلیدواژه (keyword): اندیشه,کتابخانه مدرسه,منابع دیجیت
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید