عکس رهبر جدید

درباره درمان ‌های زیبایی دندان: دندان زیبا یا سالم؟

  فایلهای مرتبط
درباره درمان ‌های زیبایی دندان: دندان زیبا یا سالم؟
تعداد زیادی از مراجعان من دندان‌ها یا فکشان را به من نشان می‌دهند و می‌پرسند آیا به درمان زیبایی یا ارتودنسی نیاز دارند یا خیر؟ پاسخ من به این قبیل سؤالات غالباً ثابت است: «خودت چه فکر می‌کنی؟» واقعیت این است که درمان زیبایی و ارتودنسی در بیشتر افراد لزوماً جنبه‌ی سلامتی (جسمی و روانی) را در برنمی‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر، این‌ها بیشتر«خدمت» هستند تا درمان. بنابراین، در ادامه‌ی این متن برای تفکیک مواردی از درمان‌های ترمیمی با ارتودنسی (که جنبه‌ی درمانی آن‌ها بارز است)، به‌ آن‌ها به جای درمان، «خدمات زیبایی» می‌گوییم. ناهنجاری‌های شدید دندانی- فکی که سلامتی عضلات جونده‌ی فرد را مختل می‌کنند و درمان‌های ترمیمی در افرادی که از ناهنجاری‌های شدید ظاهری و بصری دندان‌های در معرض دید رنج می‌برند، بالطبع جزو درمان‌های دندان‌پزشکی (و نه خدمات زیبایی) طبقه‌بندی می‌شوند.

آیا زیبایی معادل سلامتی است؟

تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا زیبایی را معادل سلامتی در ذهن مردم جایگزین کنند. خود پزشکان هم در مترادف قرار دادن این دو، کم بیتقصیر نبودهاند. باید گفت که وجود طرح لبخند یکسان، با نسبتهای طلایی تعریف شده، برای همه نه لازم است و نه آنها را سالمتر میکند. بهعبارت صحیحتر، معیارهای زیبایی دندانپزشکی معادل سلامتی دهان و دندان شما نیستند.

 

سلامتی روانی و درمانهای زیبایی دندانپزشکی

ایــــن درمانها با افــــزودن اعتماد به نفس افراد در روابط انسانی، موفقیت بیشتر آنها را در پی دارد. در تبلیغات رسانهای هم مدام در پی تلقین این قضیه به مخاطبان هستند که آدمهای موفق و سعادتمند از این خدمات استفاده کردهاند و علت موفقیت آنها همان خدمات دندانپزشکی است. در این آگهیها همیشه آدمهای پولدار و موفق و خوشتیپ را میبینیم، اما هدف تبلیغ این تجمل و موفقیت، پولدارها نیستند، بلکه بیشتر قشر هدف این تبلیغات، آدمهای معمولیتری هستند که میخواهند مثل آدمهای موفق و پولدار باشند و آگهیها به آنها القا میکنند که نشانههای پولدار بودن همین است. هیچ مطالعهی مبتنی بر شواهدی نشان نداده است که درمانهای زیبایی یا ارتودنسی به نیت زیبایی، موفقیت اجتماعی افراد را در پی دارد! برعکس، مطالعاتی وجود دارند که نبود ارتباط بین درمانهای دندانپزشکی، سلامتی (بعد جسمی) و حتی موفقیت اجتماعی را نشان دادهاند. بنابراین، تبلیغاتی که در مورد اثر درمان زیبایی بر موفقیت شغلی و اجتماعی صورت میگیرند، از اساس نادرستاند.

بسیاری از سیاستمداران بزرگ، هنرمندان و شخصیتهای جهانی، از نظر دندانپزشک زیبایی میتوانند از خدمات زیبایی بهره ببرند، ولی خود آنها نیازی به این درمانها در خود حس نکردهاند. موفقیتشان هم تحتتأثیر قرار نگرفته است. بهخاطر داشتن دندانهای نافرم یا بدشکل اعتمادبهنفسشان پایین نیامده و در زندگی عقب نماندهاند!

 

زیانهای خدمات دندانپزشکی با هدف زیبایی

خدمات زیبایی به آن معنا زیانی متوجه شما نمیکنند، اما مسائل پیرامونی آن میتوانند دشواریهایی بهوجود آورند. مثلاً ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید. از طرف دیگر، خدمات زیبایی بلند مدتاند، اما همیشگی نیستند. بنابراین ممکن است دندانها در طولانی مدت تغییر رنگ بدهند و نیاز به ترمیم مجدد داشته باشند. در روکشی تمام سرامیک، نسج زیادی از دندان تراش داده میشود. سفید کردن دندانها نیز ممکن است موجب تحریک و حساسیت دندانها شود. بههر حال، هر درمانی، از جمله درمانهای زیبایی ممکن است عوارضی در پیداشته باشند. مهم این است که این عوارض و مشکلات در مقابل آنچه به دست میآید ناچیز باشند.

 

چه کسی باید در مورد نیاز داشتن یا نداشتن به خدمات زیبایی مشاوره بدهد؟

طبق معیارهای دندانپزشکی، ممکن است درمانهای زیبایی برای بیشتر مردم لازم باشد. بیشتر مردم میتوانند دندانهایشان را از آنچه هست سفیدتر کنند، یا نامرتبی جزئی و جلو و عقب بودنها را برطرف کنند. ولی واقعاً دلیلی علمی وجود ندارد که دست به این اقدامها بزنند. قرار نیست دندانهای همه همرنگ و همشکل باشند و از یک معیار زیباییشناسانه تبعیت کنند. در مورد نیاز به خدمات صرف زیبایی، خودتان اولین و مهمترین فردی هستید که تصمیم میگیرید. ما دندانپزشکان هم از نظر اخلاقی تنها باید خدمات ارائه دهیم و نه تبلیغ خدمات زیبایی. بنابراین، شاید آخرین فردی که میتوانید در مورد نیاز به درمان زیبایی از او سؤال بپرسید، دندانپزشکتان باشد.

 

آیا خدمات زیبایی دندانپزشکی بد هستند؟

این خدمات بسیار با ارزشاند و به هیچوجه بد نیستند. دندانپزشکانی هم که این خدمات را ارائه میکنند، هنرمندند. ارائه یا دریافت صرف این خدمات جنبهی منفی ندارد. ما انسانها یکبار در این دنیا زندگی میکنیم و حق داریم در زمان حال خوشحال باشیم. چهرهای را که دوست داریم داشته باشیم. غذایی را که دوست داریم بخوریم و با دندانهایی که دوست داریم لبخند بزنیم. بنابراین، حق طبیعی همه است که از خدمات زیبایی دندانپزشکی استفاده کنند، ولی هیچکس حق ندارد برای این خدمات نیاز کاذب ایجاد کند یا آنها را راه سلامتی دندان پیشنهاد کند! بهعبارت بهتر، هیچ فردی، از جمله هیچ دندانپزشکی، حق ندارد زمانی که خودتان نیازی احساس نکردهاید، به شما بگوید دندانهای زشتی دارید و بهتر است درمان زیبایی یا ارتودنسی انجام دهید! ولی شما حق دارید، در صورتیکه احساس نیاز میکنید، از خدمات زیبایی بسیار باارزشی که از موهبت دندانپزشکی معاصر است، بهرهمند شوید؛ موهبتی که در سالهای نهچندان دور اجداد ما از آن محروم بودند.

 

۱۳۸۱
کلیدواژه (keyword): زیبایی و تناسب اندام،درمان زیبایی،ارتودنسی،درمان‌ های ترمیمی،درمان‌های دندان‌ پزشکی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید