عکس رهبر جدید

سلام بر تربیت هنرى کودکان

  فایلهای مرتبط
سلام بر تربیت هنرى کودکان
برنامه‌ درسی هنر دوره‌ ابتدایی ایران از دهه‌ی هشتاد با رویکرد تربیت هنری ارائه شد. در این رویکرد، کودکان به انجام فعالیت‌های هنری در فضایی آزاد ترغیب و تشویق می‌شوند. آن‌ها می‌توانند آزادانه تخیل کنند و ایده‌های خود را ارائه دهند تا ظرفیت‌های هوش و تفکرشان پرورش یابد. علاوه بر این، انجام فعالیت‌های هنری در این رویکرد، به تقویت حواس، بروز استعداد‌ها و شکوفایی خلاقیت و توسعه‌ عواطف و احساسات کودکان کمک می‌کند.

برنامهی درسی هنر دورهی ابتدایی ایران از دههی هشتاد با رویکرد تربیت هنری ارائه شد. در این رویکرد، کودکان به انجام فعالیتهای هنری در فضایی آزاد ترغیب و تشویق میشوند. آنها میتوانند آزادانه تخیل کنند و ایدههای خود را ارائه دهند تا ظرفیتهای هوش و تفکرشان پرورش یابد. علاوه بر این، انجام فعالیتهای هنری در این رویکرد، به تقویت حواس، بروز استعدادها و شکوفایی خلاقیت و توسعهی عواطف و احساسات کودکان کمک میکند.

در صفحهی 6 کتاب راهنمای درس هنر برای معلمان پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی آمده است: «ما برای پرورش ذوق و خلاقیت و ایجاد فرصتهایی برای بروز انگیزش سازندگی، بیان احساسات و خیال کودکانه، شناخت زیباییها و ارتباط با آثار هنری گذشته و حال، شیوهای را در آموزش هنر انتخاب کردهایم که با عنوان تربیت هنری معرفی می‌‌شود.» در ادامه، دیدگاه جروم هاپس من در زمینهی تربیت هنری ارائه شده است: «تربیت هنری بر حواس گوناگون، رشد تجربههای حسی و لمسی، حساسیت و برخورد عمیق با جلوههای بصری هنری و نقادی هنرمندانه ناظر است.»

بر این اساس، دانشآموزان یاد میگیرند چگونه دقیقتر و عمیقتر ببینند، بشنوند، درک کنند، تفکر کنند و ایدههایشان را برای تولید اثر هنری به کار گیرند. کودکان میآموزند چگونه با پدیدههای گوناگون و محیط اطراف ارتباط بهتری برقرار کنند و از آنها تأثیر بگیرند. همچنین، تجربه میکنند چگونه به احساسات و ایدههای خود جامهی عمل بپوشانند و با فعالیتی منظم و هدفمند، تواناییهای خود را برای بیان هنری ارتقا دهند. علاوه بر فعالیتهای فردی، کودکان در انجام برخی از برنامهها مشارکت و کارگروهی را تجربه میکنند و میآموزند چگونه به نظرات و ایدههای یکدیگر احترام بگذارند. بنابراین، یاد میگیرند علاوه بر تصمیمگیری و شناخت مسئولیتها، هریک مسئول انجامدادن به موقع مراحل کار یا اجرای برنامه هستند و بدون همفکری و همکاری به نتیجه نخواهند رسید. آنها در کلاس هنر احساس موفقیت، لذت از کار یا اجرا و رضایت از انجام آن را بهصورت فردی و گروهی تجربه میکنند و به سازندگی ترغیب و از ویرانگری رویگردان میشوند.

در کتاب فوق، تربیت هنری به پنج موضوع کلی تفکیک شده است که عبارتاند از:

1.زیباشناسی: در این رویکرد، مفهوم تربیت هنری که با هنر خلاق ارتباط دارد، به فرایند رشد تیزبینی سرعت میبخشد و حساسیت فرد را نسبت به زیبایی افزایش می‌‌‌دهد؛

2.ارتباط با طبیعت: انسان با دقت در محیط پیرامون خود توانسته است به اختراعات علمی و ابداعات هنری دست بزند. بنابراین، ارتباط با طبیعت در این رویکرد بر یادگیری و تجربههای کودکان تأثیر بسیار مهمی دارد؛

3.آشنایی با تاریخ هنر: کودکان باید از تاریخ، آثار هنری و آداب و رسوم و سنتهای خود در قالب آشنایی با میراث فرهنگی و هنری ایران بهره بگیرند. اتو کلاین برگ معتقد است: «فرهنگ به معنای موفقیت هنری و فکری متعالی است. توسعهی علم، هنر، ادبیات و فلسفه بیانگر نبوغ یک ملت است و شامل همهی چیزهایی میشود که فرد به مثابهی عضوی از جامعه از آن کسب میکند.»

۴.تولید محصول هنری: ایجاد فرصت بروز خلاقیت و آزادی یافتن راه مناسب برای بیان هنری، حق همهی کودکان است. در این مسیر باید از ارائهی الگو، خطمشی و حرکتهای از پیش تعیینشده به آنها اجتناب کرد؛ 

۵.نقد هنری: هدف نهایی نقد، داوری کردن یا دادن معیارهایی برای داوری است. در این راستا، سنجش ارزشها و نکتههای نهفته و ناگفتهی اثر بیان میشود که در پرورش ذوق و سلیقهی هنری کودکان مؤثر است.

هر یک از این موارد در تربیت هنری کودکان و شکلگیری شخصیت سالم آنها به نحوی خاص تأثیر دارد. ارتباط با طبیعت و پدیدههای آن کودکان را از افسردگی و احساس تنهایی نجات میدهد. تنوع پدیدههای طبیعی و جستوجو برای شناخت آنها، کودکان را به مسیر خلاقیت و زندگی خلاقه هدایت میکند و بر غنای زندگیشان میافزاید.

براساس این مفروضات، کودکان با کسب تجربههای مناسب میتوانند هنرمندانه زندگی کردن را بیاموزند. آنها براساس تجربههای آزاد کلاس هنر میآموزند مشاهده کنند،کنجکاو باشند، بپرسند،کشف کنند، و مشکلات و راهحل آنها را بیابند. حواس و احساسات خود را پرورش دهند، به تخیلات خود اهمیت دهند، به افکار و ایدههای خود و دیگران اهمیت دهند، به خلق اثر بپردازند. در مورد آثار گوناگون با یکدیگر بحث و تبادلنظر کنند و تواناییهای خود را در فعالیتهای متنوع یادگیری شکوفا کنند.کسب مهارت در زمینههای متنوع هنری از گفتن شعر تا خواندن خلاق متن، از اجرای سرود و نمایش تا تقلید صدا و ایجاد اصوات دلپذیر، از ایجاد تصویر تا ساختن حجمهای زیبا، از نوشتن داستان تا بیان تخیلات خلاقه، ایجاد و تقویت اعتمادبهنفس و شکلگیری شخصیت سالم را به دنبال دارد.

به این ترتیب، زمینهی آشنایی با فرهنگ و هنر در شخصیت آن‌‌ها شکل میگیرد و این مقوله، بخشی از نیازهای فردی و اجتماعی آنها محسوب میشود. بنابراین، براساس شناخت زیبایی، به زشتیها و پوچیها گرایش پیدا نخواهند کرد. در انتخابها برای خواندن متن، دیدن فیلم، انتخاب تصویر یا حجم، براساس شناخت اقدام میکنند. به میراث فرهنگی و هنری و شناخت آثار دورههای گوناگون اهمیت میدهند و به بحران هویت دچار نخواهند شد. همچنین، حفظ، احیا و توسعهی ارزشهای فرهنگی و هنری جزو دغدغههای زندگیشان خواهد شد.

علاوه بر اینها، تجربههای هنری و دریافت بازخوردهای آن، روحیهی انتقادپذیری را در کودکان ایجاد میکند و به بالا رفتن سطح انعطافپذیری آنها کمک میکند. به این ترتیب، با نقاط قدرت و ضعف خود آشنا میشوند و دید واقع گرایانهتری نسبت به خود کسب میکنند.

اگرچه آنچه ذکر شد همهی فایدههای برنامهی هنر با رویکرد تربیت هنری را بیان نمیکند، اما متقاعد کننده و کافی بهنظر میرسد. بنابراین، میتوان به زنگ هنر، معلم هنر، روشهای صحیح آموزش هنر، فعالیتهای متنوع هنری (که به پرورش حواس و تواناییهای کودکان کمک میکنند) و آشنایی کودکان با ارزشهای فرهنگی و هنری، یا بهطور خلاصه به تربیت هنری، با صدای بلند سلام کرد.

 

منبع

1. گروه مؤلفان (1396). راهنمای درس هنر برای معلمان پایههای اول، دوم و سوم ابتدایی. نشر افست. تهران.

 

 

۱۶۸۲
کلیدواژه (keyword): برنامه درسی هنر،تربیت هنرى کودکان،برنامه‌ درسی هنر دوره‌ ابتدایی،فعالیت‌ های هنری دانش آموزان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید