عکس رهبر جدید

گزارش کارگاه آموزشی محتوای پیش دبستان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز

  فایلهای مرتبط
گزارش کارگاه آموزشی محتوای پیش دبستان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز
هفت سال اول زندگی کودک، یعنی سنین پیش‌دبستانی، پایه و اساس شخصیت او را تشکیل می دهد و اگر این دوره، آن‌گونه که پیامبر خدا(ص) فرموده‌اند، با عطوفت و مهربانی، محبت‌پذیری و اقتدار عاطفی کودکان همراه باشد، قوی‌ترین، سالم‌ترین و متعادل‌ترین ستون‌های تکوین شخصیت پی‌ریزی می‌شود. در این صورت، بچه‌ها بیشترین آمادگی روانی و ذهنی را برای یادگیری (هفت سال دوم) می‌یابند و آمیزه‌ای از محبت‌پذیری و آموزش‌پذیری، آنان را برای زندگی اجتماعی در هفت سال سوم زندگی آماده می‌کند. این دوره می‌تواند مقدمه خوبی برای آموزش مهارت‌های ساده باشد. کودک برای برخورداری کامل از آموزش‏های دوره ابتدایی، به آمادگی و زمینه‌سازی فکری، جسمی و روانی نیاز دارد که به کمک خانواده، مدرسه و جامعه محقق می‌شود. در دوره پیش‏دبستان، کودکان از طریق فعالیت‏های مختلف شامل بازی، کاردستی، قصه، شعر، نقاشی، نمایش خلاق، بحث و گفت‌وگو، مشاهده، آزمایش، گردش علمی، تماشای فیلم و آشنایی با نحوه استفاده از فناوری‌های جدید، به تدریج چگونگی ارتباط با محیط و همسالان را می‌آموزند و امکان استفاده از توانمندی‌های خود را به‌دست می‌آورند.

 

 

در این راستا، برنامه آموزشوپرورش این دوره باید متناسب با سن و نیازهای دوره کودکی باشد و ضمن تناسب فعالیتها با توانایی کودکان پیشدبستان، تجاربی برای رشد ذهنی، زبانی، جسمی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی آنان، با توجه به فرهنگ ملی و بومی فراهم آورد و با ساختن مبنایی قوی برای سهولت رشد بعدی و بارور شدن استعدادها، کودک را یاری کند.

با در نظر گرفتن مهمترین ویژگیهای روانشناختی کودکان پیشدبستانی و نیازهای اساسی آنان و با توجه به اهمیت نقش حیاتی مربی در این دوره، شایسته است که در تدوین اهداف آموزشی وپرورشی و شکوفاسازی توانمندیهای بالقوه این کودکان، ضمن بهرهمندی از وجود مربیانی آشنا به مبانی روانشناختی تعلیموتربیت، آشنا با ویژگیهای فطری و طبیعی کودکان، برخوردار از صبوری، خوشرویی، محبت، مهربانی، بصیرت و آیندهنگری و تعهد، بیشترین ارزش را برای پرورش و هدایت حس کنجکاوی و تقویت مهارتها، استعدادها و توانمندیهای بالقوه کودکان در جهت توسعه رفتارهای کنجکاوانه، هوشمندانه و عاقلانه آنان قائل شویم.  

کارگاه آموزشی ویژه مربیان پیشدبستانی با هدف آشنایی هرچه بیشتر مربیان پیشدبستانی با نحوه تدریس محتوای آموزشی ارائه شده (بسته من و خدای مهربانم) از طرف اداره کل آموزشوپرورش استان البرز با مدرسی خانمها فاضلی و قنبری، کارشناسان دفتر تألیف و مؤلفان محتوای آموزشی پیشدبستانی، در چهار روز برگزار شد. در این کارگاه آموزشی، 732 نفر از مربیان پیشدبستان نواحی چهارگانه کرج  و شهرستانهای ساوجبلاغ، اشتهارد، نظرآباد و طالقان در دو نوبت صبح و عصر از تجارب مدرسان و همکاران استفاده کردند. در ساعات اول این کارگاه آموزشی، برنامه درسی پیشدبستانی تبیین شد و ویژگیهای رشد و فعالیتهای دوره پیشدبستانی بررسی گردید. ساعت دوم به معرفی اجزای بسته (من و خدای مهربانم)، اهداف مورد نظر در بسته، معرفی فعالیتهای بسته، نحوه استفاده از بسته و پرسش و پاسخ اختصاص داشت.

مطالب مطرح شده در جلسات آموزشی بهطور خلاصه در ادامه آمده است.

 

اهداف برنامه و فعالیتهای دوره پیشدبستانی

1. پرورش مهارتهای جسمی ـ حرکتی، 2. پرورش روحیه و رفتار عاطفی، 3. پرورش مهارتهای ذهنی، 4. پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزشهای اسلامی، 5.  انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن، 6. پرورش ذوق هنری و زیباییشناسی، 7. تقویت حس دینی و علایق مذهبی، 8. پرورش هویت ملی، 9. پرورش مهارتهای زبان فارسی، 10. ارتقای سطح بهداشت و ایمنی، و 11. آشنایی با محیطزیست و علاقه به آن و انس با طبیعت و حفظ آن. 

در این راستا، مدرسان ابتدا نحوه ارزشیابی در دوره پیشدبستان را به شکل مشاهده عملکرد گروه تبیین کردند. ارزشیابی کودکان حین فرایند یادگیری صورت میگیرد و رشد آنان در همه ابعاد اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و... به منظور کمک به پیشرفت نوآموزان در امر یادگیری بررسی می‌‌شود. عملکرد یک کودک را نباید با عملکرد کودک دیگر مقایسه کرد و رفتار هر کودک تنها با رفتار گذشته خودش قابل مقایسه است. بنابراین، دستیابی کودک به حد معینی از یادگیری مورد انتظار نیست. ارزشیابی در این دوره از طریق مشاهده رفتار کودک در گروه و به صورت توصیفی انجام میگیرد و از هرگونه آزمون و نمرهدهی و صدور کارنامه پرهیز میشود. بنابراین، ارزشیابی به صورت مستمر، غیررسمی و در راستای برنامه و به منظور کمک به کودک انجام میگیرد.

آموزش در دوره پیشدبستان از طریق شعر، قصه،کاردستی، نقاشی، بازی، نمایش خلاق، اجرای آزمایش، بحث و گفتوگو، مشاهده و گردش علمی صورت میپذیرد. تمامی این روشها به رشد همهجانبه کودک کمک شایانی میکنند و در بسته آموزشی ارائه شده (من و خدای مهربانم) تمامی روشهای مذکور قابلیت اجرا دارند.

محتوای آموزشی پیش دبستانی از چهار بخش و 15 مفهوم مشتمل بر موارد زیر تشکیل شده است.

بخش اول (کتاب اول/ من و تواناییهایم): مفاهیم: بدنم، تفکرم، احساساتم و نیازهای من؛

بخش دوم (کتاب دوم/ من و خدای مهربان): مفاهیم: شناخت خدا، خدا چی دوست داره، حرفهای من با خدا و جشنهای خدایی؛

بخش سوم (کتاب سوم/ من و طبیعت): مفاهیم: گیاهان، جانوران و طبیعت ـ پدیدهها؛

بخش چهارم (کتاب چهارم/ من و اطرافیانم): مفاهیم: خانواده، خویشاوندان و همسایهها.

در این کارگاه آموزشی بعد از بیان اهداف و معرفی بسته آموزشی، مربیان پیشدبستان به چهار گروه تقسیم شدند و هر گروه یک مفهوم از یک کتاب را در مدت تعیین شده بررسی و تدریس کردند. در حین تدریس، مطالب مورد نیاز و نحوه استفاده از لوحههای آموزشی به مربیان آموزش داده شد.

۳۷۸۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش پیش دبستان، اداره کل آموزش و پرورش استان البرز،کارگاه آموزشی محتوای پیش دبستان،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید