عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

بازدیدهاى هدفمند

  فایلهای مرتبط
بازدیدهاى هدفمند
آموزش مطالعات اجتماعی در ماه فروردین

 

در کارگاهی که تابستان گذشته با حضور آموزگاران پایههای سوم تا ششم درس مطالعات اجتماعی، با هدف تسهیل جریان یاددهی - یادگیری موضوعات این درس و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان برگزار شد، بر این موضوع تأکید شد که دانشآموزان با انتخاب هر رشتهی تحصیلی و اشتغال به هر شغل، نیازمند احساس رضایت و خشنودی از خویشتن و شناخت و درک و تمرین رفتارهای اجتماعی مناسب، برای حضور مفید و مؤثر در جامعه هستند. بهترین زمان برای شکلگیری مبانی ذهنی لازم و گرایش به عادتهای رفتاری مناسب در این زمینه، دورهی پیشدبستان و دبستان است. بنابراین، ضروری است آموزش درس مطالعات اجتماعی با توجه و دقت بیشتری صورت گیرد.

برنامههای آموزشی طبق زمانبندی پیشبینی شده اجرا شدند.

مراسم جشنهای سال نو (چیدن هفتسین، پذیرایی، نمایش، پوستر، عکس، روزنامهی دیواری) با همکاری دانشآموزان و تحت سرپرستی شوراهای کلاسی اجرا شدند. همکاران با توجه به مهارتهایی که قرار بود طبق برنامهی آموزشی تمرین شوند، فعالیتهای دانشآموزان را هدایت کردند؛ مهارتهایی مثل: گفتوگوی مؤثر و سازنده، همفکری و تعامل، حضور مؤثر در گروه، مشارکت فعال در فعالیتهای گروهی، شناخت استعدادها و تواناییها و علاقههای خود، شناخت دیگران، همدردی، همدلی، رعایت حقوق دیگران، درک لزوم مقررات اجتماعی، رعایت مقررات اجتماعی، شناخت ارزشهای اجتماعی، رعایت ارزشهای اجتماعی، توجه به محیط اطراف و تغییرات آن، توجه به تاریخچهی پدیدهها و رخدادها (حال، گذشته و آینده)، رسم خط زمان، خواندن نقشه و نماد و نمودار، برنامهریزی و مدیریت زمان، توجه به محیط زیست، حفظ محیط زیست. جمعآوری مدارک و شواهد برای تجزیه و تحلیل و جمعبندی، توجه به زمان، تغییر و پیشرفت، توجه به فضا و مکان، توجه به منابع و فعالیتهای اقتصادی، توجه به فرهنگ و هویت، توجه به اخلاق، ارزشها و نگرشها، و کنجکاوی در مورد نظام اجتماعی.

در یک طرف حیاط مدرسه دورههای تحول تاریخ بشری به نمایش گذاشته شدند. دورهها از زندگی انسان ابتدایی تا زمان حاضر در ایران، با فاصلههای معین نامگذاری شدند و در طول یک هفته، دانشآموزان پایههای سوم تا ششم، مطلب، عکـــس و پوسترهای مرتبط با دورهها را روی دیوارها نصب کردند و اشیا و کارهای دستی خود را در محلهای مورد نظر قرار دادند.

در مورد توصیهنامهی تعطیلات کاملاً توضیح داده شد و برای جلب توجه و ایجاد انگیزه برای همکاری دانشآموزان تلاش شد. همچنین، به دانشآموزان اعلام شد معلم هم این توصیهنامه را مدنظـــر خواهد داشــت و مشاهدات و تجربههای خود را در اختیار کلاس خواهد گذاشت.

در جلسهی والدین که قبل از مراسم پایان سال برگـزار شد، در مورد اهمیت برگزاری جشنها و تأثیر آن در شــکلگیری هویت و فرهنگ در ذهن دانشآموزان و تمرین مهارتهای اجتماعی با مشارکت آنها در انجام امور مربوط به جشنها صحبت شد. با والدینی که مایل به همکاری بودند نیز جلسهی دیگری برگزار شد.

همچنین، دربارهی برنامهی آموزشی فروردین و اردیبهشت توضیح داده شد. در مورد محلهای مورد بازدید و همکاری والدین در اجرای بازدیدها صحبت شد.

 

1. گرفتن بازخورد فعالیتهاى آموزشى ماه اسفند

برنامههای آموزشی طبق زمانبندی پیشبینی شده اجرا شدند.

مراسم جشنهای سال نو (چیدن هفتسین، پذیرایی، نمایش، پوستر، عکس، روزنامهی دیواری) با همکاری دانشآموزان و تحت سرپرستی شوراهای کلاسی اجرا شدند. همکاران با توجه به مهارتهایی که قرار بود طبق برنامهی آموزشی تمرین شوند، فعالیتهای دانشآموزان را هدایت کردند؛ مهارتهایی مثل: گفتوگوی مؤثر و سازنده، همفکری و تعامل، حضور مؤثر در گروه، مشارکت فعال در فعالیتهای گروهی، شناخت استعدادها و تواناییها و علاقههای خود، شناخت دیگران، همدردی، همدلی، رعایت حقوق دیگران، درک لزوم مقررات اجتماعی، رعایت مقررات اجتماعی، شناخت ارزشهای اجتماعی، رعایت ارزشهای اجتماعی، توجه به محیط اطراف و تغییرات آن، توجه به تاریخچهی پدیدهها و رخدادها (حال، گذشته و آینده)، رسم خط زمان، خواندن نقشه و نماد و نمودار، برنامهریزی و مدیریت زمان، توجه به محیط زیست، حفظ محیط زیست. جمعآوری مدارک و شواهد برای تجزیه و تحلیل و جمعبندی، توجه به زمان، تغییر و پیشرفت، توجه به فضا و مکان، توجه به منابع و فعالیتهای اقتصادی، توجه به فرهنگ و هویت، توجه به اخلاق، ارزشها و نگرشها، و کنجکاوی در مورد نظام اجتماعی.

در یک طرف حیاط مدرسه دورههای تحول تاریخ بشری به نمایش گذاشته شدند. دورهها از زندگی انسان ابتدایی تا زمان حاضر در ایران، با فاصلههای معین نامگذاری شدند و در طول یک هفته، دانشآموزان پایههای سوم تا ششم، مطلب، عکـــس و پوسترهای مرتبط با دورهها را روی دیوارها نصب کردند و اشیا و کارهای دستی خود را در محلهای مورد نظر قرار دادند.

در مورد توصیهنامهی تعطیلات کاملاً توضیح داده شد و برای جلب توجه و ایجاد انگیزه برای همکاری دانشآموزان تلاش شد. همچنین، به دانشآموزان اعلام شد معلم هم این توصیهنامه را مدنظـــر خواهد داشــت و مشاهدات و تجربههای خود را در اختیار کلاس خواهد گذاشت.

در جلسهی والدین که قبل از مراسم پایان سال برگـزار شد، در مورد اهمیت برگزاری جشنها و تأثیر آن در شــکلگیری هویت و فرهنگ در ذهن دانشآموزان و تمرین مهارتهای اجتماعی با مشارکت آنها در انجام امور مربوط به جشنها صحبت شد. با والدینی که مایل به همکاری بودند نیز جلسهی دیگری برگزار شد.

همچنین، دربارهی برنامهی آموزشی فروردین و اردیبهشت توضیح داده شد. در مورد محلهای مورد بازدید و همکاری والدین در اجرای بازدیدها صحبت شد.

 

 

۹۷۴
کلیدواژه (keyword): بازدیدهاى هدفمند،آموزش مطالعات اجتماعی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید