عکس رهبر جدید

سازه های بنیادی امید اجتماعی

  فایلهای مرتبط
علاقه اجتماعی یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی جمعی است. علاقه اجتماعی نگرشی است که ارتباط فرد را با انسان‌های دیگر فراهم می‌کند و رشد، تحول و سعادت فرد را هم‌سو با منافع اجتماعی پیش ‌می‌برد. صورت‌بندی‌های حوزه سلامت در چند دهه اخیر بر اهمیت مؤلفه‌های اجتماعی، در کنار مؤلفه‌های زیستی و روانی و معنوی، تأکید داشته‌اند. بدیهی است که نیل به بهزیستی روانی و اجتماعی وابستگی تنگاتنگی به شکل‌گیری این مفهوم در جامعه دارد. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد چکیده مقاله‌ای از دکتر پرویز آزاد فلاح با عنوان «علاقه اجتماعی سازه‌ بنیادی امید اجتماعی» است.
پیدایش علاقه اجتماعی در فرایند تربیت و شکلگیری هویت اجتماعی از سالهای نخست زندگی آغاز میشود. فردی که از علاقه اجتماعی برخوردار است، از یک طرف در جهت مشارکت اجتماعی و پیشرفت جامعه گام برمیدارد و از طرف دیگر، همواره خود را به شبکه اجتماعی متصل میداند و در برابر چالشها و تنیدگیها، احساس درماندگی و تنهایی نمیکند. به نظر میرسد که جامعه ایران، با وجود برخورداری از فرهنگ جمعگرا، در مسیری حرکت میکند که علاقه اجتماعی اعضای آن به تدریج کمرنگ و متزلزل میشود. با نگاهی واقعبینانه میتوان نتیجه گرفت که آموزش کودکان در خانوادهها، مدرسهها، رسانهها، نهادهای تربیتی و بهخصوص آموزشوپرورش، بر پایه رقابت و پیشی گرفتن از دیگران در جهت رسیدن به رفاه و خوشبختی فردی است. کودک از ابتدا خود را در میدان مبارزهای میبیند که برای پیروزی در آن باید دیگران را پشت سر بگذارد. به این ترتیب، در جامعهای که هدفهای فردی بر هدفهای جمعی اولویت مییابند و نقش مهمتری پیدا میکنند، احساس ناامنی و اضطراب به خصوصیات بارز افراد تبدیل میشود.

در جامعه ناایمن، همه تلاشهای فرد در جهت مصونیت از عواملی است که «من خودشیفته» را به خطر میاندازند. در چنین شرایطی، حفظ منافع فردی، حتی به قیمت نادیده گرفتن دیگران و تضییع حقوق آنها، نهتنها گزینه بعیدی نیست، بلکه به جزئی از نظام ارزشی فرد تبدیل میشود.

در پایان، نویسنده بر نقش مهم شکلگیری علاقه اجتماعی در بهزیستی، امید، امنیت و آیین شهروندی تأکید میکند و به آن دسته از زمینههای اجتماعی، تربیتی و فرهنگی جامعه ایران میپردازد که روند شکلگیری علاقه اجتماعی را مختل میسازند.

 

۱۱۲۳
کلیدواژه (keyword): علاقه اجتماعی،امید اجتماعی،امنیت، شهروندی،آموزش ‌و پرورش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید