پرونده ویژه: دانش آموزان با نیازهای ویژه در اسناد بالا دستی
۱۳۹۸/۱۱/۱۳
دانش آموز ناشنوا و کم شنوا,دانش آموز نابینا و کم بینا,دانش آموز معلول جسمی و حرکتی,دانش آموز کم توان ذهنی,دانش آموز با اختلالات ارتباطی,دانش آموز دچار اختلالات رفتاری,دانش آموز دچار اختلالات یادگیری,دانش آموز تیزهوش
در اسناد بالادستی، بهوضوح به استفاده از فناوری و تلفیق آن در برنامه درسی اشارهشده است. در این باره میتوان به دو هدف اشاره کرد. هدف شماره ۴ برنامه پنجم توسعه آموزشوپرورش استثنایی بر تقویت و بهبود زیرساختهای بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و فناوریهای آموزشی نوین تأکید میکند. هدف عملیاتی شماره ۵ هم استقرار شبکه مدیریت هوشمند و بهرهبرداری از فناوریهای آموزشی نوین را در نظر میگیرد (سازمان آموزشوپرورش استثنایی، ۱۳۹۲). همچنین، در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش به طور مشخص به این نکته اشارهشده است. برای نمونه، در فصل هفتم، به ارتقای کیفیت فرایند تعلیموتربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوریهای نوین، اشاره شده است. یکی از راهکارهایی هم که برای دستیابی به این هدف مطرح شده است، استفاده از رویکردهای تولید محتوای الکترونیکی است (شورای عالی آموزشوپرورش، ۱۳۹۰). فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات آموزشی به دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نیازهای ویژه، از اهمیت و ظرفیتهای خوبی برخوردار است. (اسپاروهاک و هیلد، ترجمه زارعی زوارکی و ولایتی، ۱۳۹۴).
۸۲۳