عکس رهبر جدید

دوجو، دستیار معلم

  فایلهای مرتبط
دوجو، دستیار معلم
به طور معمول، ما معلمان برای ثبت وقایع کلاس، حضور و غیاب، ارائه امتیاز و یادداشت‌های روزانه، نقص تکلیف و... یک دفتر ثبت داریم، اما غالباً ثبت امتیازها و نکات مربوط به دانش‌آموزان وقت‌گیر است و امکان گم شدن وجود دارد. به علاوه، اطلاع‌رسانی وقایع کلاس به والدین و برقراری ارتباط دوسویه میان اولیای دانش‌آموزان و معلم نیز از ضروریات کلاس‌داری هستند. یکی از برنامه‌هایی که در مدیریت کلاس درس و رفع این مشکل قابلیت بسیاری دارد، برنامه «کلاس دوجو»1 است. در این مقاله سعی می‌شود ضمن معرفی این برنامه به معلمان، برخی قابلیت‌های آن در اداره کلاس شرح داده شوند. در این نوشته نویسندگان سعی کرده‌اند تجربه زیسته خود را درباره استفاده از نرم‌افزار «کلاس دوجو» در دو دوره ابتدایی و متوسطه بیان کنند.

وقتی معلم میخواهد در کلاس کار گروهی انجام دهد، همواره احساس میکند اگر یک دستیار ماهر داشت، فرایند تدریس از کیفیت بهتری برخوردار میشد.

برنامه «کلاس دوجو» میتواند مانند یک دستیار ماهر در اداره کلاس به معلمان کمک کند. در ادامه، برخی قابلیتهای آن را شرح میدهیم.

 

با کمک این برنامه معلم میتواند:

کلاس را بسیار سریع به صورت تصادفی گروهبندی کند؛

امتیازهای گروهها را ثبت کند؛

این برنامه زمانسنجی دارد که گروهها با دیدن آن میتوانند به مدیریت زمان خود توجه بیشتری کنند. نویزمتر برنامه سر و صداهای طبیعی را کنترل میکند و به تذاکرات مکرر معلم برای آرام کردن کلاس نیازی نیست.

برنامه کلاس دوجو امکان ارتباط با سایر معلمان در کلاسها و مدرسههای دیگر را به منظور همرسانی تجربهها مهیا میکند.

برای استفاده از نسخه ویندوز برنامه (نسخه اندروید آن نیز موجود است) کافی است در وبگاه www.classdojo.com ثبتنام کنید. این وبگاه با شعار «این سایت همیشه برای معلمان دنیا رایگان است» پذیرای شما خواهد بود. سپس کلاستان را تشکیل دهید و دانشآموزانتان را اضافه کنید. برنامه برای هر دانشآموز یک تصویر گرافیکی پیش فرض تخصیص میدهد که اگر بخواهید میتوانید تصویر واقعی دانشآموز را جایگزین آن کنید.

 

 

دوجو، دستیار معلم

 

دوجو، دستیار معلم

 

 

حالا نوبت آن رسیده است که هر کدام از مهارتها یا شاخصهای تشویق را تعریف کنید. موارد کمکاری را هم اضافه و امتیازهای مثبت یا منفی هر کدام را مشخص کنید. اکنون همه چیز آماده است.

 

دوجو، دستیار معلم

 

دوجو، دستیار معلم

 

دوجو، دستیار معلم

 

 

میتوانید حضور و غیاب را همینجا انجام دهید. کدام دانشآموزان تأخیر یا غیبت داشته و کدامها زودتر کلاس را ترک کردهاند؟ همه این موارد در قسمت «حضور»2 ثبت میشوند.

در قسمت «گروهها»3 از صفحه دانشآموزان کلاس میتوانید دانشآموزان را گروهبندی کنید و سپس با چند کلیک ساده و براساس هر یک از شاخصها، نمرههای مثبت یا منفی به اشخاص یا گروهها بدهید. در این حال میتوانید تمام موارد ثبت شده را در قالب یک فایل اکسل دریافت کنید.

همچنین، با استفاده از کدهایی که برنامه در قسمت «تنظیمات»4 در اختیار شما میگذارد، میتوانید با دعوت والدین دانشآموزان، به ایشان امکان دسترسی به اطلاعات عمومی کلاس و همچنین اطلاعات اختصاصی فرزندشان را بدهید.

میتوانید هر روز در قسمت «ماجراها»5 به صورت انفرادی، کلاسی یا مدرسهای، عکس یا فیلم در برنامه بگذارید تا معلمان و اولیایی که اجازه ورود دریافت کردهاند، در جریان کارهای روزانه کلاس قرار گیرند و به این ترتیب کلاسی شیشهای داشته باشید. در قسمت «پیامها»6 میتوانید برای دانشآموزان، به صورت انفرادی، کلاسی یا مدرسهای، پیام یا فایل بفرستید. 

در این حال، امکان ارتباط با مدرسههای داخل و خارج کشور و دعوت از سایر معلمانی که از این برنامه استفاده میکنند، برای حضور در فضای نرمافزاری کلاس و همرسانی تجربهها وجود دارد. در پایان سال نیز میتوانید کلاس خود را آرشیو کنید. همچنین، در صورت نیاز، اطلاعات مندرج در آن را به معلم سال بعد  بدهید.

این نرمافزار، علاوه بر تحت وب بودن، اپلیکیشن هم دارد که حتی آفلاین هم کار میکند و هر موقع آنلاین شدید، به طور خودکار اطلاعات را به روز میکند. به عبارت دیگر، گوشی تلفن همراه هر معلم ریموت کنترل کلاس اوست.

 

 

دوجو، دستیار معلم

 

معلم میتواند از اولیا بخواهد این اپلیکیشن رایگان را روی تلفن همراه خود نصب کنند. در این حال، آنها خواهند توانست با اتصال به اینترنت، بلافاصله بعد از ثبت هر پیام معلم، آن را در گوشی خود مشاهده کنند. مثلاً وقتی به یکی از دانشآموزانتان مثبت میدهید، به گوشی تلفن همراه ولی او پیام میرسد که امتیازی جدید برای فرزندش ثبت شده است.

در صحن کلاس درس میتوانید از جعبه ابزار این نرمافزار بهره ببرید. در این جعبه ابزار امکان استفاده از «زمانسنج»7 وجود دارد که به صورت ثانیه معکوس، از مدت زمانی که شما مشخص کردهاید، به صورت تمام صفحه به کار میافتد و در انتها با صدای زنگی پایان مدت را اعلام میکند. در این حال، امکان مشخص کردن «تصادفی»8 هر یک از دانشآموزان برای پرسش وجود دارد. همچنین، با استفاده از دکمه «ساخت گروه»9 امکان تشکیل گروههای تصادفی، به تعداد دلخواه، موجود است.

قابلیت ویژه این برنامه در همین جعبه، وجود ابزار «اندازهگیر سر و صدای محیطی»10 است که حساسیت آن نیز قابل تنظیم است. بدین ترتیب، معلم ابزاری را برای خودتنظیمی دانشآموزان در اختیار ایشان قرار میدهد تا میزان شلوغی فعالیتهای گروهی خود را شناسایی کنند تا به تذکرات معلم شرطی نشوند. این ویژگی، به ویژه اگر با نمایش آن روی پرده دیتاپروژکتور کلاس همراه باشد، جذابیت و هیجان و جدیت خاصی برای دانشآموزان ایجاد میکند.

بالاخره، با استفاده از ردیف دوم این جعبه ابزار، امکان نمایش نوشتههایی برای نشاندادن ترتیب فعالیتهای کلاس یا سؤالهایی که قرار است مبنای فعالیت گروهی قرار گیرند وجود دارد.

بالاخره شما میتوانید مطابق تصویر زیر، گزارشهایی را در مورد افراد یا کل کلاس و در بازههای زمانی خاص به صورت نموداری دریافت و در ارزشیابی از آنها استفاده کنید.

 

دوجو، دستیار معلم

 

 

در پایان شما میتوانید در فیلمی که کیوآرکد آن در زیر آمده است، با نحوه استفاده از این برنامه بیشتر آشنا شوید.

دوجو، دستیار معلم

 

 

  پینوشتها

1. class Dojo

2. attendance

3. Groups

4. setting

5. stories

6. Messages

7. Timer

8. Random

9. Group Maker

10. Noise Meter

۶۵۲۵
کلیدواژه (keyword): مدیریت یادگیری الکترونیکی،دوجو،دستیار معلم،برنامه کلاس دوجو،مدیریت کلاس،مدیریت زمان،dojo،کلاس دوجو،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید