عکس رهبر جدید

رسم نیمساز یک زاویه بدون گوشه

  فایلهای مرتبط
در یک کارگاه آموزشی، مسئله‌هایی مطرح می‌شوند که نمی‌توان به راحتی از کنارشان عبور کرد. راه‌حل‌های متفاوتی بیان می‌شوند، بحث‌ها و استدلال‌های زیادی صورت می‌گیرد و در آخر، مجموعه‌ای از راه‌حل‌های جالب بر جای می‌ماند. مسئله‌ای که در این مقاله به بحث گذاشته شده، مربوط به زاویه‌ای است که گوشه یا همان رأس زاویه موجود نیست و سعی شده است که با استفاده از وسایل ترسیم و استدلال، نیمساز آن به‌دست آید. در این مقاله، چهار روش برای به‌دست آوردن نیمساز آن مطرح شده است.

مسئله: زاویه بدون گوشهای موجود است، نیمساز آن را چطور میتوان رسم نمود؟

رسم نیمساز زاویه

 

حل مسئله

میتوانیم اضلاع زاویه را امتداد دهیم و محل برخورد را بهدست آوریم، سپس نیمساز زاویه بهدست آمده را رسم کنیم. اما سؤال اینجاست که اگر بخواهیم از راههای دیگری به نیمساز زاویه بدون گوشه برسیم، چه باید بکنیم یا چه میتوانیم بکنیم؟

 

روش اول:

برای پیدا کردن نیمساز زاویهای که گوشه آن را نداریم، میتوانیم از همرسی نیمسازهای زاویههای داخلی مثلث استفاده کنیم. بنابراین، باید با این زاویه یک مثلث درست کنیم. برای این کار، ابتدا یک خط متقاطع دلخواه چنان رسم میکنیم تا دو ضلع زاویه را در دو نقطه A و B قطع کند.

رسم نیمساز زاویه

سپس نیمسازهای دو زاویه A و B را رسم کرده و نقطه همرسی آنها را M مینامیم.

 

رسم نیمساز زاویه

ولی با یک نقطه نمیتوان نیمساز زاویه بیگوشه را پیدا کرد. از آنجایی که همه مثلثهای ایجاد شده مشابه مثلث بالا که زاویه بدون گوشه در آنها ثابت است، نقطه همرسی نیمسازهایشان روی نیمساز زاویه بدون گوشه قرار خواهد گرفت، پس کافی است که مثلث دیگری با رسم یک خط متقاطع دیگر مانند DC ایجاد کنیم. آنگاه نقطه همرسی نیمسازهای داخلی آن را بهدست آورده و آن را N مینامیم.

رسم نیمساز زاویه

با وصل کردن دو نقطه M و N ، نیمساز زاویه بدون گوشه بهدست میآید.

رسم نیمساز زاویه

 

 

روش دوم:

از دو ضلع زاویه بدون گوشه، به یک اندازه مثلاً x، به درون زاویه رفته و دو خط موازی آن اضلاع، رسم میکنیم.

رسم نیمساز زاویه

سپس دو خط موازی دیگر نیز به همان فاصله و موازی دو خط رسم شده، رسم میکنیم.

رسم نیمساز زاویه

چهارضلعی ایجاد شده از تقاطع این چهار خط موازی را ABCD مینامیم.

رسم نیمساز زاویه

 

چون چهارضلعی ABCD حاصل تقاطع خطوط موازی است، بنابراین متوازیالاضلاع است. ابتدا ثابت میکنیم این چهارضلعی لوزی است. از دو رأس B و D بر خطوط موازی عمود کرده تا دو مثلث قائمالزاویه BCH و DCG بهدست آید. این دو مثلث به حالت دو زاویه و ضلع بین (زضز) همنهشت هستند (طول عمودها برابر است DG=BH ، زاویه قائمه  و متمم زاویههای روبهرو در متوازیالاضلاع . در نتیجه DC=BC است، پس چهارضلعی ABCD لوزی است.

رسم نیمساز زاویه

اگر نیمساز زاویههای B و D را رسم کنیم، نیمساز زاویه بدون گوشه خواهد بود. در واقع زاویه D، همان انتقال یافته زاویه بدون گوشه روی نیمساز آن است.

رسم نیمساز زاویه

 

 

 

روش سوم:

خط e را موازی با یکی از خطوط زاویه چنان رسم میکنیم تا خط دیگر را در نقطه A قطع کند. زاویه تشکیل شده طبق خطوط موازی و خط مورب، با زاویه بدون گوشه شده برابر است.

رسم نیمساز زاویه 

سپس نیمساز زاویه A را رسم میکنیم.

 

رسم نیمساز زاویه

نقطه B را روی ضلع بالایی زاویه بدون گوشه فرض کرده و بر نیمساز Ax، عمود BC را وارد میکنیم.

رسم نیمساز زاویه

 

در مثلث ABD، چون Ax نیمساز و عمود وارد بر ضلع BD است، بنابراین مثلث ABD متساویالساقین است. از آنجایی که دو زاویه C و D طبق خطوط موازی و خط مورب مساوی هستند، دو زاویه B و C نیز باهم برابرند. پس مثلث ایجاد شده بین پارهخط BC و دو ضلع زاویه بدون گوشه، متساویالساقین میباشد.

 رسم نیمساز زاویه

حال اگر عمودمنصف پارهخط BC را رسم کنیم، همان نیمساز زاویه بدون گوشه خواهد بود.

رسم نیمساز زاویه

 

 

 

روش چهارم:

از یک نقطه دلخواه مانند M، دو خط عمود بر اضلاع زاویه رسم میکنیم.

رسم نیمساز زاویه

 

نیمساز زاویه  را رسم میکنیم.

رسم نیمساز زاویه

 

دو مثلث MHC و MGD بنابر برابری زاویههای  و  با هم متشابه هستند. پس میتوان نتیجه گرفت دو زاویه C و D با هم برابرند. بنابراین، مثلث ایجاد شده از پارهخط CD و دو ضلع زاویه بدون گوشه (CED)، متساویالساقین است.

رسم نیمساز زاویه

 

یعنی برای رسم نیمساز زاویه بدون گوشه، کافی است عمودمنصف پارهخط CD را رسم کنیم.

رسم نیمساز زاویه

 

۸۹۷۱
کلیدواژه (keyword): کارگاه آموزشی، وسایل ترسیم زاویه، استدلال، نیمساز زاویه
جواد بخشش
۱۳۹۷/۰۸/۲۷
5
4
15

مقاله بسیار جذابی بود. راه های ابتکاری جالبی مطرح شده بود.


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید