عکس رهبر جدید

تاریخچه زیست شناسی زیستمندان و فرهنگ ایرانی در یک نشان (لوگو)

  فایلهای مرتبط
معرفی نشانِ بیستونهمین المپیاد جهانی زیستشناسی، ۲۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ رشد موزش زیست شناسی

بهطور خلاصه، موارد ذیل در این نشان بهکار گرفته شدهاند:

• پرچم جمهوری اسلامی ایران

• تاریخ علم زیستشناسی در ایران،

• تاریخ و فرهنگ سرزمین ما،

• نشانهای زیستشناختی،

• تعاملات جهانی و بینالمللی

1. جمهوری اسلامی ایران و زیستشناسی: رنگهای سبز و سفید و سرخ نمایانگر پرچم جمهوری اسلامی ایراناند و نیز نشان از زیستشناسی دارند. بهعلاوه، سبز نشانه سبزینه گیاهان، سپید نشانه صلح و دوستی و سرخ نشانه خونِ جانوران است که موجب حیات و برقراری زندگی میشود.

2. جانورشناسی: نقش پازن (کل و بز نر وحشی نر ) روی این نشان از نقشی هفتهزارساله و ایرانی برگرفته شده است. پازن یکی از نخستین حیوانات اهلیشده بهدست آدمی است و بهفراوانی بر سفالینههای باستانی ایرانی نقش بسته است و بهعلاوه، امروزه نیز یکی از حیوانات شاخص حیات وحش کنونی کشور است که در این نشان بهاستواری هر چه تمامتر ایستاده است (باستانشناسان در شهر سوخته زابل که از متمدنترین و پیشرفتهترین تمدنهای باستانی در پنج هزار سال پیش است، بههنگام کاوش در گوری 5 هزار ساله، جامی پیدا کردند که روی آن نقش یک «پازن» همراه با تصویری از یک درخت دیده میشود. پس از بررسی این شیء، معلوم شد که نقش آن، برخلاف دیگر آثار به دستآمده از محوطههای تاریخی شهر سوخته، تکراری هدفمند دارد، به گونهای که حرکت پازن را به سوی درخت نشان میدهد. هنرمندی که حدود پنجهزار سال پیش این جام سفالین را نقاشی کرده، توانسته است در پنج حرکت، پازنی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگهای آن تغذیه میکند. باستانشناسان با نزدیک کردن این تصاویر به یکدیگر موفق شدند نمونهای ازیک تصویر متحرک را در قالب یک فیلم 20 ثانیهای به دست آورند که نخستین پویانمایی انسان بهشمار می رود).

3. گیاهشناسی: نشانِ گلِ نیلوفر آبی (لوتوس) که به فراوانی در آثار باستانی ایران نمایان است و نیز نماینده عنصری گیاهی و هنرمندانه و از عناصر فرهنگی و هنری ماست.

4. حرکت دایرهوار شاخ پازن، نشان از چرخ گرون سپهر، جهان و تعاملات جهانی دارد.

این لوگو پس از بحثهای طولانی و اصلاحات متعدد سرانجام، مورد تأیید و تصویب کمیته علمی المپیاد جهانی زیستشناسی و سایر مسئولان قرار گرفت.

 درباره طراح لوگو: سرکار خانم فریبا بندی از نقاشان و طراحان باسابقه و خوشنام کشور است. ایشان کارشناس ارشد تصویرسازی از  دانشکده هنرهای زیبای تهران هستند. مدیر هنری، گرافیست، طراح، تصویرساز و نقاش دهها کتاب و مجله، از جمله کتابها و مجلات وزارت آموزش و پرورش  بوده و استاد و مدرس نقاشی است.

 

۱۷۸۵
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید