عکس رهبر جدید

زنگ فیلم

  فایلهای مرتبط
پخش فیلم در کلاس و مدرسه، از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند بر شور و اشتیاق دانش‌آموزان برای حضور بهتر و فعال‌تر آنان در کلاس و مدرسه بیفزاید. اگر فیلم‌های مورد نظر علاوه بر جنبه سرگرمی، دارای ویژگی‌های آموزشی و تربیتی هم باشند، تأثیرگذاری آن‌ها دو چندان می‌شود و به عنوان یک وسیله کمک آموزشی، برای نیل به یادگیری پایدارتر دانش‌آموزان، یاریگر معلمان خواهد بود.

مقدمه

اما نکته مهم و اساسی در این راه، آگاهی از وجود چنین فیلمهایی و دستیابی آسان به آنهاست. اینکه چه فیلمی برای چه پایه و چه دورهای از دورههای تحصیلی انتخاب و پخش شود، موضوع قابل تأملی است که فعالیت در این زمینه را کمی دشوار میکند. از این رو «گروه توسعه و تولید رسانههای شنیداری و دیداری» سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش در نظر دارد، برای عینیت بخشیدن به این مهم و برخی هدفهای تعیین شده در «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش»، از جمله «ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان (راهکار 1 - 16)»، در هر شماره از این مجله، گزیده فیلمهای منتخب جشنواره بینالمللی فیلم رشد را با تعیین گروه مخاطبان، معرفی کند و در دسترس مخاطبان محترم قرار دهد. از آنجا که علاوه بر مربیان و معلمان، اولیای گرامی نیز نقش بسیار مهمی در تعلیموتربیت دانشآموزان دارند، لذا تلاش خواهد شد تا نمونه فیلمهای مناسب به اولیا نیز معرفی و ارائه شوند. فرهنگیان محترم، اولیای گرامی و متولیان ارجمند آموزشوپرورش، برای تهیه فیلمهای معرفی شده میتوانند به یکی از روشهای زیر اقدام کنند.

الف) تماس با شماره تلفن: 88305861 - 021 (گروه تولید فیلمهای آموزشی)

ب) ارسال درخواست کتبی از طریق نشانی الکترونیکی goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شماره تلفن و نشانی دقیق)

ج) مراجعه حضوری به نشانی: تهران، خیابان ایرانشهر شمالی، نرسیده به پل کریمخان، سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزشوپرورش، طبقه دوم، گروه توسعه و تولید رسانههای شنیداری و دیداری

 

 

عنوان فیلم: شکلات

کارگردان: مهدی حیدری

قالب: داستانی (بخش بین الملل)

مدت زمان: 13 دقیقه

خلاصه فیلم: پسر بچهای که در خانوادهای ناآرام زندگی میکند، برای چشیدن طعم محبت، به دستان مهربان پیرزنی تنها پناه میبرد.

مخاطب: این فیلم برای پخش در جلسات انجمن اولیا و مربیان توصیه میشود.

خانواده دارای جایگاهی والا و عظیم در اسلام است. در برخی از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات ائمه اطهار (علیهمالسلام) نیز اشارات فراوانی به اهمیت و جایگاه این نهاد مهم شده است. به همین دلیل در مورد اهمیت خانواده سخن بسیار است. خانواده اولین نهادی است که افراد در آن به دنیا میآیند، رشد مییابند و بزرگ میشوند. بنابراین خانواده میتواند تأثیر بسزایی در افراد و به تبع آن در جامعه داشته باشد. امروزه این نهاد مهم از جهات متفاوتی در معرض خطر قرار گرفته است. یکی از خطراتی که خانواده را تهدید میکند، بیتوجهی والدین به نیازهای روحی و روانی فرزندان و محبت نورزیدن به آنان است.

هر قدر خانوادهها از استحکام و دوام بیشتری برخوردار باشند، در پیشرفت و سرنوشت جامعه تأثیرگذارتر خواهند بود. از جمله مسائلی که در دوام و استحکام خانوادهها نقش مهم و اساسی دارد، مهر و محبت اعضای خانواده نسبت به یکدیگر است. کمبود محبت در خانوادهها مخصوصاً از طرف والدین نسبت به فرزندان، از جمله خطرات بزرگی است که در دهههای اخیر کانون گرم خانوادهها را دچار بحران و تزلزل کرده است.

فیلم شکلات به نبود سایه مهر و محبت پدر و مادر در خانواده و نیاز شدید پسربچهای نوجوان به آن پرداخته و تأثیر عمیقی را در این زمینه بر فکر و ذهن مخاطب بر جای میگذارد. شکلات به کارگردانی محمد حیدری یکی از فیلمهایی است که در سال 1396 به بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم رشد راه یافت و پس از پخش در جشنوارههای استانی بازتاب خوبی بین مخاطبان داشته است. شکلات شاید تلنگری باشد بر روح خفته آدمهایی که زیر بار سنگین زندگی محبت ورزیدن را از یاد بردهاند و چشم بر دنیای اطراف خود فرو بستهاند.

 

 

 

عنوان فیلم: کرم شب تاب

کارگردان: سارا توکلی نیا

قالب: پویانمایی (بخش بین الملل)

مدت زمان: 10 دقیقه

خلاصه فیلم: در یکی از شبهای سرد جنگل، میمونها درصدد آتش درست کردن هستند تا با آن خود را گرم کنند. دو شغال عاقل و باهوش به نامهای کلیله و دمنه به فکر میافتند از به آتش کشیده شدن جنگل جلوگیری کنند. دمنه چارهای میاندیشد و میمونها را از آتش درست کردن منصرف میکند.

مخاطب: این فیلم برای پخش در کلاس دانشآموزان پایههای اول و دوم دوره ابتدایی توصیه میشود. 

حفظ و نگهداری از محیط زیست یکی از دغدغههای مهم عصر حاضر است. سالهاست که انسانهای آگاه و طبیعتدوست، با خطر نابودی محیط زیست دست و پنجه نرم میکنند و میکوشند که به هر شکل ممکن، فرهنگ احترام نهادن به محیط زیست و حفظ و صیانت از آن را در سرتاسر کره زمین تعمیم دهند. با این حال هنوز که هنوز است، تعداد زیادی از افراد ساکن روی زمین به فکر منافع شخصی خود هستند و برای رسیدن به آمال و آرزوهای امروزشان، هیچ توجهی به وضعیت آیندگان ندارند. امروزه اکوسیستم جنگلها بیش از پیش مورد توجه است. زیرا یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار در هر کشوری به حساب میآید. در دنیای معاصر، ارزش تولیدی جنگلها رقمی نزدیک به 120 میلیارد دلار است و از نظر اشتغال حدود 10 درصد کارگران صنعتی جهان در این بخش کار
می
کنند.

از جمله موضوعهای مهم زیست محیطی که هر ساله در کنفرانسهای جهانی مطرح میشود، توجه ویژه به جنگلها و حفاظت از آب و خاک است. وجود منابع آبی در هر کشور و توسعه کشاورزی تا حدود زیادی به منابع جنگلی آن کشور بستگی دارد. حفاظت از آب و خاک موجب میشود که این منابع مهم برای نسل آینده حفظ شوند. افزایش فرهنگ در هر جامعه نقش مهمی در حفاظت از جنگلها دارد. جنگلهای هر کشور پایه اقتصاد کشاورزی آن کشور به حساب میآیند و برای رشد و توسعه آنها باید در حفاظت از آنها کوشید. بنابراین حفظ جنگلها نه تنها در زمان حال اهمیت دارد بلکه رشد و توسعه کشور را نیز در آینده به دنبال دارد.

فیلم کوتاه کرم شبتاب که در قالب پویانمایی تولید شده است، به موجوداتی اشاره دارد که برای گرم کردن خود حاضرند جنگل را به آتش بکشند. این فیلم یکی از نمونه آثار پویانمایی پذیرفته شده در بخش مسابقه «چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد» است که معلمان و آموزگاران میتوانند آن را برای دانشآموزان در کلاس درس پخش کنند و آنان را با فرهنگ حفظ محیط زیست آشنا سازند.

۱۲۷۰
کلیدواژه (keyword): کاربرد تکنولوژی آموزشی،زنگ فیلم،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید