عکس رهبر جدید

کاربردهای جذاب فناوری آموزشی

  فایلهای مرتبط
کاربردهای جذاب فناوری آموزشی
اگر بتوانیم دانش‌آموزان را در یادگیری درگیر کنیم و به طور مؤثر به آن‌ها انگیزه بدهیم، می‌توانیم عادت‌های یادگیری آن‌ها را در بلند مدت بهبود بخشیم. فناوری آموزشی روش‌ها و تکنیک‌هایی در اختیار معلمان قرار می‌دهد که به راحتی می‌توانند تدریس خود را جذاب‌تر و مؤثرتر کنند. در این مقاله چند تکنیک بسیار جذاب و کاربردی فناوری در کلاس آمده‌اند. استفاده از این تکنیک‌ها بیشتر شامل ابزارهای مبتنی بر وب و رایگان است.

همکاری تعاملی
گزارش سال ۲۰۱۴ بنیاد گیتس۱ با عنوان «معلمان بهتر می‌دانند: معلمان از ابزارهای آموزشی دیجیتال چه می‌خواهند۲»، نشان می‌دهد معلمان «ابزارهای حمایت از همکاری دانش‌آموزان و ارائه تجربه‌های تعاملی» را می‌خواهند. این نوع ابزارها سرگرم کننده و جذاب هستند و از مهارت‌های قرن ۲۱ مانند همکاری، ارتباط و خلاقیت پشتیبانی می‌کنند.
ابزارهای فراوانی وجود دارند که در مدرسه‌ها و کلاس‌ها برای همکاری و تعامل با تکالیف، پروژه‌ها و دیگر فعالیت‌های یادگیری فعال استفاده می‌شوند. بسیاری از این برنامه‌ها کاملاً‌ رایگان هستند و برخی دیگر در ابتدا به‌طور رایگان شروع می‌شوند و سپس از طریق گزینه‌های پرداخت، قابلیت‌های بیشتری به آن‌ها افزوده می‌شود.

 
جمع‌آوری بازخورد
پتانسیل جمع‌آوری بازخوردهای لحظه‌ای ساختار یافته، کمکی قدرتمند برای آموزش  و به لطف گسترش ابزارهای متصل به اینترنت، بسیار ساده است. چند ابزار و تکنیک برای انجام این کار وجود دارند.
اگر شما از ابزارهای رأی‌گیری و نظرسنجی مبتنی بر وب استفاده کنید، کاربران می‌توانند با هر ابزار دارای اینترنتی نظر بدهند. SurveyAnyplace ،Polldaddy و Doodle چند نمونه از ابزارهای نظرسنجی هستند. همچنین برنامه‌هایی مانند «Socrative» مثال‌های خوبی از مجموعه ابزارهای کامل در دسترس برای معلمان‌اند.

 
درج سؤال در فیلم
دانش‌آموزان امروزی مانند آب خوردن فیلم تماشا می‌کنند. معلمان امروزی می‌توانند از فیلم برای تحقق اهداف آموزشی استفاده کنند. زمانی که از دانش‌آموزان می‌خواهید فیلمی را خارج از کلاس تماشا کنند، چگونه اطمینان حاصل می‌کنید آن‌ها واقعاً با محتوا درگیر شده‌اند؟
در این زمینه، ابزارهای رایگانی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند بتوانید سؤالاتتان را در فیلم درج کنید. «EduCanon و Edpuzzle» دو ابزار قدرتمند برای این کارند. همچنین، ed.ted.com رویکرد متفاوتی است که اجازه می‌دهد یک آزمون و محتوای تعاملی بعد از فیلم دیده شود.

 
یادگیری فعال فناورانه
ابزارهای فناورانه می‌توانند برای یادگیری فعال در کلاس عالی باشند. بسته به اینکه ترجیح شما یادگیری مبتنی بر تحقیق، یادگیری ساختن‌گرایانه، یادگیری تجربی یا یکی از انواع زیرمجموعه‌های یادگیری فعال باشد، برنامه‌ها و منابعی برای فعال ساختن نوع تدریس شما در کلاس وجود دارند. می‌توانید در خصوص نحوه کاربرد فناوری برای برنامه‌های خود از وب اطلاعات خوبی بیابید.
یک شکل شناخته شده از یادگیری فعال نیز یادگیری مبتنی بر پروژه است. فناوری به روش‌های زیادی به یادگیری مبتنی بر پروژه کمک می‌کند.


یادگیری اجتماعی
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا۳ بر این باور است که «افراد از طریق مشاهده، تقلید و مدل‌سازی، از یکدیگر یاد می‌گیرند.» البته آن نوع اجتماعی‌سازی که با ابزار اجتماعی رایانه‌ای رخ می‌دهد، کاملاً از تعامل اجتماعی چهره‌به‌چهره متفاوت است؛ اما همچنان فرصت‌هایی برای یادگیری اجتماعی دربردارد. علاوه بر این، هنگامی که این ابزار به یادگیری برخط و ترکیبی اضافه می‌شوند، می‌توانـند به پر کردن بـرخی شکاف‌هـایی که یادگیری دیجیتال در مقایسه با یادگیری چهره‌به‌چهره دارد، کمک کنند.


استفاده از فناوری برای کمک به ارتباط مطمئن با محتوای دیجیتال
در حالی‌که یادگیری محتوای دیجیتال به طور فزاینده‌ای رواج می‌یابد، یکی از چالش‌های معلمان این است که چگونه مطمئن شویم دانش‌آموزان با محتوا درگیر می‌شوند. برخلاف کتاب‌های درسی سنتی، محتوای دیجیتال به راحتی حواس را پرت می‌کند.
یک تکنیک برای اطمینان از اینکه این نوع محتوا توجه دانش‌آموزان را جلب می‌کند، تعاملی کردن آن، و خواستن پاسخ و انجام فعالیت در طول استفاده است. درج سؤال در فیلم‌ها برای مثال عنوان شد. تکنیک‌های دیگر می‌توانند شامل کلیک روی دکمه درخواست‌ پاسخ یا درج تالارهای گفت‌وگو در محتوا باشند. هر روشی برای کمک به اطمینان از تعامل با محتوا انتخاب کنید، ارزشمند است.


ارائه‌های دانش‌آموزان
یکی از لحظه‌های ارزشمند برای معلم زمانی است که غرور را در صورت دانش‌آموز خود، در هنگام ارائه چیزی که ساخته است، می‌بیند. محتواهای ساخته شده توسط دانش‌آموزان ابزارهای یادگیری هیجان‌انگیز و الهام‌بخشی هستند و کمک می‌کنند دانش‌آموزان مهارت‌های زیادی بیاموزند.


کلاس معکوس
یکی از چالش‌های اصلی درگیر شدن با محتوا در کلاس، ایجاد زمان برای آن است. اگر دوره‌ای محتوای یادگیری زیادی برای ارائه داشته باشد، بسیاری از معلمان تمام ساعت کلاس را برای ارائه آن صرف می‌کنند. تدریس و یادگیری معکوس روش خوبی است برای حل این مشکل.


جمع‌بندی
استفاده از انواع فناوری‌ها می‌تواند معلمان را در رسیدن به اهداف آموزشی و بهبود کیفیت تدریس خود یاری کند. برخی از این فناوری‌ها به صورت رایگان، از طریق وب در دسترس معلمان هستند و اگر معلمان آن‌ها و نحوه کاربرد و فایده‌شان را بشناسند، می‌توانند در فعالیت‌های خود از آن‌ها بهره بگیرند.
در این شماره برخی از روش‌های استفاده از فناوری‌ در کلاس درس را معرفی کردیم. در شماره‌های بعد ابزارهایی برای استفاده از آن‌ها در راستای کاربرد این روش‌ها ارائه خواهند شد.


 

 
 

 

پی‌نوشت‌

1. Gates Foundation
2. Teachers Know Best: What Educators Want from Digital Instructional Tools
3.Bandura Social Learning Theory

منبع
نوشته کلی والش (۲۰۱۴).
برگرفته  از سایت: emergingedtech.com

 

 


۱۷۷۴
کلیدواژه (keyword): کاربرد فناوری آموزشی,فناوری آموزشی,همکاری تعاملی,بازخورد,یادگیری فعال,یادگیری اجتماعی,یادگیری معکوس,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید