عکس رهبر جدید

کودکان و آلودگى هوا

  فایلهای مرتبط
کودکان و آلودگى هوا

 

اشاره

همه ساله با سرد شدن هوا، ظهور وارونگی و انباشت آلایندههای ناشی از سوخت ماشینآلات و کارخانهها و خودروها شاهد آلودگی شدید و طولانیمدت هوا در زمستان و تأثیرات گوناگون آن بر سلامت مردم و فعالیتهای روزمره هستیم.

بدون شک کودکان، سالمندان و بیماران در زُمره آسیبپذیرترین اقشار از آلودگی هوا هستند. هوا، این نعمت بزرگ الهی، مثل سایر نعمتها از قبیل آب، سلامتی و امنیت، در شرایط عادی، قدرش مجهول و حفاظت از آن مورد بیتوجهی است.

در این وانفسای آلودگیهای زیستمحیطی، بهویژه هوا، کودکان از دو جهت بیشترین آسیب را متحمل میشوند؛ از یکسو، قرار گرفتن در معرض زیانهای تنفسی و مغزی ناشی از وجود سرب، گوگرد، گازکربنیک و غبار و ریزگرد در هوا، و از سوی دیگر مهر و محبت از حضور در مراکز آموزشی به علت تعطیلی مکرر مدارس ناشی از آلودگی و ... . در این میان، برای کاهش آثار مخرب آلودگی هوا بر کودکان، چند توصیه مفید به نظر میآید:

 اهمیت هوای پاک بهعنوان یکی از نعمتهای خدادادی و باارزش به کودکان آموزش داده شود (در این زمینه بهرهگیری از فعالیتهای متداول آموزشی مثل شعر و سرود، قصه و خاطرهگویی، نقاشی و کاردستی، بازی و نمایش و ... توصیه میشود).

 زیانهای آلودگی هوا و عوامل مؤثر در ایجاد آلودگی با زبانی کودکانه و با استفاده از فعالیتهای آموزشی به کودکان گفته شود.

 به کودکان توصیه شود که برای جلوگیری از آلودگی هوا و تقلیل آثار آن، با همان زبان کودکانه اولیای خود را تشویق و ترغیب نمایند که تا حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.

 در زمانهای آلودگی شدید هوا از ماسکهای ویژه استفاده شود و از فعالیتهای سنگین ورزشی و تردد در شهر خودداری گردد.

 

۱۵۲۰
کلیدواژه (keyword): کودکان،آلودگى هوا،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید