عکس رهبر جدید

معرفی کتاب: معلم مصلح

  فایلهای مرتبط
معرفی کتاب: معلم مصلح
مجموعه‌ی اندیشه‌ورزان که شناخت و معرفی تعدادی از چهره‌های خدمتگزار و پرتلاش آموزش‌وپرورش ایران در زمان حاضر را وجهه‌ی همت خود قرار داده است، می‌کوشد از همین طریق، تجربه‌ی زیسته‌ی این چهره‌ها را به جامعه‌ی تعلیم‌وتربیت، به‌ویژه فرهیختگان این جامعه، عرضه کند.


• نویسنده و گردآورنده: ناصر طاهرنیا
• ناشر: شرکت افست
• نوبت چاپ: اول ـ ۱۳۹۷
• قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان

این کتاب به بازشناسی شخصیت، اندیشه، تجربه‌ها و کارکردهای یک عمر تلاش و تکاپوی آموزشی، فرهنگی و تربیتی استاد احمد صافی، و در یک کلمه، به «تجربه‌ی زیسته‌ی» ایشان اختصاص یافته است.

کتاب در سه بخش به رشته‌ی تحریر درآمده است.

در بخش اول کتاب با عنوان «ترکه‌های درخت آلبالو»، ناصر طاهرنیا داستان زندگی استاد را روایت می‌‌کند.

در بخش دوم با نام «اندیشه‌های تربیتی»، تجربه‌های استاد در عرصه‌های علمی و عملی در قالب سه گفت‌و‌گو آمده‌اند. در گفت‌و‌‌گوی اول محورهای متعددی ازجمله ضرورت و سابقه‌ی تربیت‌معلم در ایران، نقش دانش‌سراهای مقدماتی در تربیت‌معلم، تأسیس دارالمعلمین، دانش معلمی، روش‌های معلمی، ضرورت تحول در نگاه به تربیت‌معلم، چشم‌انداز دانشگاه فرهنگیان و چند موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفته‌اند.

محور گفت‌و‌گوی دوم مشاوره‌ی تحصیلی است. از آنجا که استاد صافی در طول بیش از نیم‌قرن از نزدیک شاهد و ناظر و حتی مجری تحولات صورت گرفته در نظام آموزشی ایران بوده و دست‌کم دو تحول دهه‌ی ۴۰ و دهه‌ی ۷۰ را از سر گذرانده‌ است و اکنون نیز شاهد فرایند تحول بنیادین در دهه‌ی ۹۰ است، موضوع گفت‌و‌گوی سوم به تحول اختصاص داده شده است تا بدین طریق بر آگاهی معلمان و کارشناسان و دیگر صاحب‌نظران در این زمینه بیفزاید.

بخش سوم کتاب هم به معرفی مکتوبات و آثار تألیفی ایشان می‌پردازد.

این کتاب از تلاش همدلانه‌ی جمعی از دوستان و همکارانی فراهم آمده است که یا خود زمانی همکار استاد صافی بوده‌اند، یا در محضر ایشان شاگردی کرده‌اند و یا از رهگذر مطالعه‌ی آثار ایشان به ابعاد شخصیت استاد پی برده‌اند. با تشکر از این جمع، امیدواریم کتاب به درستی بازتاب «تجربه‌ی زیسته‌ی» استاد احمد صافی و رهنمونی باشد برای معلمان و استادانی که به اصلاح آموزش‌وپرورش ما می‌اندیشند.

 

معلم مصلح

 

۱۳۰۵
کلیدواژه (keyword): معرفی کتاب,احمد صافی,تجربه زیسته,مجموعه‌ اندیشه‌ورزان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید