عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های فنی و حرفه ای: جشنواره؛ جلوه گاه بروز هنر هنرمندان امروز و سرمایه های فردا

  فایلهای مرتبط
نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های فنی و حرفه ای: جشنواره؛ جلوه گاه بروز هنر هنرمندان امروز و سرمایه های فردا
شاید بام ایران، استان چهارمحال و بختیاری، وقتی که در سال ۱۳۸۷ میزبان یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی و طرح درس برتر بود، فکر نمی‌کرد ۱۰ سال بعد، در سال ۱۳۹۷ هم از این تجربه دوباره استفاده کند و دبیرخانه اجرایی نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای را مجدداً در این استان راه‌اندازی کند. این جشنواره تفاوت‌های زیادی با بقیه جشنواره‌ها داشت. از تفاوت‌های باارزش این دوره پوستر جشنواره بود. پوستر جشنواره نوزدهم توسط هنرجوی کرمانشاهی، سوگند شریفی در جشنواره هیجدهم خراسان شمالی برگزیده شده بود و پس از انتخاب استان میزبان به‌روز شد.

این دوره اولین دوره جشنواره بوده است که در سیستم جدید نظام آموزشی شاخه فنیوحرفهای برگزار شده است و در طراحی پوستر بهصورت 1+18به آن اشاره شده است.

دکتر سیدمحسن حسینیمقدم، در آیین رونمایی از پوستر این دوره جشنواره، روز هشتم خرداد ماه 1397 گفت: «مهمترین سیاست وزارت آموزشوپرورش ارتقای کیفیت آموزشی است و برگزاری مسابقات و جشنوارهها میتواند یکی از راههای رسیدن به این هدف باشد». وی افزود: «زمینهسازی برای پرورش استعدادها و خلاقیتهای هنرجویان، ایجاد فضای رقابتی سازنده و سالم بین هنرجویان، معرفی توانمندیهای هنرجویان هنرستانهای فنیوحرفهای به جامعه، ارزیابی کیفیت آموزشهای ارائه شده و معرفی رشتههای فنیوحرفهای به جامعه، از مهمترین هدفهایی هستند که از برگزاری جشنواره دنبال میشوند.»

دبیر ستاد نوزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی روند برگزاری جشنواره را اینگونه تبیین کرد: «امسال رقابتها در 8 رشته و 4 درس انجام میشوند که برای نخسینبار 3 رشته جدید، شامل معماری داخلی، فتوگرافیک و صنایعدستی فرش به این جشنواره اضافه شدهاند. امیدوار هستیم با استفاده از ظرفیت همه دستگاههای اجرایی بتوانیم جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنیم» (جدول 1)

 

فرایند ثبت آثار

چندسالی است که کار داوری در مرحله منطقهای و استانی بهصورت ترکیبی (الکترونیکی و حضوری) انجام میگیرد و مبدع این روش نیز دفتر آموزشهای فنیوحرفهای بوده است. حالا این روش به بسیاری از جشنوارههای وزارت آموزشوپرورش راه یافته است. البته هر روش نوینی همیشه دارای نواقص و کاستیهایی است. یکی از این کاستیها تسلط نداشتن کاربران بر مباحث الکترونیکی است. کمال استادهادی، کارشناس مسئول فنیوحرفهای «اداره کل آموزشوپرورش چهارمحال و بختیاری» اظهار داشت که در روزهای داوری و ثبت آثار، گاهی تا پاسی از شب هم از استانهای دیگر تماس تلفنی داشته و پاسخگوی ذینفعان بوده است.

روز سهشنبه 19 تیرماه 1397، دو دقیقه مانده به ساعت 14، وبگاه دفتر آموزشهای فنیوحرفهای مسافران شهرکرد را اعلام کرد و در نهایت طبق جدول 2 تعداد راهیافتگان به مرحله کشوری هر استان تعیین شدند.

شاید یکی از سخت‌‌ترین مرحلههای برگزاری جشنواره به زعم استانها، ارسال آثار برگزیده به استان میزبان باشد که بستهبندی صحیح و سالم و به موقع رسیدن آن از دغدغههای هر استانی است. این آثار باید در محلی که توسط استان انتخاب شده است، به نمایش درآیند و یکی از آیینهای جشنواره که معمولاً با افتتاحیه همراه است، افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده است.

فرهنگسرای شهرکرد با زحمات شبانهروزی 72 ساعته عوامل دستاندرکار، علاوه بر نمایش آثار هنرجویان برگزیده، نمایشدهنده هنر هنرآموزان استان نیز بود.

 

 

محلهای آزمون، داوران و ناظران

بر اساس بازدیدهای میدانی در سطح استان و ستاد، محلهای آزمون تعیین و در یک کار وسیع، هنرستانها آمادهسازی شدند.

 

 

مراسم استقبال و افتتاحیه

هفتم و هشتم مردادماه 1397 استان چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل خود را در مراسم استقبال با گویشها، آداب و رسوم، لباس و... گوناگون محلی به شکل باشکوهی نشان داد. شایان ذکر است که این دوره جشنواره مقارن با «هفته ملی مهارت» در کشور برگزار شد.

روز دوشنبه 8 مرداد 1397، طی مراسمی افتتاحیه نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی و نمایشگاه برگزیدگان بهصورت رسمی در فرهنگسرای بزرگ شهرکرد آغاز شد. از نکات قابل توجه مراسم افتتاحیه، تجلیل از پدر شهید علیرضا جیلان، هنرجوی «هنرستان شهید شبانیان بروجن» بود که بهعنوان بسیجی مدافع حرم و فرمانده خطشکن در «بوکمال» سوریه شهد شیرین شهادت را نوشید.

سهشنبه نهم مردادماه، هنرستانهای محل برگزاری آزمون هر یک با ابتکار منحصربهفرد خود، میزبان هنرجویان برگزیده بودند.

این جشنواره مهمانان ویژهای هم داشت؛ از اقبال عباسی، استاندار وقت چهارمحال و بختیاری که خود یک هنرستانی است، و مهندس علی زرافشان، معاون وقت آموزش متوسطه وزارت متبوع گرفته تا مدیران کل و دکتر مهدی سالم، مدیر شبکه امید صداوسیما، آقای راهداری، از سازمان برنامه و بودجه کشور و... همه این عزیزان هنرنمایی هنرجویان هنرستانی و تجلی توانمندی نوجوان ایرانی را شاهد بودند.

پس از تمام رقابتها، رفاقت و فراغت شروع شد. شبهنگام سهشنبه، همه مهمانان شرکتکننده در جشنواره در جنگ شادی شرکت کردند که با توجه به نظر تماشاگران، بسیار مورد استقبال قرار گرفت و شبی بهیادماندنی در ذهنها رقم خورد. زمانی که خنده بر لبان میهمانان بود، داوران و ناظران در حال جمعبندی نتایج بودند تا رتبههای اول تا چهارم هر زمینه را تعیین کنند و عدهای
نیز در تدارک فعالیت
های نهایی برگزاری اختتامیه بودند.

 

 

اختتامیه و اهدای جایزهها

طراحی و اجرای دکور مراسم اختتامیه یکی از نکات برجسته مراسم بود که نظر هر بینندهای را به خود جلب میکرد. پخش مستقیم مراسم از شبکههای امید، آموزش، ایران کالا و شبکه استانی نیز به شکوه این مراسم افزوده بود. به این ترتیب والدین میتوانستند دریافت جایزه توسط نوجوان خود را بهصورت زنده به نظاره بنشینند. اجرای زنده سرود جمهوری اسلامی ایران نیز مراسم را جذابتر کرد.

از دیگر بخشهای جالب این مراسم اجرای همآوایی حماسی فرهنگیان استان بود که سالن را تحتتأثیر قرار داد. در حاشیه این مراسم، دکتر مهدی سالم اعلام آمادگی کرد که در فضای استودیویی بتواند این اجرا را ضبط کند. همچنین پخش نماهنگ پایانی جشنواره مورد توجه حاضران قرار گرفت.

 

 

استاندار چهارمحال و بختیاری: با افزایش مهارتهای فنیوحرفهای میتوان وضعیت اقتصاد کشور را تغییر داد.

اقبال عباسی، استاندار شوخطبع چهارمحال و بختیاری نیز با ذکر خاطراتی از دوران تحصیل هنرستان خود، برای لحظاتی جو شاد و مفرحی را در سالن ایجاد کرد. وی برگزاری جشنوارههای هنرستانها را فرصتی برای ارتقای سطح کیفی آموزشها و افزایش مهارتآموزی جوانان دانست و افزود: «تقویت اشتغال و کاهش بیکاری از راه گسترش مهارتآموزی در نظام آموزشی میسر میشود و جوانان را به سمت کسب مهارت و اشتغال در بخشهای متفاوت تولیدی سوق میدهد»

وی با بیان اینکه 50 درصد اشتغال استان چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی است، اظهار داشت: «افزایش آموزشهای مهارتی در این بخش ضروری است. توجه به آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در ایجاد اشتغال مولد و پایدار و شغلهای تخصصی مؤثر است و با افزایش این مهارتها میتوان وضعیت اقتصاد کشور را تغییر داد.»

 

 

معاون آموزش متوسطه: هنرجویان میتوانند درون جامعه با ابزار هنر تحول ایجاد کنند.

مهندس علی زرافشان، در ابتدای سخنرانی اختتامیه، با ذکر خاطرهای از بازدید خود در حوزه آزمون اظهار داشت: «به یکی از هنرجویان گفتم: چرا طرح پیچیدهای را برای اجرا انتخاب کردهای؟ او در جوابم گفت: تا به خودم ثابت کنم که توانایی انجام طرحهای پیچیده را دارم. یعنی من میتوانم در نوجوان ایرانی بروز و ظهور دارد و این مهم در هنرستانیها بیشتر جلوه کرده است. هنرجویان میتوانند درون جامعه با ابزار هنر تحول ایجاد کنند.»

زرافشان افزود: «هنر، چگونه زندگی کردن را به ما میآموزد و به زندگی ما جهت و معنا میدهد. هنرمندان خود زندگی پرمعنا دارند و با خلق آثار هنری به جامعه معنا میبخشند. هنر از دو زاویه قابل دیدن است: هنر برای هنرمند و هنر برای مردم. وقتی هنر ارزشمند است که در خدمت مردم قرار گیرد.»

معاون آموزش متوسطه وقت وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: «با برگزاری این جشنواره به جامعه پیام میدهیم که نخبگان کسانی هستند که دارای تنوع استعدادند و علاوه بر نخبگان علمی، هنرجویان نیز نخبه هستند؛ در عرصه هنر نخبهاند و هنر میآفرینند. در جامعه برای ایجاد تعادل باید به همه نخبگان توجه شود. در طول پنج سال گذشته، به کارآفرینی و تولید با کیفیت توجه بسیار شده است و هنرجویان در هنرستانها شغلآفریناند و برای خود و جامعه شغل ایجاد میکنند.»

 

 

 مدیرکل آموزشوپرورش استان چهارمحال و بختیاری: جشنواره کشوری هنر فرصتی مناسب برای در کنار هم قرار گرفتن قومیتهای کشور است.

بهروز امیدی، ضمن خیرمقدمگویی به میهمانان جشنواره، از اعتماد مقام عالی وزارت به خاطر میزبانی این جشنواره توسط استان چهارمحال و بختیاری تشکر کرد. مدیرکل استان، با بیان اصل امنیت ملی و همگرایی قومیتهای کشور، به تاریخ هزارساله کشور عزیزمان ایران پرداخت و یادی از فردوسی و رودکی، مشاهیر ایرانزمین کرد. وی هنر و خرد را در کنار هم باعث افتخار فرهنگی ایران در 10 کشور کهن جهان برشمرد.

رئیس دبیرخانه اجرایی نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی، هنر و اخلاق را با دینداری همراه دانست و به تکرار 573 بار کلمه هنر در شاهنامه فردوسی اشاره کرد. او هنر را فرصتی مناسب برای در کنار هم قرار گرفتن قومیتهای کشور دانست و از هنرجویان شرکتکننده، داوران، ناظران و دستاندرکاران برگزاری جشنواره تشکر کرد.

مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای: برای رسیدن به هدف‌‌های آموزش فنیوحرفهای باید به جای هفته فنیوحرفهای، سال فنیوحرفهای داشته باشیم.

سیدمحسن حسینیمقدم ابتدا از تمامی عوامل دستاندرکار جشنواره تقدیر و تشکر کرد. سپس از فرایند برگزاری جشنواره، تعداد شرکتکنندگان، نحوه داوری و... گزارشی ارائه داد و مهمترین هدف برگزاری جشنواره را معرفی توانمندیها، خلاقیتها و استعدادهای هنرستانها دانست. وی ضمن گرامیداشت هفته فنیوحرفهای افزود برای رسیدن به هدفهای آموزش فنیوحرفهای باید به جای هفته فنیوحرفهای، سال فنیوحرفهای داشته باشیم. در پایان نیز خاطرنشان کرد، از جمله برنامههای کیفیتبخشی در آموزش متوسطه، برگزاری چنین جشنوارهها و مسابقههای عملی است.

اسامی رتبههای برتر نوزدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی هنرستانهای فنیوحرفهای کشور که از هفتم تا نهم مردادماه 1397 در شهرکرد برگزار شد، به شرح جدول 4 است. در جمع رتبهها، استان اصفهان رتبه اول استانی را از آن خود کرد.

 

برای همه هنرجویان شرکتکننده آرزوی موفقیت بیشتر در زندگی داریم.

 

 

۲۰۵۷
کلیدواژه (keyword): جشنواره هنرهای تجسمی هنرستان های فنی و حرفه ای،جشنواره،
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید