عکس رهبر جدید

تحلیل و برآورد خطر زمین‌لرزه ـ گسلش فعال در گستره شهر اسدیه (خاور ایران)

شهر اسدیّه در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بیرجند، در موقعیت جغرافیایی ۳۲ درجه و ۵۴ دقیقه و طول جغرافیایی ۶۰ درجه، در شمال محل تلاقی گسل‌های نوزاد و پرنگ قرار گرفته است. با بررسی لرزه‌خیزی گسل‌های  فعال، بیشترین شتاب ثقل افقی وارد بر شهر ـ بر اثر فعالیت گسل اسدیه به طول ۳۳ کیلومتر و توان لرزه‌زایی ۶/۵ ـ در فاصله ۰/۴۶ کیلومتری از شهر است. با بررسی «نقشه هم شدت شکستگی» بیشترین شدت شکستگی در گستره مورد مطالعه، محل تلاقی روندهای اصلی شمال غربی ـ جنوب شرقی با روند شمالی ـ جنوبی در منطقه است. بررسی روند شکستگی‌های در گستره مورد مطالعه روند غالب شمال غرب ـ جنوب شرق را در شکستگی‌های قبل از کواترنری و کواترنری نشان می‌دهد و روند غالب شکستگی‌ها در کواترنری، شمال غرب ـ جنوب شرق می‌باشد که بیانگر فراوانی و رشد شکستگی در جهت شمال غرب ـ جنوب شرق در زمان کواترنری است. با تعیین گشتاور زمین‌شناسی، لرزه‌ای و ژئودتیک در گستره مورد مطالعه، بیشترین مقدار گشتاور مربوط به گشتاور ژئو­دتیکی  با مقدار ۲۶E + ۸۶۲۸/۲ ژول و بیشترین مقدارگشتاور زمین‌شناسی در ارتباط با سیستم گسلی آبیز، (۱۰۱۷× ۰/۰۴۵۷۵۸۹ نیوتن متر بر سال)، در قسمت شرقی منطقه است.

تحلیل فراکتالی سیستم گسلی و زمین لرزه‌ها و همچنین بررسی نقشه‌های هم شدت شکستگی، نشان‌دهنده میزان خطر لرزه‌خیزی بالا در گستره نزدیک شهر اسدیّه است. با بررسی شاخص‌های ریخت زمین‌ساختی و نوزمین ساختی در گستره نزدیک شهر اسدیّه، فعالیت نسبی بالا در منطقه وجود دارد.

بررسی شاخص‌های ریخت زمین ساختی، صحرایی و پردازش داده‌های مغناطیس هوایی، امتداد گسل اسدیه را در جهت جنوب شرق شهر نشان می‌دهد و حاکی از گسلش فعال در رسوبات جوان نزدیک شهر اسدیّه می‌باشد. همچنین پردازش داده­های مغناطیس هوایی، روند گسلش در جهت N۴۰E، در شرق شهر اسدیّه را نشان می‌دهد.

تصویر ۱: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

تصویر ۱: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

 
تصویر ۲: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

تصویر ۲: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

 
تصویر ۳: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

تصویر ۳: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

 
تصویر ۴: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

تصویر ۴: گسل در منطقه اسدیه (خراسان جنوبی)

 

 

۸۰۶
کلیدواژه (keyword): چکیده پایان‌ نامه,گسلش فعال در گستره شهر اسدیه,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید