عکس رهبر جدید

جلوه های نظم: تجربه های معلمان درباره نظم

جلوه های نظم: تجربه های معلمان درباره نظم
در شماره قبل، تعدادی از تجربه‌ها و نظرهای معلمان را در پاسخ به سؤال آبان ماه سال گذشته مجله با موضوع «راهکارهای معلمان برای برقراری نظم در کلاس» مطرح کردیم. در این شماره نیز تعدادی دیگر از پاسخ‌های همکاران آمده است. شما هم می‌توانید تجربه‌های خود را در خصوص مسائل مطرح شده برای ما بفرستید و در پیام‌رسان بله به نشانی roshdmoallem@ «رشد معلم» همراه ما باشید.

محدثه پهلوانینیا/ معلم پایه دوم

راهکارهایی برای برقراری نظم در کلاس:

ایست پلیسی: وقتی دانشآموزان از جای خود بلند میشوند و در کلاس راه میروند، با نشان دادن دست به صورت ایست پلیسی، به آنها میگوییم که کلاس بینظم شده است و همه باید در جای خود بنشینند.

خواندن شعر: زمانی که کلاس شلوغ و بینظم میشود خواندن چنین شعرهایی مفید است. 1 که میگم همه نشسته، 2 که میگم لبهاتون بسته، 3 که میگم دست به سینه.

بازی «کی از همه ساکتتره»: اگر دانشآموزان بیاجازه و بینظم صحبت میکنند و در کلاس همهمه میشود، معلم میتواند بگوید «کی از همه ساکتتره»؟ پاسخ دانشآموزان به این پرسش «من» نباید باشد، بلکه باید ساکت شوند و با اجازه گرفتن صحبت کنند. معلم باید به دانش‌‌آموزی توجه کند که با گرفتن اجازه صحبت میکند.

 

مریم یراقی/ دبیر دین و زندگی/ تهران

یکی از مؤثرترین تجربههای من درباره واکنش نسبت به دانشآموزانی است که یا از ابتدای کلاس یا از یک زمان خاص به بعد دیگر قادر به نشستن نیستند و شروع میکنند بلندبلند حرف میزنند، میایستند و مینشینند. موی دوست بغل دستی را میکشند، پاککن پرت میکنند و ... .

پس از آنکه مطمئن شدم آن دانشآموز واقعاً قصدی در مورد بههم زدن نظم کلاس ندارد و دیگر قادر نیست انرژیهای نهفته را کنترل کند، خیلی دوستانه صدایش میزنم و میگویم میخواهم کاری انجام بدهی! و چون او مترصد فرار از کلاس است، با اشتیاق تمام میپذیرد. به او میگویم لطفاً برو و سه دور، دور حیاط مدرسه بدو. ابتدا پر از سؤال نگاهم میکند، ولی انگیزه رفتن از کلاس باعث میشود قبول کند. وقتی به کلاس برمیگردد، تقریباً چیزی از آن انرژیهایی که باعث بیقراریاش شده بودند، باقی نمانده است. او همدلی معلمش را درک میکند و این شروعی  است برای داشتن یاری همراه در کلاس درس!

بارها این روش را با دانشآموزان پایههای هفتم تا یازدهم تجربه کردهام و هر بار همین اتفاق خوشایند تکرار شده است!

 

اکرم بایرامنیا/ معلم پایه اول/ تهران

در اولین روزهای سال تحصیلی برای دانشآموزان پایه اول یک تابلو با پنج تصویر مربوط به حمایت از قوانین و نظم و انضباط به نمایش میگذارم؛ بهطوری که بتوانند درک کنند، یاد بگیرند و اجرا کنند.

بازیهای تمرکزی اجرا میکنم و هر کسی نظم را رعایت کند، در این بازی شرکت میکند.

فعالیتهای یاددهی- یادگیری به شکل گروهی است. هر گروه که نظم را بهتر اجرا کند، مسئول کارهای کلاسی میشود. دانشآموزان با گرفتن مسئولیت، یاد میگیرند نظم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

 

بهاره جعفری/ دبیر دینی و عربی/ ناحیه یک استان کردستان- سنندج

در تمام ساعات آموزشی، قبل از دانشآموزان وارد کلاس میشوم و فضای کلاس را از هر نظر (چیدمان صندلیهای گروهی، نظافت کلاس، خوشبو کردن فضا، آماده کردن سرودهای مذهبی و آموزشی) بررسی میکنم.

به محض مشاهده کوچکترین علامت خستگی در دانشآموزان، ورزش کلاسی را به مدت سه دقیقه شروع میکنم  و با کف زدن خاتمه میدهم.

در فرایند تدریس، با هماهنگی قبلی و در تدارک بازی و دستسازههایی برای آموزش از دانشآموزان کمک میگیرم. این کار نهتنها روند آموزشی را بهتر میکند، بلکه نظم خاصی را در کلاس حاکم میکند.

گروهبندی بچهها برای انجام فعالیت‌‌ها و داشتن لوح امتیازبندی گروهها، با قید انضباط گروهی در لوح، جذابیت و نظم را در کلاس درسم دو برابر میکند.

 

شرافتی/ دبیر دوره دوم متوسطه درس جغرافیا/ تهران

مواردی که معمولاً در کلاس بینظمی ایجاد میکنند، عبارتاند از این جملات:

آقا بریم آب بخوریم!

آقا بریم بیرون، کار واجب داریم!

در اولین جلسه هر سال به دانشآموزانم میگویم اگر بطری آب دارید، نیاز به گرفتن اجازه نیست. نوش جان.

اگر نیاز به بیرون رفتن دارید (آب خوردن، دستشویی رفتن و یا حتی کمی قدم زدن برای رفع نیاز به اکسیژن و یا برطرف شدن خوابآلودگی) کافی است با یک اشاره کوچک مرا متوجه کنید و بروید و برگردید. من اعتماد دارم که به این بیرون رفتن از کلاس نیاز دارید. فقط لطفاً وقتی کارتان انجام شد برگردید و کلاس را بینظم نکنید.

با این روند، تقریباً بیش از دو سال است که بخش قابل توجهی از بینظمی و نبود تمرکز را کم کردهام؛ حتی زمانی که خود بچهها در کلاس در حال ارائه هستند.

 

جواد مهدوی/ معلم متوسطه اول رشته هنر/ مشهد

یکی از کارهای ساده و مرتبط، استفاده از موسیقی (سنتی یا بیکلام) در کلاس درس هنر و حین انجام تمرین نقاشی یا خوشنویسی است. تمرین هنر با سر و صدا همراه است، اما پخش موسیقی خودبهخود بچهها را ساکت میکند. در ضمن، با درس هم مرتبط است و به نوعی به تمرکز کمک میکند.

 

حسینخانی/ معلم پایه ششم دبستان پسرانه

اول سال به دانشآموزانم قوانین کلاس را میگویم و آن را بر دیوار کلاس نصب میکنم. من به کسانی که نظم کلاس را رعایت میکنند احترام میگذارم و آنها را آقا خطاب میکنم.گاهی اوقات که حرف میزنند یا بینظمی میکنند، تا اسم آقا را میآورم، ساکت میشوند. بیشتر اوقات وقتی میگویم آقا چه کسی است، اکثر آنها ساکت میشوند. از اینکه به آنها شخصیت میدهم خوشحال میشوند.

 

۳۱۸۷
کلیدواژه (keyword): یادداشت،جلوه های نظم،راهکار،معلمان،برقراری نظم در کلاس،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید