عکس رهبر جدید

مشاهد‌ه سه بعدی سطح زمین و پدیده‌های جوی آن

بسیاری از افراد تجربه استفاده از نرم‌افزارهایی چون گوگل ارث (google Eearth) را بر روی رایانه خود دارند و هر گاه بخواهند می‌‌توانند به کمک آن به مشاهده کره زمین به‌صورت سه بعدی بپردازند. اما در این مقاله به معرفی یکی از نرم‌افزارهای جالب و کامل‌تر از گوگل ارث، که آن را سازمان ناسا در زمینه مشاهده سه‌بعدی کره زمین و پدیده‌‌های جوی آن تولید کرده است، می‌پردازیم که مزایای بیشتر و ابزارهای کامل‌تری نسبت به نرم‌افزارهای دیگر چون گوگل ارث دارد و معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از ویژگی‌ها و ابزارهای به‌روز آن در آموزش و یادگیری زمین‌شناسی استفاده نمایند و ... (تصویر ۱)

نرم‌افزار NASA World Wind
این نرم‌افزار که توسط سازمان ناسا توسعه یافته از جمله نرم‌افزارهای قدرتمند برای مشاهده سطح زمین و پدیده‌های جوی به‌‌صورت سه بعدی است، به ‌طوری که  کاربر قادر است نقاط مختلف کره زمین را از بالا مشاهده و پدیده‌های جوی آن را بررسی نماید. این نرم‌افزار مزایای زیادی نسبت به نرم‌افزارهای دیگر دارد؛ برای مثال، می‌تواند تصاویر را از ۶ ماهواره پیشرفته دریافت کند در حالی‌که نرم‌افزار گوگل ارث تنها از ۳ ماهواره تجاری تصاویر را دریافت می‌کند و.... (تصویر ۱)

 NASA World Wind

تصویر ۱: آیکن‌های نرم‌افزار

 

قدرت بزرگ‌نمایی این نرم‌افزار از نرم‌افزارهای مشابه بیشتر است و تصاویر دریافتی آن برخلاف سایر نرم‌افزارها، که چند روز و چند هفته قبل هستند، مربوط به چند ساعت پیش می‌باشد. ابزارهای مختلف نرم‌افزار از بالای صفحه اصلی و یا از طریق زبانه زیر قابل دسترسی هستند:

Tools-….
و با انتخاب هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های لازم در دسترس قرار می‌گیرند. برای مثال می‌توان پدیده‌های جوی زمین و طول و عرض جغرافیایی سطح زمین را به آسانی مشاهده کرد یا از ابزار قطب‌نما و ... بهره گرفت (تصاویر۲ و ۳ و ۴).


پدیده‌ های جوی تصویر ۲: پدیده‌های جوی


 
طول و عرض جغرافیایی تصویر ۳: طول و عرض جغرافیایی

 

آیکن انتخاب بخش مورد مطالعه تصویر ۴: آیکن انتخاب بخش مورد مطالعه


با انتخاب بخش‌های مختلف می‌توان از تصاویر و انیمیشن‌های مربوط به آن مانند: مسیر طوفان‌ها، تغییرات هواشناسی و ... استفاده نمود. (تصویر ۵)

 

سیر طوفان‌ ها تصویر ۵ ـ سیر طوفان‌ها


علاوه بر این موارد، می‌توان برنامه‌های جانبی مختلف تولید‌شده را از طریق خود نرم‌افزار دریافت کرد و در برنامه مورد استفاده قرار داد. همچنین از بخش تنظیمات می‌توان تغییرات لازم را در بخش‌های نرم‌افزار اعمال کرد و به مرور با کشف‌های بیشتر،‌ اطلاعات نرم‌افزار کامل‌تر و به روز‌تر می‌گردد (تصویر ۶).



آیکن اعمال تغییراتتصویر ۶: آیکن اعمال تغییرات


ویژگی دیگر این نرم‌افزار امکان دسترسی به اطلاعات و مشاهده سه بعدی سطح ماه، مشتری و ...  و دسترسی به اطلاعات جوی و سطح آن‌ها مربوط می‌شود. (تصویر ۷)


 
اطلاعات جوی تصویر ۷: اطلاعات جوی و سطحی


از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار، قابلیت گرفتن تصاویر از صفحات نرم‌افزار و پدیده‌های مد‌نظر جهت استفاده در موارد آموزشی توسط معلم زمین‌شناسی است. همچنین امکان مشاهده و بررسی بخش‌های مختلف کره زمین براساس ساعت‌های منطقه‌ای و طول و عرض جغرافیایی و ... نیز از جمله ویژگی‌های کاربردی این نرم‌افزار است.

 
جمع‌بندی
تأثیر و کاربرد‌های نرم‌افزارهای سه بعدی در زمینه‌های آموزشی‌ و پژوهشی انکار‌ناپذیر است. در این مقاله یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه پدیده‌های سطح و جوی زمین معرفی شد که دارای قابلیت‌ها و ابزارهای مختلفی از جمله: نمایش براساس ویژگی‌‌هایی چون وضعیت پدیده‌های جوی یا طول و عرض جغرافیایی، تصاویر و انیمیشن‌ها و ... می‌باشد.

 

دسترسی آسان به نرم‌افزار از روش‌های زیر امکان‌پذیر می‌باشد:‌
ایمیل نگارنده: Mus. Sa92@ yahoo. com
سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردیwww. Amuzeshikarbordi. Sellfile. ir

 

منابع
• سایت ناسا: https:// worldwind. arc. nasa gov/
• سایت محتواها و نرم‌افزارهای آموزشی و کاربردی معلمان و دانش‌آموزان: www. Amuzeshikarbordi. Sellfile. ir

 

 

۱۰۷۹
کلیدواژه (keyword): معرفی نرم ‌افزار,نرم‌ افزار زمین‌ شناسی,پدیده‌ های جوی,مشاهده سه بعدی زمین,NASA World Wind,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید