عکس رهبر جدید

نرم افزار آموزشی مهد قرآن

  فایلهای مرتبط
نرم افزار آموزشی مهد قرآن

نرم‌افزار «مهد قرآن» نرم‌افزاری آموزشی ویژه دانش‌آموزان رده سنی ۵ تا ۹ سال است. آقای عبدالله محمودی، دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی ساری، آن را با رویکرد مبتنی بر بازی طراحی کرده است. با توجه به نقش بازی‌های آموزشی در ایجاد موقعیت‌های یادگیری تعاملی، این نرم‌افزار با هدف ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و ترغیب به یادگیری قرآن کریم، با رویکردی مبتنی بر سرگرمی طراحی شده است. با در نظر گرفتن رده سنی مخاطب، در طراحی این نرم‌افزار، اصول زیبایی‌شناختی در اولویت قرار گرفته‌اند تا دانش‌آموزان در محیطی جذاب به یادگیری قرآن کریم برانگیخته شوند.

در محیط نرم‌افزار مهد قرآن ۱۳ سوره قرآن کریم، با اقتباس از کتاب قرآن پایه‌های اول و دوم ابتدایی، در چهار بخش ارائه شده‌اند:

• آموزش
سرگرمی
شبکه پویا
آزمون

آموزش قرآن در این نرم‌افزار به صورت پودمانی و مرحله‌ای جلوه کرده است تا مخاطبان ابتدا به صوت زیبای آیات قرآن گوش دهند، سپس آن‌ها را تکرار کنند و در نهایت بلند بخوانند.

در بخش شبکه پویا، فضایی مشابه خانه طراحی شده است تا دانش‌آموزان به تناسب هر سوره، برنامه تلویزیونی سوره مد نظر خود را نظاره کنند. تشابه فضای آموزش با فضای خانه کمک می‌کند توجه دانش‌آموز در محیط خانه، به برنامه‌هایی که جنبه آموزشی دارند، بیشتر شود. تداعی فضای خانه با فضای آموزشی، محدود نشدن فضای آموزش را نیز در پی دارد.

در طراحی بخش آزمون، این نگرش مد نظر است که ارزشیابی برای یادگیری است، نه صرفاً از یادگیری. لذا در این بخش، توجه بر آن است که دانش‌آموزان از اشتباهات خود یاد بگیرند و سعی در اصلاح آن‌ها داشته  باشند. با توجه به این نگرش، تمامی بازخوردها کلامی و به شکل مثبت و سازنده ارائه شده‌اند.

هر چهار بخش این نرم‌افزار به تناسب سوره تغییر خواهند کرد. لذا کاربر با سرگرمی، آزمون و برنامه‌های متناسب با سوره انتخابی خود سروکار دارد.

از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌تـوان به مـوارد زیـر اشـاره کرد:

• صدا‌گذاری و گویندگی متناسب با رده سنی کودکان

قابلیت تعقیب موقعیت ماوس (به جز بخش‌های آموزشی)

قابلیت تمام صفحه (Full Screen)

• راهنمای کاربری



طراحی نرم‌افزار مهد قرآن چهار ماه به طور انجامید. از نرم‌افزارهای زیر برای پدید آوردن این برنامه آموزشی استفاده شده است

- Articulate Storyline

- Adobe Photoshop

- Adobe lllustrator

- Adobe Flash

- JavaScript


این نرم‌افزار توانسته است در سومین جشنواره تولید محتوای الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان نظر داوران را جلب کند و حائز رتبه برتر شود

 

۹۶۹
کلیدواژه (keyword): یادگیری الکترونیکی,نرم‌افزار مهد قرآن,مهد قرآن
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید