عکس رهبر جدید

زنگ فیلم: معرفی گزیده فیلم های جشنواره بین المللی فیلم رشد برای پخش در کلاس درس

  فایلهای مرتبط
فیلم یکی از رسانه‌های اثربخش در آموزش محتوای درسی است. در کلاس درس، به کمک فیلم می‌توان دنیای خارج از کلاس را مشاهده کرد. برای ایجاد انگیزه، دقت و علاقه به موضوع درس، فیلم وسیله‌ای بسیار مناسب است که می‌توان در اول، وسط یا آخر درس از آن استفاده کرد. با این هدف که فیلم می‌تواند فرایند یاددهی و یادگیری را فعال و اثربخش کند و کیفیت یادگیری را ارتقا دهد، به معرفی فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم رشد پرداخته‌ایم.
گلدان

کارگردان: محبوبه خلیلی

قالب: داستانی (بخش دانشجومعلمان)

مدت زمان: 9 دقیقه

خلاصه فیلم: خانم معلم از دانشآموزان کلاس میخواهد برای جلسه بعد، به صورت انفرادی یا دو نفری، یک گلدان گل تهیه کنند و به کلاس بیاورند. دو نفر از دانشآموزان کلاس که با هم قهر هستند برای جلسه بعد، گلدانهای خود را میآورند. اما قبل از ورود به کلاس، گلدان یکی از دو دانشآموزی که با هم قهر هستند، میشکند...

مخاطب: این فیلم برای تماشای دانشآموزان دورههای اول و دوم ابتدایی توصیه میشود.

 

 گلدانهای وجودمان را از گلهای مهر و محبت پر کنیم

در اسلام، معاشرت و برخورد افراد با یکدیگر بر رحمت و محبت است. مهرورزی و محبت از جمله خصایص انسانی هستند که انسان بهطور فطری داراست و در طول دوران زندگی خود، هم آنها را تجربه میکند و هم به آنها نیاز دارد. در سلسله نیازهای انسان در نظریه مازلو، طبقه سوم عبارت است از نیازهای مربوط به محبت، عشق وتعلق. برای انسان، محبت و مهرورزیدن یک نیاز محسوب میشود و بدون برآوردن آن نمیتوان در جهت سعادت خود، یعنی رسیدن به قرب الهی گام برداشت. در مبانی ده گانه آموزشوپرورش به این اصل مهم نیز اشاره شده و یکی از این مبانی با همین عنوان آمده است: «مبانی تقدم رحمت و محبت و امیدواری برخشونت، بیمهری و ناامیدی».

بعد از کانون خانواده، مدرسه دومین و مهمترین کانونی است که دانشآموزان بیشترین لحظات زندگی خود را در آن سپری میکنند. از جمله مهارتهایی که دانشآموزان در این محیط باید کسب کنند، سازگاری با دیگر دانشآموزان و برقراری روابط عاطفی و ابراز مهر و محبت به دیگران است. اولیا و معلمان، به خصوص در دورههای اول و دوم ابتدایی، باید به دانشآموزان بیاموزند که به دیگر افراد کلاس احترام بگذارند و از مهرورزیدن به یکدیگر دریغ نورزند. 

معمولاً دانشآموزان دوره ابتدایی بر سر مسائل مختلف با یکدیگر بنای ناسازگاری میگذارند و خیلی زود با هم قهر میکنند و علیه یکدیگر جبهه میگیرند. هر یک از آنها به پیروی از حال و هوایی که در محیط خانواده دارد، دوست دارد آزادانه در فضای کلاس جنب و جوش کند و قلمرو امیال و خواستههای خود را گسترش دهد. گاهی به سادگی با هم نیمکتی و همکلاسیهای خود طرح دوستی و رفاقت میریزند و آنها را بر سفره بذل و بخشش و مهر و محبت خود مینشانند، اما گاهی نیز به خاطر شنیدن یک جمله، کمتوجهی، دیر رسیدن و... به راحتی زنجیره این مهر و محبت را از هم میگسلند و برای هم شاخ و شانه میکشند.

فیلم کوتاه «گلدان» به دانشآموزان میآموزد که با مهر و محبت میتوان فاصلههای سرد و بیروح قهر و تنهایی را از میان برداشت و در کنار هم لحظات شاد و خاطرهانگیزی را تجربه کرد. این فیلم توانسته است در بخش دانشجو معلمان چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد لوح تقدیر و جایزه نقدی کسب کند.

 

 


باز هم سکوت ...

کارگردان: راضیه سراجی

قالب: داستانی (بخش بینالملل)

مدت زمان: 11 دقیقه

خلاصه فیلم: پدر سیامک برای چندمین بار به کلانتری محل مراجعه کرده و علیه فردی که با کتککاری صورت سیامک را کبود کرده است شکایتنامه پر میکند. شکایتنامههای او یک مشکل بزرگ دارد و آن اینکه هیچ مشخصاتی از فرد خاطی ارائه نمیشود. سیامک و مادرش نیز در این خصوص فقط سکوت کردهاند!

مخاطب: این فیلم برای پخش در کلاسهای دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطه و نیز جلسات انجمن اولیا و مربیان توصیه میشود.

 

ادای دینی به همسران و فرزندان صبور جانبازان اعصاب و روان

در سالهای نه چندان دور، جنگی ناخواسته بر کشور ما تحمیل شد و وظیفه مردم دفاع از مرزهای کشورمان بود. در این میان، دلیرمردان دست از جان شسته، قدم در میدان جنگ گذاشتند تا از ناموس و خاک کشورمان دفاع کنند. اکنون بیش از سه دهه از سالهای جنگ میگذرد. جنگ تمام شده است، اما جانبازان سرافراز دفاع مقدس و خانوادههایشان هنوز در رنج و مشقت پیامدهای آن به سر میبرند.

حضور جانبازان جنگی در هر جامعهای یادآور آن است که جنگ با تجاوز آغاز میشود، ولی با آتشبس به پایان نمیرسد. تفقد از حال جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که از جان و مال و خانوادهشان برای حفظ دین و ایمان و مال و ناموس مردم گذاشتهاند، همواره یکی از تکالیف و تعهدات ما در برابر ایشان است. در میان ایشان جانبازان اعصاب و روان از مظلومیت مضاعفی برخوردارند؛ ضمن اینکه خانوادههای ایشان نیز شریک دردهای جانباز هستند.

جانبازان اعصاب و روان جنگ از مظلومترین طیفهای این جامعه به شمار میروند. از آنجا که آسیبدیدگی آنها مثل جانبازان شیمیایی و قطع عضو برای عامه مردم امری خاص تلقی نمیشود، معمولاً مثل سایر جانبازان مورد توجه قرار نمیگیرند. بهبود جانباز جسمی با درمان و عمل جراحی، اگر قرار به درمان قطعی باشد، حاصل میشود. اما بیماری روانی نوعاً درمان قطعی ندارد. کسی که به PTSD یا اختلال فشار روانی پس از حادثه دچار شده، یا بیمار اسکیزوفرنی را نمیتوان پس از یک دوره درمانی مشخص سالم دانست. از طرف دیگر، نمیتوان آنها را به عنوان بیمار شناخت. بنابراین، آنها در مرزی به سر میبرند که از طرفی بیمار و از طرف دیگر سالم هستند.

فیلم کوتاه داستانی «باز هم سکوت» ادای دینی به همسران و فرزندان صبور جانبازان اعصاب و روان است که در بخش بینالملل به مسابقه چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد راه یافته است.

 

 

 

  پینوشت ها

- فرهنگیان محترم، اولیای گرامی و متولیان ارجمند آموزشوپرورش برای تهیه فیلمهای معرفی شده میتوانند به یکی از روشهای زیر اقدام کنند:

الف) تماس با شماره تلفن 88305861ی021 (گروه تولید فیلمهای آموزشی)

ب) ارسال درخواست کتبی از طریق نشانی الکترونیکی «goroohehonari@gmail.com»
(با ذکر نام، شماره تلفن و نشانی دقیق)

ج) مراجعه حضوری به نشانی «تهران، زیر پل کریمخان، خیابان ایرانشهر شمالی، سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش، طبقه دوم، گروه توسعه و تولید رسانههای شنیداری و دیداری»

 

 

 

۱۱۳۱
کلیدواژه (keyword): کاربرد تکنولوژی آموزشی،جشنواره بین المللی فیلم رشد،جشنواره فیلم رشد،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید