عکس رهبر جدید

لباس عزت: گفت‌ وگو با طاهره ذوعلم، مدیر دبیرستان دخترانه گلستانیان ناحیه ۲ اصفهان به بهانه برگزاری همایش عفاف و حجاب

  فایلهای مرتبط
لباس عزت: گفت‌ وگو با طاهره ذوعلم، مدیر دبیرستان دخترانه گلستانیان ناحیه ۲ اصفهان به بهانه برگزاری همایش عفاف و حجاب
عفاف و حجاب از جمله موضوعات مهم اسلامی، اخلاقی و انسانی است که توجه به آن دوره زمانی خاصی ندارد و در همه دوران‌ها باید درباره ارزش و اهمیت آن با دختران و پسران صحبت کرد. هر قدر شناخت در این رابطه بیشتر باشد، باورپذیری و اعتقاد عملی نسبت به آن مستحکم‌تر خواهد بود. چندی قبل در دبیرستان دوره دوم متوسطه گلستانیان ناحیه ۲ اصفهان، همایشی در این‌باره برگزار شد که ما برای آگاهی بیشتر در خصوص این برنامه، گفت‌وگویی با طاهره ذوعلم، مدیریت این دبیرستان، انجام دادیم تا از این همایش اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. ذوعلم با مدرک کارشناسی الهیات، ۲۷ سال در مناطق ۴ و ۱۵ تهران و مدرسه‌های تیزهوشان، مراکز پیش‌دانشگاهی و حوزه‌های ستادی آموزش‌وپرورش سابقه آموزشی دارد.

چندی پیش همایشی با محور عفاف و حجاب در محل دبیرستان خودتان برگزار کردید. از این برنامه برای ما بیشتر بفرمایید.
عفاف و حجاب از جمله موضوع‌های مهمی است که جای فعالیت زیاد دارد. بعضی تصور می‌کنند حجاب تنها برای بانوان است، در حالی که در مورد آقایان و نوع پوشش و حتی نوع نگاه آن‌ها نیز در آموزه‌های دینی سفارش شده است. لذا در این ارتباط تصمیم گرفتیم همایشی برگزار کنیم و در این‌باره اطلاعات بیشتری را از باب یادآوری در اختیار  دانش‌آموزان قرار دهیم.

 

هدف این برنامه از نگاه شما چه بود و چه کسانی را مخاطب خود قرار داده بودید؟
ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب و درک تأثیر آن بر سلامت روح و روان بانوان هدف بود تا بیش از پیش به ارزش و اهمیت  این کار و آرامشی که از توجه به عفاف نصیب هر فرد می‌شود، توجه کنند. در همین‌باره، از دانش‌آموزان مدرسه‌های دیگر هم دعوت کردیم همراه با مسئولان مدرسه خودشان در برنامه شرکت کنند. خوش‌بختانه استقبال خوبی هم از برنامه شد. مخاطب خاص ما دانش‌آموزانی بودند که از پوشش چادر استفاده می‌کردند، چرا که می‌خواستیم به آنان تأکید کنیم شما مصداق تمام و کمال حجاب هستید. البته در کنار دانش‌آموزان و همکاران آموزشی ما، والدین هم حضور داشتند.

 

این همایش از منظر شما چه دستاوردی داشت و نظر خانواده‌های دانش‌آموزان درباره آن چه بود؟
هدف اول ما ان‌شاالله رضایت خداوند بود. اما هر برنامه‌ای دستاوردها و نتایجی به دنبال دارد. سخنرانی‌ها و مباحثی که مطرح شد، در راستای تقویت حس اعتمادبه‌نفس و افزایش عزت‌نفس دانش‌آموزان و دیگر مخاطبان بود. ما معتقدیم، اگر مدیران ما در این‌باره خودشان عامل به مباحث باشند، به یقین به نتایج بهتر و ماندگارتری دست خواهیم یافت. والدین هم رضایت داشتند و از اینکه به این موضوع پرداخته شد تا توجه جامعه را بیشتر معطوف آن سازیم، خشنود بودند.

 

همایش شامل چه برنامه‌هایی بود. آیا فقط سخنرانی بود یا موارد حاشیه‌ای مانند نمایشگاه هم داشت؟
خوش‌بختانه جمعی از خیران و نیکوکاران از برنامه حمایت کردند، ‌طوری که به تمامی دانش‌آموزان عزیز یک قواره چادر مشکی هدیه شد. جمعی از مسئولان استانی از اداره کل آموزش‌وپرورش و ریاست محترم ناحیه ۲ و معاونان ایشان و همچنین معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در برنامه حضور داشتند و ما را حمایت کردند. استادانی همچون دکتر محمدتقی اژه‌ای از دانشگاه اصفهان نیز سخنرانی کردند. نمایشگاه کتاب هم برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران آموزشی برپا شده بود تا به‌منظور تکمیل دانش و اطلاعات خودشان منابع مکتوب هم در اختیار داشته باشند. رسانه‌های خبری استان هم برنامه را پوشش دادند.

 

شما به‌عنوان برگزارکننده این همایش خودتان چه تعریفی از عفاف و حجاب دارید؟
من معتقدم، عفاف و حجاب بانوان باید به‌گونه‌ای باشد که در وهله اول خود شخص بتواند در کمال آرامش در جامعه فعالیت کند و در وهله بعد از تیررس نگاه افراد بیمار در امان باشد. کیفیت عفاف را خود فرد بهتر از هر کسی متوجه می‌شود. جمله‌ای از استاد بزرگ اخلاق، مرحوم اسماعیل دولابی شنیده‌ام. ایشان می‌فرمود، اگر یک خانم نخواهد خودنمایی کند، نگاه به او نگاه درستی می‌شود. البته برای افراد نااهل و بیمار در این زمینه، هر نوع پوشش مناسبی هم که داشته باشید، باز هم مشکل پابرجاست. پس کیفیت و نوع حجاب را خود فرد می‌تواند تشخیص دهد و صد البته که چادر کامل‌ترین است.

 

چه باید کرد که بحث عفاف و حجاب به امری گذرا تبدیل نشود و در ذات افراد جامعه نهادینه شود؟
اگر فلسفه حجاب و عفاف برای فرد روشن شود، دیگر در هر شرایطی آن را حفظ می‌کند. همچنین، اگر دختران ما عزت‌نفس داشته باشند، هرگز حاضر نمی‌شوند با پوشش‌های نامناسب در جامعه حضور پیدا کنند. البته باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مدرسه‌ها بیشتر شوند. همچنین، لازم است افرادی توانمند و خوش‌برخورد که جاذبه معنوی داشته باشند و دوره‌های لازم را دیده باشند، تحت‌نظارت آموزش‌وپرورش به مدرسه رفت‌وآمد داشته باشند و به شبهات دانش‌آموزان پاسخ دهند. میزگردها‌ی هیئت‌های مذهبی ‌و فرهنگی، به‌خصوص در مدرسه‌های دخترانه نیز شکل گیرد و نه‌تنها در چارچوب بخشنامه، بلکه بسیار عمیق‌تر و دقیق‌تر، کار مفید انجام شود. پیش‌نیاز همه این‌ها اعتقاد قلبی و باورهای دینی مدیریت و کادر اجرایی مدرسه است تا فعالیت‌ها تأثیرگذار باشند.

 

معلم گاهی می‌تواند از سایر افراد برای دانش‌آموزان اثرگذارتر باشد. به نظر شما معلم چگونه می‌تواند در این زمینه برای بچه‌ها الگوی مناسبی باشد؟
به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. نقش معلمان در مدرسه‌ها نقشی بی‌بدیل است. الگوپذیری از این قشر بسیار مؤثر جامعه، به‌خوبی شکل می‌گیرد. اگر همکاران عزیز و دبیران گرامی، نه در کلام، بلکه در عمل، اعتمادبه‌نفس دانش‌آموزان را در قالب‌های صحیح افزایش دهند و خود نیز پوشش مناسب داشته باشند، بسیار تأثیرگذار خواهند بود. امیدوارم دختران جامعه ما کرامت خود را بشناسند، بر عزت خود را بیفزایند و بیشتر مطالعه و روح خود را تقویت کنند. البته باید فرصت‌های بحث و گفت‌وگو نیز در مدرسه‌ها فراهم شود تا شناخت افراد از این موضوع افزایش یابد و دانش‌آموز و معلم با شناخت بیشتری بحث حجاب را دنبال کنند.

همایش عفاف و حجاب
همایش عفاف و حجاب

 

 

همایش عفاف و حجاب

همایش عفاف و حجاب

 

 


۱۵۰۵
کلیدواژه (keyword): گفت ‌و گو,عفاف و حجاب,طاهره ذوعلم,طاهره ذوعلم,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید