عکس رهبر جدید

سزای حرمت شکن

گاهی پیش میآید افرادی، از جمله اولیای دانشآموزان یا دیگران، به مدرسه میآیند، فضای آرام مدرسه را بر هم می‌‌زنند، به معلمان فحش میدهند، به آنها توهین میکنند و تهمت میزنند. این رفتارها چگونه و تحت چه عنوانی قابل پیگیری است؟

این موضوع که متأسفانه گاهی محیط امن و آرام مدرسه را به هم میریزد، گریبانگیر معلمان میشود و صدماتی را به حیثیت مدرسه و معلمان آن وارد میآورد، تحت عنوانهایی از جمله توهین، افترا، تعرض به زنان و اطفال در اماکن عمومی، قذف و ... قابل پیگیری قانونی است که در زیر به آن‌‌ها میپردازیم. شایان ذکر است، برای پیگیری و شکایت علیه اشخاص مذکور، ابتدا باید فرد مرتکب با کارت شناسایی معتبر شناسایی شود. سپس با کلانتری محل هماهنگ شود تا او در مدرسه حاضر و صورتجلسهای تنظیم شود. همچنین، ارتکاب جرم و کیفیت آن توسط افراد حاضر، از جمله معلمان دیگر یا اولیای حاضر در مدرسه در زمان ارتکاب جرم، به عنوان شهود، صورتجلسه شود تا برای اثبات جرم مشکلی ایجاد نشود.

جرائم در زیر فهرست شدهاند:

توهین از قبیل فحاشی و بهکار بردن الفاظ رکیک که بیشتر از جرائم دیگر در مدرسه اتفاق میافتد، مطابق ماده واحده استفساریه مجلس شورای اسلامی عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که در عرف موجب تخفیف و تحقیر افراد شود.

چند شرط وجود دارد که باید باشند تا جرم توهین محقق شود و قابل مجازات باشد. توصیه میشود معلمان گرامی ابتدا این شرط‌‌ها را بخوانند و بعد برای شکایت اقدام کنند. چرا که گاهی دیده  شده است، بدون در نظر گرفتن شرطهای تحقق جرم و در عصبانیت اقدام به اعمالی میشود که راه به جایی نمیبرند. از جمله شرطها این است:

1. رفتار مرتکب باید در عرف تحقیر کننده و موهن باشد؛ البته با در نظر گرفتن شرایط مخاطب از لحاظ زمانی، مکانی، شخصیتی و اجتماعی. پس اگر در عرف مکانی، لفظی یا عملی رکیک نباشد، قابلیت مجازات ندارد.

2. مطابق استفساریه بالا، لفظ یا رفتار توهینآمیز باید صریح یا ظاهر باشد. نمیتوان تفسیر کرد که مرتکب از گفتن این لفظ یا ارتکاب این رفتار چنین و چنان قصدی داشته است. اگر اینگونه باشد راه به جایی نمیبرد.

3. مخاطب توهین باید فردی معین باشد و توهین به جمع، اگر قابل انتساب به فردفرد آن جمع نباشد، یا توهین مرتکب به خودش، به عنوان جرم توهین قابل پیگیری قانونی نیست.

4. مخاطب توهین باید شخص حقیقی باشد. برای مثال، اگر فردی به مدرسه توهین کرد نه به معلمان مدرسه، نمیتوان بهعنوان توهین در مراجع قانونی شکایتی را مطرح کرد.

5. مخاطب توهین باید زنده باشد، مگر توهین به مرده باعث تحقیر و وهن شخص زنده شود و ظاهر یا صریح باشد.

اگر شرایط فوق به وقوع بپیوندد، جرم توهین محقق شده و در مراجع قانونی قابل پیگیری است. مجازات آن نیز مطابق مواد 608 و 609 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی تعیین میشود. توهین ساده تا 74 ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است. توهین به مأموران دولتی در حال انجام وظیفه و یا توهین به سبب انجام وظیفه، حبس از سه ماه تا شش ماه یا تا 74 ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی در پی دارد.

توهین میتواند هم لفظ رکیک باشد و هم نوشته. فعل، اشاره، پیامک و ایمیل هم توهین محسوب میشوند. 

به امید اینکه مشکلات عنوان شده برای معلمان عزیز پیش نیاید، ادامه مطلب در شماره بعد خواهد آمد.

۱۴۰۱
کلیدواژه (keyword): یادداشت،حرمت شکن،توهین،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید