عکس رهبر جدید

چند ضلعى ها

  فایلهای مرتبط
چند ضلعى ها
مطالبی برای افزایش دانش موضوعی ریاضی معلمان

در کتابهای درسی ریاضی دورهی ابتدایی موضوعهایی وجود دارند که یا دانشآموزان در یادگیری آنها مشکل دارند یا معلمان در یاددهیشان. در این دوره از مجلهی رشد آموزش ابتدایی، در هر شماره دربارهی یکی از این موضوعها صحبت میکنیم. منتها قصد نداریم روش تدریس بیان کنیم، بلکه آن را به عنوان یک موضوع یا مفهوم ریاضی بررسی خواهیم کرد تا دانش موضوعی خود را برای تدریس بهتر آن افزایش دهیم.

به هر طرف که سر میگردانیم، شکلی را میبینیم. اشیای دور و بر ما شکلهای بسیار متنوعی دارند. حتی خود دنیا و در واقع فضایی که کرهی زمین در آن قرار دارد نیز شکل مشخصی دارد. شناخت و بررسی این شکلها در علم «هندسه»، که یکی از شاخههای مهم و اصلی ریاضیات است، صورت میگیرد. شناخت شکلها از آنجا اهمیت دارد که در بسیاری از کارها به آن نیاز داریم؛ از کارهای بسیار ضروری، مانند ساختن ساختمانها و پلها گرفته تا آنچه شاید خیلی ضروری بهنظر نرسد، ولی به هر حال بخشی از زندگی آدمی است؛ یعنی هنر.

در مطلب پیش رو، با چندضلعیها بیشتر آشنا میشوید که ردهی بزرگی از شکلهای هندسی هستند. به این منظور، نخست باید بدانیم به چه شکلی چندضلعی می‌‌گویند و چه شکلهایی چندضلعی نیستند. سپس دو گروه اصلی چندضلعی، یعنی محدب و مقعر، را معرفی خواهیم کرد. انواع مثلثها (سهضلعیها) و انواع چهارضلعیها را هم با توضیحات بیشتر و مفصلتری معرفی و بررسی خواهیم کرد. دربارهی متوازیالاضلاعها هم بیشتر صحبت میکنیم تا در بستر موضوع آنها با ساختار منطقی هندسهی اقلیدسی بیشتر آشنا شویم. 

هندسه جزو جدانشدنی برنامهی درسی ریاضی در همهی کشورهاست. منتها آموزش هندسه رویکردهای متفاوتی دارد که موضوع بحث این مطلب نیست.

 

 

 

۱۲۱۹
کلیدواژه (keyword): برنامه درسی ریاضی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید