عکس رهبر جدید

به سوی رشد حرفه ‌ای معلمان

  فایلهای مرتبط
اصل و ذات معلمی زمینهسازی برای رشد دانشآموزان و راهنمایی آنها در پیمودن این مسیر است. شاید فلسفه اصلی بهوجود آمدن مدرسه و کلاس درس این باشد که ما معلمان در قالب «برنامه درسی» مفاهیم متناسب رشد دانشآموزان را به آنها ارائه دهیم. تدریس به این معناست که منِ معلم مفاهیم برنامه درسی را به دانشآموزان ارائه دهم تا او بهتر از پیش این مفاهیم را درک کند. برای مثال، من با خواندن یک کتاب درباره «یادگیری معکوس» آگاهی پیدا میکنم، اما وقتی در «کارگاه کلاس معکوس» شرکت میکنم، مدرس دوره، با روشهای متنوع، با موضوع  درگیر و زمینههای فهم بهتر را برایم ایجاد میکند. پس ما معلمان در تلاش هستیم با روشهایی که با ویژگیهای سنی دانشآموزان تناسب دارند، مطالب را به نحو شایسته ارائه کنیم. به همین دلیل است که معلم خود نیز «یادگیرنده» و «جستوجوگر» است؛ جستوجو برای آگاهی و آشنایی بیشتر با راه رشد «خود» به منظور ارائه مطلوبتر و مناسبتر به دانشآموزان، تا وظیفه اخلاقی و حرفهای خود را به بهترین صورت انجام دهد. از اینروست که آموزش ضمن خدمت نیز باید در خدمت رشد حرفهای معلم، براساس آنچه گفتیم، باشد.

متأسفانه گاهی ساختارها و ساز وکارهایی که برای رشد حرفهای ما معلمان در نظر گرفته میشوند، چنان پیچیده و گرفتار امور اداری هستند که در آنها هدف اصلی به هدف فرعی تبدیل میشود و ما (معلمان) باید به دنبال رعایت خواستههای اداری - که هیچ ارتباطی هم با رشد ما ندارند - باشیم. اینجاست که فرمانها و دستورات عوامل اجرایی باعث خستگی و دلزدگی میشوند و ما نیز ناخواسته هدف اصلی را فراموش میکنیم. نمونه این نوع فعالیت «درس‌‌پژوهی» است. هدف اصلی درسپژوهی این است که ما به کمک این روش، موانع یادگیری دانشآموزان را (به کمک همکارانی که در تدوین شیوه تدریس برنامه درسی مشارکت داشتهاند و در حال ارائه برنامه درسی در کلاس شاهد و ناظر ما هستند)، شناسایی کنیم و با هماندیشی و گفتوگو با یکدیگر، راههای بهتر رشد دانشآموزان را بشناسیم و به یکدیگر گوشزد کنیم. ما به این دلیل به رشد حرفهای نیاز داریم که بهتر بتوانیم مددکار فرزندان سرزمینمان برای زندگی سالمتر باشیم. بر این اساس، رشد حرفهای را برای خود وظیفهای مهم میدانیم.

در پرونده این شماره از مجله، از  ابعاد گوناگون، درباره چگونگی تحقق این امر مهم میخوانیم.  امیدواریم شما نیز تجربههای دوستداشتنی خود را در این زمینه برای ما روایت کنید.

۱۳۰۳
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر،معلم حرفه‌ ای، رشد حرفه ای معلم،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید