عکس رهبر جدید

زنگ فیلم: معرفی فیلم های برگزیده جشنواره بین المللی فیلم رشد برای کاربرد در کلاس درس

  فایلهای مرتبط
فیلم یکی از رسانه‌های اثربخش در آموزش محتوای درسی است. به کمک فیلم دنیای خارج از کلاس را می‌توان مشاهده کرد. برای ایجاد انگیزه، دقت و علاقه به موضوع درس، فیلم وسیله‌ای بسیار مناسب است که می‌توان در اول، وسط یا آخر تدریس از آن استفاده کرد. با این دیدگاه که فیلم می‌تواند فرایند یاددهی و یادگیری را فعال و اثربخش کند و کیفیت یادگیری را ارتقا دهد، به معرفی فیلم‌های جشنواره بین‌المللی پرداخته‌ایم.

عنوان فیلم: مهرک

کارگردان: محدثه اسدیزاده

قالب: داستانی (بخش دانشآموزی)

مدت زمان: 7 دقیقه

خلاصه فیلم: دانشآموزی به نام مهرک در درس نقاشی استعداد خیلی زیادی دارد. او به دلیل فقر مالی، در مدرسه دچار مشکلاتی شده است. مدیر مدرسه پس از شنیدن حرفهای معلم کلاس و یکی از دوستان مهرک، با تدبیری که میاندیشد مشکل او را برطرف میسازد.

مخاطب: این فیلم برای دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطه و همچنین مدیران و معلمان محترم مناسب و مفید است.

مدرسه خانه دوم دانشآموزان است. بعد از نهاد خانواده، مهمترین نهادی که تربیت صحیح دانشآموزان را در ابعاد مختلف بر عهده دارد و به کشف، رشد و پرورش استعدادهای علمی، آموزشی، اجتماعی و... دانشآموزان کمک میکند، مدرسه است. آموزش و تعمیم روابط انسانی یکی از مسئولیتهای مهم مدیر و معلمان در کلاس درس و محیط مدرسه است. معلمان در کلاس درس میتوانند نقش مهمی در سلامت روانی دانشآموزان ایفا کنند و در حل مشکلات آنان مؤثر باشند. جدا از تأثیرات معلم بر دانشآموز، دانشآموزان نیز در بین همسالان خود میتوانند زمینههای تسهیل و تعمیق این روابط انسانی را گسترش دهند و پیوند محکمتری بین این دو رکن اساسی، یعنی معلم و دانشآموز، برقرار سازند.

علاوه بر نقش خطیر معلم در کلاس درس، مدیر بالاترین نقش و سمت را در مدرسه بر عهده دارد. در واقع این مدیر است که در رأس هرم تعلیموتربیت نظارهگر همه امور جاری در مدرسه است. آموزش روابط انسانی و اجتماعی از خود مدیر آغاز و به دانشآموزان ختم میشود. کیمبل وایلز مىگوید: «مدیر و رهبر آموزشى باید به ارزش شخصیت دیگران اعتقاد داشته باشد و به خواستهها و احساسات معقول آنها احترام بگذارد. باید بداند که زندگى و کار با هم آمیختهاند و رضایت خاطر در کار مىتواند تا حد زیادى رضایت از زندگى را حاصل کند.»

ارتباط، ادراک، اختیار، روحیه مشورت و تصمیمگیری به موقع، از جمله ویژگیهای مدیر موفق هستند که میتوانند شایستگیهای او را در ایجاد روابط انسانی بین معلمان و دانشآموزان به اثبات برسانند. لذا توجه به مشکلات و نیازهاى شاگردان از مسائل انکارناپذیر در فرایند تعلیموتربیت، بهخصوص در محیط مدرسه، است.

فیلم کوتاه «مهرک» یکی از مشکلات و نیازهای دانشآموزی به نام مهرک را معرفی میکند که با واکنش به موقع معلم کلاس، اطلاعرسانی یکی از دانشآموزان، و تدبیر و درایت مدیر مدرسه، پایانی خوش را برای شخصیت فیلم رقم میزند. این فیلم توانست در بخش دانشآموزی «چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد» نظر هیئت داوران را به خود جلب کند و تندیس سیمین جشنواره را به دست آورد.

 

* * *

 

عنوان فیلم: اهل مطالعه را حصاری نیست!

کارگردان: رویا حسنی

قالب: پویانمایی (بخش فرهنگیان فیلمساز)

مدت زمان: 40 ثانیه

 خلاصه فیلم: مأمور زندان متوجه میشود که از پنجره یکی از سلولها نور به بیرون میتابد. جلو میرود و منبع نور را مییابد!

 مخاطب: این فیلم برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه توصیه میشود.

کتاب و کتابخوانی، یکی از دغدغههای همیشگی جوامع انسانی است. مطالعه غذای روح و درمان بیماریهای فکری انسانهاست. بیگمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزشتر از کتاب نیست. چرا که کتاب مایه آرامش روان انسان است. حضرت علی (علیهالسلام) در این خصوص فرمودهاند: «کسی که با کتابها تسلی و آرامش بیابد، هرگز آرامش را از دست نخواهد داد.»

عادت به کتابخوانی از جمله عادتهای پسندیدهای است که میتواند در شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازندهای ایفا کند. برای شکلگیری عادت به مطالعه باید نهادهای متفاوتی مانند خانواده، مدرسه، کتابخانههای عمومی و سایر رسانههای جمعی هم سو و هم هدف فعالیت کنند. در این صورت است که افرادی پویا و جامعهای زنده و بالنده خواهیم داشت.

نقطه آغاز انس و همنشینی با کتاب، خانواده و دوران کودکی است. محیط و شرایط خانواده و روش تربیتی و آموزشی والدین در انس کودک با کتاب نقش بسزایی دارد. بعد از خانواده، مدرسه دومین جایگاه تربیتی انسان است که کودک در آن اصول و قواعد خواندن و نوشتن را فرا میگیرد و میآموزد بدون کمک والدین و معلمان خود مطالب کتاب را بخواند و بفهمد.

کتابخانههای عمومی نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش مهمی دارند. از نظر «ایفلا» (IFLA)، (مؤسسه بینالمللی انجمنها و مؤسسات کتابداری)، کتابخانه عمومی پدیده گسترده جهانی است که در جوامع و فرهنگهای مختلف و در مراحل متفاوت توسعه یافت میشود. یکی از گروههایی که کتابخانههای عمومی موظفاند خدماتشان را در اختیار آنان قرار دهند، زندانیان هستند. ماده ۴۰ قوانین استاندارد سازمان ملل درباره چگونگی رفتار با زندانیان در خصوص ضرورت تأمین کتابخانه برای زندانیان صراحت دارد: «سازمان زندانها موظفاند برای زندانیان، از هر گروه و ردهای که باشند، کتابخانهای تدارک ببینند که حاوی مجموعهای مناسب از کتابهای سرگرم کننده و آموزشی باشند، و زندانیان را تشویق کنند از آن به طور کامل استفاده کنند.»

«اهل مطالعه را حصاری نیست!» عنوان فیلم کوتاهی است که به ارزش و اهمیت مطالعه، حتی در محیط زندان، میپردازد و توانسته است یکی از جایزههای «چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد» را کسب کند.

 

* * *

 

عنوان فیلم: زورخانه

کارگردان: منصور میرشکاری و رضا احراری

قالب: مستند (بخش فرهنگیان فیلمساز)

مدت زمان: 20 دقیقه

 خلاصه فیلم: در فیلم زورخانه، دانشآموزان و معلمان محترم تربیتبدنی، با موضوعات و مطالب متفاوتی از جمله تاریخ ورزش زورخانه، ابزار مورد استفاده، معماری زورخانه، مراحل انجام این ورزش و رتبههای ورزشکاران آشنا میشوند.

 مخاطب: این فیلم برای پخش در کلاس تربیتبدنی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه توصیه میشود.

حوزه یادگیری تربیت بدنی و سلامت به عنوان یکی از یازده حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی به دنبال برقراری سلامتی کامل جسمی و روانی، و ایجاد زمینههایی برای شناساندن روشهای درست فعالیت جسمانی، ارتقای تواناییهای بدنی و تبیین روشهای تفریحی سالم در حوزه محتوایی تربیت بدنی است. درس تربیتبدنی و سلامت به عنوان طلایهدار سلامت دانشآموزان و در آماده ساختن آنها در جهت زندگی آینده و تلاش در جهت فراهم کردن برنامهای کامل و سالم برای اوقات فراغت، نقش بسیار با اهمیتی دارد. از جمله رشتههایی که جزو درسهای اختیاری تربیتبدنی دانشآموزان پسر در پایه هفتم محسوب میشود، ورزش زورخانهای است.

ورزش زورخانهای، ورزش باستانی یا ورزش پهلوانی، نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بیاسباب، و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در تاریخ و فرهنگ ایران از گذشتههای دور رواج داشته است. جایی که در آن به ورزش باستانی میپردازند، زورخانه نام دارد. در زورخانه، علاوه بر ورزش زورخانهای، کشتی پهلوانی نیز گرفته میشود. آیینهای پهلوانی و زورخانهای در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو، از سوی ایران، به ثبت جهانی رسید.

این ورزش یکی از ارزشمندترین ورزشهای سنتی ایران است که در شهرها، بخشها و روستاهای ایران ارزش خاصی دارد و از دیرباز تاکنون رایج و متداول بوده است. جدا از توضیحات و مطالب آموزشی که در خصوص درس اختیاری ورزش زورخانه در کتاب «راهنمای معلم تربیتبدنی و سلامت» دوره اول متوسطه برای معلمان محترم درس تربیتبدنی نگاشته شده است، فیلم مستند زورخانه نیز میتواند یکی از منابع ارزشمندی باشد که معلم تربیتبدنی در کلاس از آن استفاده میکند.

 

 

 

  پینوشت

 فرهنگیان محترم، اولیای گرامی و متولیان ارجمند آموزشوپرورش برای تهیه فیلمهای معرفی شده میتوانند به یکی از روشهای زیر اقدام کنند:

الف) تماس با شماره تلفن 88305861-021 (گروه تولید فیلمهای آموزشی)

ب) ارسال درخواست کتبی از طریق نشانی الکترونیکی «goroohehonari@gmail.com»
(با ذکر نام، شماره تلفن و نشانی دقیق)

ج) مراجعه حضوری به نشانی «تهران، زیر پل کریمخان، خیابان ایرانشهر شمالی، سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش، طبقه دوم، گروه توسعه و تولید رسانههای شنیداری و دیداری»

 

۱۶۹۹
کلیدواژه (keyword): کاربرد تکنولوژی آموزشی،فیلم های برگزیده جشنواره بین المللی فیلم رشد،کاربرد در کلاس درس،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید