عکس رهبر جدید

هم دانش آموز هم معلم: مدرسه تجربی خان

  فایلهای مرتبط
هم دانش آموز هم معلم: مدرسه تجربی خان
بیشتر مردم سلمان‌خان را با ویدیوهای آموزشی رایگانش می‌شناسند. نقطه شروع این ویدیوها فیلم کوتاهی بود که سلمان‌خان در سال ۲۰۰۸ برای یکی از نزدیکانش که در درس ریاضی مشکل داشت و ساکن شهر دیگری بود، ضبط کرد. سلمان‌خان این ویدیو را روی اینترنت گذاشت و بعد به‌طور غیرمنتظره‌ای با تعدادی قابل ملاحظه از بازدیدکنندگان مواجه شد. او که از حوزه‌ای خارج از آموزش‌وپرورش(حوزه اقتصاد) وارد این فضا شده بود، تولیداتی از این نوع را مورد نیاز مردم دانست. امروزه کمتر کسی است که «‌آکادمی خان» را با صدها میلیون بازدید از ویدیوهای آموزشی رایگانش، نشناسد؛ به‌ویژه اگر در حوزه آموزش دستی داشته باشد. ویدیوهای آموزشی سلمان‌خان، به معلمان ، استادان، دانش‌آموزان و دانشجویان در تحقق کلاس معکوس کمک کرده است. اما نظام‌های آموزشی مبتنی بر این ویدیوها چقدر توانسته‌اند در کلاس‌های معکوس موفق باشند؟ این نکته‌ای است که سلمان‌خان در این سال‌ها بارها از خودش پرسیده و به دنبال یافتن پاسخ آن‌، مدرسه تجربی خان1 را تأسیس کرده است.
مدارس تجربی

مدارس تجربی (lab schools)، که نخستینبار در زمان جان دیوئی و در دانشگاه شیکاگو به وجود آمدند، مدارسی وابسته به دانشگاهها یا مراکز تربیت معلماند و برای تربیت معلمان آینده، انجام پژوهشها و آزمایشهایی در حوزه علوم تربیتی و رشد حرفهای معلمان ایجاد شدهاند.

 

 مدرسه تجربی خان

مدرسه تجربی خان که در سال 2014 در «سیلیکون ولی» آمریکا افتتاح شد، یکی از معدود مدارس تجربی است که به هیچ دانشگاهی وابستگی ندارد و فقط به آکادمی خان وابسته است.

در این مدرسه، آموزش آنلاین و آفلاین در فضایی فیزیکی، برای تحقق اجتماعی مشارکتی برای بچهها، با هم آمیخته است. در این فضای فیزیکی که در طراحی آن به استانداردهای معماری فضای آموزشی نیز توجه خاصی شده است، هر یک از  دانشآموزان با ویدیوهای آموزشی و با سرعت متناسب با خودشان، در حال یادگیریاند. در اطراف آنها، فضاهایی کوچک برای استراحت و دیوارهایی از جنس تخته سفید طراحی شده و معلمانی متخصص در حوزههای مختلف درسی حضور دارند تا در صورت نیاز به دانشآموز کمک کنند.

هر دانشآموز یک برنامه زمانبندی برای خودش و با توجه به شرایط و نیازهای فردیاش دارد که با رمزینه (کد) ها مشخص شده است. این برنامه نشان میدهد که در هر زمان، دانشآموز در حال کار با یک معلم است یا با سایر بچههایی که با او در یک سطح آموزشی هستند، کار گروهی انجام میدهد یا در حال انجام دادن یک پروژه یا مشاهده یک ویدیوی آموزشی است.

سلمانخان و سایر اعضای مدرسه تجربی خان امیدوارند که مثل سایر مدارس تجربی، آموختههایشان را از تجاربشان در مدرسه، در اختیار مدارس سراسر جهان بگذارند.

 

 

 پینوشت

1. khan lab school

 

۱۲۲۹
کلیدواژه (keyword): تجربه،مدرسه تجربی خان،آکادمی خان،کلاس‌های معکوس،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید