عکس رهبر جدید

شما هستید ...!

  فایلهای مرتبط
شما هستید ...!


براساس مفاد و راهکارهای اسناد بالادستی نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی، مانند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، معلم (مربی) یا آموزگار باید در سطحی مناسب از شایستگی، سواد، آگاهی و مهارت قرار داشته باشد. از این دیدگاه، او کسی است که:

«یک مربی است و مهم نیست چه درس می‌دهد. هر معلمی باید مربی هم باشد. در نظام تعلیم‌وتربیت همه مربی‌اند ... همه چیز در معلم است. باید بالاترین اهتمام در تکریم، تشویق،‌ حرکت و پیشتازی معلم باشد»! (ص ۲۹).

«مربیان (آموزگاران) مجموعه‌ای از افراد نسبتاً رشد یافته،‌ دلسوز و خیرخواه هستند که به لحاظ کسب شایستگی‌های فردی و جمعی و تحقق مراتب قابل‌توجهی از حیات طیبه در وجود خویش، مسئولیت سنگین کمک به هدایت دیگران و زمینه‌سازی برای رشد و تحول وجودی افراد دیگر را در راستای شکل‌گیری و پیشرفت مداوم جامعه‌ی صالح بر عهده گرفته‌اند۱ (ص ۱۳۷). و البته یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تعریف بالا، «رشد یافتگی و کمک به هدایت دیگران» است که بی‌گمان در سایه‌ی سواد‌آموزی، کتاب‌خوانی و دانایی و مراجعه به «رسانه» محقق می‌شود.

با این مقدمه، بی‌شک پی ‌برده‌اید که آموزگار آگاه و مورد نظر این اسناد باید به اطراف خود توجه کند و متناسب با رخدادها، پاسخی برای تحولات و نیازهای جامعه داشته باشد. همین‌گونه است نسبت مربی (معلم) با متربی یا دانش‌آموز.

در هفته‌ی فرخنده‌ی کتاب و کتاب‌خوانی هستیم. با همه‌ی مشکلاتی که بر سر راه صنعت نشر و کتاب قرار دارد، شاهدیم که شوق کتاب‌خوانی و رسیدن به ساحل آرامش‌بخش کتاب، چگونه جان‌های شیفته را به حظّ وافر می‌رساند و لحظه‌ای مسیر مطالعه از دوستداران علم و ادب خالی نمی‌ماند.

- دوستان، آموزگاران، کارشناسان محترم، دانشجویان و والدین گرامی که به تازگی یا از دیرباز خواننده‌ی مجله‌ی رشد آموزش ابتدایی و مخاطب آن هستید، بر شما درود می‌فرستیم. خداوند را شاکریم که دوباره فرصتی فراهم آمد تا به دیدار شما بیاییم؛ آن هم در هفته‌ی دانایی، بر آمده از کتاب و کتاب‌خوانی؛
در ایامی که روز دانش‌آموز و یادآور رشادت و ایثار شهید فهمیده و فهمیده‌هاست؛ همان‌ها که در سنگر تعلیم‌وتربیت در پای درس آموزگاران بزرگ شاگردی کردند و آموخته‌ها را به مهارت بدل ساختند؛ مهارتی از نوع هنر و هنری در حد
مردان خدا که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی آن را «شهادت»  نامیده است.



سپاسگزاری
- مخاطبان محترم در این شماره و شماره‌های بعد، اندک تغییراتی در ترکیب اعضای مجله و سرفصل‌های آن خواهید دید. اولین تغییر در سردبیری مجله اتفاق افتاده است. دوست عزیزمان آقای علیرضا متولی، به واسطه‌ی مشغله‌های دیگر، از همکاری در این قسمت رخصت و پوزش خواستند. ما نیز به پیروی از کلام مطهر امام رضا علیه‌السلام که فرمود: «من لم یَشکُر المُنعم مِن المخلوقین لَم یَشکر الله عَز و جَل» (شیخ صدوق، ۱۳۷۳: ۵۲۹)، یعنی هر که در قبال خوبی مردم تشکر نکرد، از خداوند عز و جل هم تشکر نکرده است۲، از این همکار فرهیخته، به خاطر تلاش‌ها و قلم‌زنی‌هایشان در مجله تشکر می‌کنیم و آرزو می‌کنیم هر جا هستند موفق باشند. تغییر بعدی، آمدن اینجانب بوده است که در واقع دوباره به‌عنوان سردبیر به خانه‌ی خود و به میان دوستان و عزیزان برگشته‌ام و خواستار دعای خیر شما همکاران فهیم و همراهی بیش از پیش شما با مجله هستم. دوستان! حتماً این عبارت یادتان هست، ما که یادمان نمی‌رود، چون «شما هستید که ما هم هستیم.»



یادآوری
گاهی اگر چیزی را تکرار می‌کنیم، به دلیل لذت و شیرینی هم‌کلامی با مخاطبان و خوانندگان ریزبین مجله‌ی رشد آموزش ابتدایی است. راه‌های ارتباط با مجله را تکرار می‌کنیم تا بتوانید آثار و نوشته‌ها یا حتی درخواست‌های خود را به ما برسانید:

۱. تلفن مستقیم و پیام‌گیر مجله:  ۸۸۸۳۹۱۷۸ ـ ۰۲۱

۲. تلفن‌خانه:  ۴۲۹ داخلی ۹-۸۸۸۳۱۱۶۱ ـ ۰۲۱

۳. نمابر: ۸۸۳۰۱۴۷۸ ـ ۰۲۱ (رشد آموزش ابتدایی)

۴. صندوق پستی مجله: ۳۳۳۱/۱۵۸۷۵ تهران

۵. پیام‌نگار یا ایمیل مجله: ebtedayi@roshdmag.ir

۶. نشانی دفتر مجله: تهران ـ خیابان کریمخان زند. ابتدای خیابان ایرانشهر شمالی. دفتر انتشارات و فناوری آموزشی. پلاک ۲۶۶.

۷. سایت مجلات رشد و یا وبگاه: www.roshdmag.ir

(لطفاً در نامه‌ها و مقالاتتان، نام و نام‌خانوادگی، شهر، سمت، شماره تلفن و کدپستی را هم درج فرمایید.)



مسابقه
 در هر شماره از مجله‌ رشد آموزش‌ ابتدایی مسابقه‌ای وجود دارد.

در این مسابقه شرکت کنید. به صاحبان آثار برگزیده، تقدیرنامه‌ای با امضای مدیر کل محترم دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، و هدیه‌ای به‌عنوان قدردانی، تقدیم خواهد شد.



۱. «مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‌وتربیت رسمی عمومی. ج. ‌۱‌.‌۱. آذرماه ۱۳۹۰.
۲. عُیون اخبارالرضا. شیخ صدوق. ترجمه‌ی حمیدرضا مستفید. نشر صدوق. تهران. ۱۳۷۳

 

 

۶۸۴
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید