عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

یادگیرى کارآفرینانه به عنوان حوزه برآمده در آموزش کودکان

  فایلهای مرتبط

 

اشاره

مسلماً مطرح کردن آموزش کارآفرینی در دوره پیشدبستان، چالشها و سؤالهای مختلفی را عنوان میکند. به زعم لفلر1 (2014)، زمانیکه در یک موقعیت آموزشی مثل پیش از دبستان، درباره آموزش کارآفرینی صحبت میشود، لغت کارآفرینی به دو معنی تقسیم میگردد: یکی کارآفرینی2 که به کسبوکار مربوط میشود و دیگری جسارت و عمل3 که به افزایش مهارتهای کارآفرینانه در جهت رشد فردی از قبیل: توانایی کودکان برای نوآوری و ابتکار، کشف و جستوجوی فرصتها، مسئولیتپذیری، مشارکت و همدلی، اعتمادبهنفس و خلاقیت اشاره دارد.

چالش و کشمکش بین این دو دیدگاه، یعنی کارآفرینی به معنای کسبوکار و دیگری کارآفرینی به معنای توسعه مهارتهای کارآفرینانه، میتواند در تحقیقات بسیاری ردیابی شود. تحقیقات آیردال و جونز4 (2010) نشان داده است که آموزش کارآفرینی برای یادگیری کسبوکار میتواند به راحتی در یک مرحله آموزشی و در قالب یک موضوع مرتبط آموزش داده شود؛ در صورتی که آموزش مهارتهای کارآفرینی بهعنوان جنبهای از رشد، به برنامهریزی و زمان بیشتری نیاز دارد و طبق تحقیقات (سیکولا لینو5، 2011) شروع آموزش از دوره پیش از دبستان، فرصتی خاص و ویژه برای دانشآموزان و کودکان خردسال فراهم میآورد و بهعنوان مرحلهای ایدهآل برای تعلیم و توسعه نگرش مثبت کارآفرینانه در آنان محسوب میشود (پیترمن و کندی6، 2003 و هیلبرون7، 2010). بنابراین، ما باید این حقیقت را عملی کنیم که آموزش مهارتهای کارآفرینانه از طریق یک شروع زود هنگام و اولیه از دوران قبل از دبستان امکانپذیر میگردد (راپوسو و دوپاکو8، 2011). در این راستا محققانی همچون (لفلر 2006، کورهنن، کومولینن و راتی، 2012 و اکسلسن، 2013)9 معتقدند که کلمه کارآفرینی فقط بر دانش کارآفرینی یا مفهوم کسبوکار دلالت ضمنی دارد؛ در صورتی که کودکان خردسال در مراکز پیشدبستانی میتوانند یک رویکرد کارآفرینانه را بپذیرند و آن را بهکار گیرند (لیندستروم10، 2013). بنابراین «یادگیری کارآفرینانه» یک حوزه یا زمینه برآمده در آموزش کودکان پیشدبستانی است (اکسلسون، هوگلند و سندبرگ11، 2015: 42)

 

 

 

نقش مربی در رویکرد یادگیری کارآفرینانه   

در رویکرد یادگیری کارآفرینانه، معلم و مربی، تسهیلکننده یادگیری است (کوپمن، هامر و هکرت12، 2013) و یادگیرنده، عنصری فعال در فرایند یادگیری است که از طریق تجربهاندوزی، تولید اطلاعات میکند و به اهداف یادگیری توافق شده دست مییابد.

برای بهکارگیری رویکرد یادگیری کارآفرینانه در امر آموزش کودکان، باید فضای مناسب برای آن به وجود آید. این فضا باید واجد شرایط زیر باشد:

ـ فضایی عملی که در آن کودکان بتوانند اطلاعات را بهصورت عملی و تجربی کسب کنند.

ـ مستلزم انجام دادن فعالیت فراوان باشد.

ـ واقعی باشد؛ به گونهای که فراگیرندگان خود را در فضایی عینی و بیرونی احساس کنند.

ـ نقش بازی در آن زیاد باشد.

ـ کودکان را به یادگیری و مسئولیتپذیری تشویق کند؛

به طوریکه بهصورت نظاممند به میزان آگاهیهای کودکان از تواناییهای خود توجه کند و آنها را قادر سازد که پیشرفتهای خود را در زمینههای مختلف مشاهده کنند (به نقل از پرهیزکار و همکاران، 1383).

بهطور خلاصه، در روند آموزش کودکان در رویکرد یادگیری کارآفرینانه طی کردن  چهار گام اصلی ضروری است:

گام اول: به دست آوردن شناخت کافی از علایق، نیازها و توانمندیهای کودکان؛

گام دوم: چارچوببندی یادگیریهای کودکان از طریق تعاملات حمایتکننده؛

گام سوم: نظارت بر پیشرفت کودکان جهت دستیابی به اهداف مهم؛

گام چهارم: ایجاد فرصتهایی برای یادگیری که براساس علایق کودکان ساخته شده است (بوت، دنیبل و یولمی بئی13، 2012).

مسلماً اتخاذ چنین رویکردی در امر آموزش کودکان میتواند آنها را به رهبرانی قوی و سالم و حلکنندگان برتر مسائل و مشکلات در مراحل مختلف زندگی تبدیل کند و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد (گستین، 2011). رویکرد یادگیری کارآفرینانه میتواند از سنین خردسالی و در کلیه محیطهای آموزشی بهطور رسمی و غیررسمی، توسط همه افرادی که در تربیت کودکان سهیماند، مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

پینوشتها

1. Leffler

2. Enter preneurship

3. Enter Prising

4. Jones, & Iredale

5. Seikkula & Leino

6. Peterman  & Kennedy

7. Heilbrunn

8. Raposo and do Paço

9. Leffler; Korhonen, Komulainen & Raty; Axelsson

10. Lindstrom

11. Axelsson, Hagglund & Sandberg

12. Koopman, Hammer, Hakkert.

13. Mary B.Boat, Laurie A.Dinnebeil and Youlmi Bae

 

 

منابع

1. سبزه، بتول. (1394). طراحی الگوی برنامه درسی کارآفرینی برای کودکان پیش از دبستان و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارآفرینی و مربیان. فصلنامه مطالعات پیشدبستان و دبستان، سال اول، شماره اول، پاییز 94

2. پرهیزکار، مرتضی؛ شیرازی قباد و مقدم شهیدی، عطیه. (1383)، آموزش و تدریس کارآفرینی. تهران سازمان همیاری اشتغال فارغالتحصیلان، جهاد دانشگاهی.

3. Leffler, E. (2014). Enterprise Learning and School Subjects – A Subject Didactic Issue? Journal of Education and Training, 1 (2), 15-30. http://dx.doi.org/10.5296/jet.v1i2.5194

4. Axelsson, Hagglund & Sandberg.(2015). Entrepreneurial Learning in Education Preschool as a Take-Off for the Entrepreneurial Self. Journal of Education and Training. ISSN 2330-9709 2015, Vol. 2, No. 2. Pp 40- 58 http://www.macrothink.org/jet

5. Jones, B., & Iredale, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52 (1), 7-19. http://dx.doi.org/10.1108/00400911011017654

6. Raposo,  Mário and do Paço Arminda (2011) Entrepreneurship education: Relationship between education and entrepreneurial activity. Psicothema 2011. Vol. 23, no 3, pp. 453-457. www.psicothema.com

7. Seikkula & Leino, J. (2011). The implementation of entrepreneurship education through curriculum reform in Finnish comprehensive schools. Journal of Curriculum Studies, 43 (1), 69-85. http://dx.doi.org/10.1080/00220270903544685

8. Koopman, Ruud, Hammer, Matthijs and Hakkert, Arjan. (2013) Teaching teachers in effectual entrepreneurship. In: 2nd Effectuation conference, June 3rd & 4th.

 

۱۴۷۶
کلیدواژه (keyword): یادگیرى کارآفرینانه، آموزش کودکان،آموزش کارآفرینی در دوره پیش‌ دبستان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

۱۷۶ نفر
۳۱,۳۵۶,۲۵۷ نفر
۷,۶۸۸ نفر
۱۰,۴۱۶ نفر
۲۱,۴۹۲,۷۹۹ نفر