عکس رهبر جدید

ردپای زمین ‌شناسی در کتاب‌ های درسی

ردپای زمین ‌شناسی در کتاب‌ های درسی
زمین‌شناسی از چه پایه‌ای تدریس می‌شود؟ محتوای آن چگونه است؟ در چه پایه‌ای تمام می‌شود؟ آیا فقط در دوره متوسطه دانش‌آموزان زمین‌شناسی می‌خوانند؟ آیا این درس فقط یک کتاب در پایه یازدهم است؟ آیا در زمین‌شناسی فقط یک مشت اسم سنگ و کانی را باید حفظ کنیم؟ آیا کتاب‌های زمین‌شناسی با پیشرفت ما در عرصه‌های مختلف هم‌خوانی دارد؟ آیا فقط دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی زمین‌شناسی می‌خوانند؟ شاید همه ما بارها هر کدام با این سؤالات مواجه شده باشیم. امروزه بیشتر کشورهای دنیا، بنای آموزش‌وپرورش خود را بر اقتصاد و درآمد قرار می‌دهند. مثلاً اگر کشوری از نظر جاذبه‌های گردشگری در دنیا چشمگیر است دانش‌آموزان خود را در جهت ارائه خدمت برای گردشگران تعلیم می‌دهد و اگر ....
به همین قیاس طبیعی است که ما هم با داشتن منابع کانی عظیمی که داریم و در سطح جهان و منطقه کم‌نظیر است، تربیت نسلی را برنامه‌ریزی کنیم که بتواند با مدیریت درست از این منابع خدادادی بهره‌برداری کند و ضمن خودکفایی‌ ما را به جایگاه واقعی‌مان در عرصه جهانی برساند. با تغییر ساختار آموزش‌وپرورش و تبدیل آن به نظام آموزشی ۶ سال ابتدایی و ۳ ساله متوسطه اول و ۳ ساله متوسطه دوم، کتاب‌های درسی هم از نظر محتوایی تغییر یافت و ضمن آن بخش‌هایی از کتاب‌های علوم در دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه به زمین‌شناسی اختصاص یافت. در دوره دوم متوسطه نیز بخش‌هایی از کتاب‌های آزمایشگاه علوم دهم و یازدهم، برای رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک، کتاب انسان و محیط زیست یازدهم برای کلیه رشته‌ها و زمین‌شناسی سال یازدهم برای رشته‌های ریاضی‌فیزیک و علوم تجربی تنظیم گردید.
بدین‌ ترتیب، خوشبختانه تغییرات خوبی در محتوا و حجم زمین‌شناسی در کتاب‌های درسی به همت برنامه‌ریزان درسی اتفاق افتاده است. این امر، به‌خصوص در کتاب تخصصی سال یازدهم که در آن به‌جای ارائه مطالبی حفظی به مطالبی کاربردی در زندگی امروزی پرداخته شده است، قابل توجه است؛ همان نکته برجسته‌ای که الان درگیر پیامدهای پرداخته نشده در پروژه‌های عمرانی هستیم از جمله مشکلات سدسازی، ..
همراه با این تغییرات محتوا از حافظه محوری به سمت یادگیری عینی و ملموس همراه با آزمایشات متنوع پیشرفته میل کرده است.
امیدوارم در آینده نزدیک شاهد اثرگذار بودن درس زمین‌شناسی در گزینش رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی در کنکور دانشگاه‌ها و همچنین برگزاری المپیاد جهانی زمین‌شناسی در عرصه جهانی باشیم.


۳۰۲۷
کلیدواژه (keyword): سخن سردبیر،
Hi
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
8

سلام ببخشید یعنی پایه دهم تجربی اصلا زمین شناسی ندارد


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید