عکس رهبر جدید

معدن سالینا توردا جاذبه ای طبیعی

  فایلهای مرتبط
امروزه در بسیاری از کشورها صنعت گردشگری و جذب گردشگر یکی از ارکان اساسی اقتصاد به شمار می‌آید، به طوری‌که قسمت مهمی از درآمد برخی کشورها به این صنعت وابسته است. گردشگری مبتنی بر طبیعت، که صنعت صادراتی بسیار مهمی به شمار می‌رود، سبب شده است که هزاران منطقه حفاظت‌شده در سراسر دنیا به وجود آید. تمایل به انجام فعالیت‌های اکوتوریستی و استقبال فزاینده گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی باعث شکل‌گیری برنامه‌ریزی‌هایی در جهت بسترسازی مناسب و ارائه خدمات گردشگری و رفاهی از سوی کشورها شده است. بنابراین، توجه به منابع طبیعی موجود و توسعه و سرمایه‌گذاری در این راستا با تکیه بر محافظت از محیط زیست، سبب جذب گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد. از جمله فعالیت‌های اکوتوریستی، می‌توان به پیاده‌روی ایستگاهی و دامنه‌نوردی، سفر به مناطق صعب‌العبور طبیعی، کوه‌پیمایی، مطالعه طبیعت گیاهی و جانوری، بازدید از غارهای طبیعی، عبور از رودخانه‌های خروشان با قایق بادی، بازدید از مناطق ییلاقی و آشنایی با ساکنان بومی منطقه و تماشای حیوانات و پرندگان اشاره کرد. بازدید از یک معدن نمک در کشور رومانی که دولت این کشور آن را به پارکی طبیعی و دیدنی تبدیل و گردشگران زیادی را جذب کرده است، انگیزه‌ای شد تا این مکان زیبا به اختصار معرفی شود.

 

کشور رومانی که در جنوب شرق اروپا و شمال شبهجزیره بالکان و در حاشیه رودخانه دانوب قرار دارد، نهمین کشور اتحادیه اروپا از نظر مساحت و هفتمین کشور این اتحادیه از نظر جمعیت است. پایتخت و بزرگترین شهر آن بخارست است که ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا به شمار میآید. رومانی در اول ژانویه 2007 به اتحادیه اروپا پیوست. این کشور تاریخ کهن و پرافتخاری دارد که در آن، نام قدیم رومانی داچیا (Dacia) ذکر شده است.

 

 

  رومانی از شمال و شرق به کشورهای اوکراین و مولداوی، از جنوب شرق به دریای سیاه، از جنوب غربی به جمهوری صربستان و از جنوب به بلغارستان محدود است. زبان رسمی مردم رومانی، رومانیایی است که ریشه لاتین دارد و به زبان ایتالیایی نزدیک است.

این کشور دارای کوهها، دشتها و رودهایی است که زیبایی طبیعت آن را دو چندان کردهاند. دلتای رود دانوب که زیستگاه گونههای گیاهی و جانوری بینظیری است، یکی از مناطق زیبا در اروپا به حساب میآید. طبیعت سرسبز و زیبای این کشور که حاصل بارشهای فراوان در فصول مختلف است، چشم هر بینندهای را مبهوت خود میسازد.

اما لذت بردن از مناظر زیبا و سرسبز دشتها و کوههای رومانی با دیدن معدن نمک کامل میشود؛ فضایی که در آن ضمن بازدید از یک پدیده طبیعی، میتوان مجموعهای جالب از امکانات تفریحی و ورزشی را مشاهده کرد.

این معدن که سالینا توردا (Salina Turda) نام دارد، در منطقه توردا، دومین شهر بزرگ در کلوژ رومانی، قرار دارد. سالینا توردا قدمت بسیار دارد. در اسناد معتبری از قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی به این معدن اشاره شده است. اولین سند مربوط به وجود معادن نمک در توردا در می 1271 صادر شده است.

این معدن نمک از سال 1072 میلادی تاکنون نمک رومانیاییها و مناطق اطراف را تأمین کرده و جزء یکی از ده مکانی  است که به  «جالبترین مکانهای زیرزمینی جهان»  مشهورند.

 

 

 

 

معدن سالینا توردا  
معدن سالینا توردا  
معدن سالینا توردا  

 

 

در سال 1992 سالینا توردا به یک جاذبه توریستی محبوب تبدیل شد و دولت رومانی تصمیم به تعمیر و نوسازی معدن گرفت و به همین دلیل آن را به یک پارک عمومی تبدیل کرد. در سال 2008 معدن نمک توردا وارد فرایند مدرنیزه شدن و بهبود زیرساختها شد. در این راستا با صرف هزینهای در حدود 6 میلیون یورو، فعالیتهای گردشگری معدن از ژانویه 2010 آغاز شد. گفته میشود از زمان بازشدن این معدن نمک، سالانه حدود دو میلیون گردشگر رومانیایی و خارجی از این مکان دیدن میکنند.

معادن نمک در سراسر جهان، علاوه بر استخراج نمک، میتوانند کاربردهای دیگری نیز داشته باشند. برگزاری مسابقات و مراسم، احداث پارک تفریحی، موزه اشیاء و آثار هنری و مجسمههای ساختهشده از سنگ نمک و بهرهمندی از خواص درمانی آنها باعث جذب گردشگران زیادی خواهد شد. در بسیاری از این معادن، کلیساهای مذهبی با تصاویر و چلچراغهای عظیم وجود دارند که در آنها مراسم ازدواج برگزار میشود.

در بازدیدی که از این مکان داشتیم، مادران و پدران زیادی را دیدیم که به همراه نوزادان و فرزندان کوچک خود برای بهرهمندی از خواص درمانی معدن به آنجا آمده بودند. بازدیدکنندگان به وجود خواص درمانی، ضدعفونی کردن ریهها و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی، پس از تنفس چندساعته در معدن معتقد بودند. سخنان آنها مؤید این باور بود که با تنفس نمک موجود در هوای معدن، مجاری تنفسی ضدعفونی شود و این حالت تا مدتی در بدن باقی میماند. بیماران مبتلا به برونشیت و آسم نیز برای استفاده از این خواص درمانی به معدن میآیند.

از آنجا که رومانی زمستانهای سرد و پربرفی دارد، گردشگران زیادی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به این معدن میآیند. بعضی از آنها پس از پیمودن مسافتهای طولانی برای بهرهمند شدن از این فضا به توردا سفر میکنند. در میان بازدیدکنندگان معدن توردا، سالخوردگان نیز وجود دارند. در واقع قبل از آنکه معدن سالینا توردا به مکان تفریحی و پارک تبدیل شود، به دلیل وجود خواص درمانی مورد توجه بوده است.

در کنار استفاده از خواص درمانی این معدن، بسیاری از بازدیدکنندگان نیز به جنبه طبیعی و تفریحی آن علاقهمندند. آنها پس از ورود به معدن از طریق یک آسانسور ویژه میتوانند به چهل طبقه پایینتر بروند.

وجود چرخ و فلک، سالنهای آمفیتئاتر و ورزشی، پیست قایقرانی زیرزمینی، زمینهای مخصوص تنیس، زمین بازی مخصوص کودکان، موزهای طبیعی از سنگهای نمک و اشیای ساخته شده با آن و محیطی زیبا با نورپردازیهای شاعرانه، سبب شده است که گردشگران از
گشت و گذار در آن لذت ببرند.

از طرفی به دلیل وجود غارهای زیرزمینی، آب و هوای سالینا توردا مطبوع و همیشه ثابت و دمای آن حدود 50 درجه فارنهایت است و تغییری نمیکند.

وجود چنین شرایطی با تنوع امکانات تفریحی و ورزشی به شهرت این معدن در رومانی کمک کرده است. گفتنی است در کشور رومانی معادن نمک دیگری نیز  وجود دارد که بعضی از امکانات سالینا توردا در آنها موجود است. از جمله این معادن، معدن پرِید با عمقی حدود 160 متر و طول 3/1 کیلومتر است. این معدن که نمکی با عمر حداقل 500 سال در آن انبار شده، در نزدیکی بخارست قرار دارد. وجود زمین فوتسال و بدمینتون، پارک بازی برای کودکان، تندیسها و اشیای ساختهشده از سنگهای نمکین، کلیسا، امکان دسترسی به اینترنت رایگان، امکان بازدید از راهروهایی با سقفهای بسیار بلند همراه با نورپردازی زیبا در رگههای نمک و دیوار و سقف آن به زیبایی این معدن جلوهای خاص داده است. اما معروفترین معدن نمک رومانی که بسیاری از گردشگران به دیدن آن علاقهمندند، در توردا قرار دارد.

با توجه به وجود غارها و معادن زیبا و متنوعی که در کشور عزیزمان، ایران، قرار دارد، لزوم توسعه و بهرهبرداری از آنها در جهت جذب گردشگر و توسعه اقتصادی منطقه و معرفی آن به گردشگران حائز اهمیت است. توجه به این منابع طبیعی و خدادادی زیبا میتواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند  و مصادیقی از اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.

 

 

 

 

۱۳۶۶
کلیدواژه (keyword): معدن سالینا توردا،معدن نمک در کشور رومانی،جذب گردشگر،توسعه اقتصادی، داچیا،
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید