عکس رهبر جدید

تشکیل گروه های آموزشی با تعامل

  فایلهای مرتبط
تشکیل گروه های آموزشی با تعامل
وجود گروه‌های آموزشی در مدارس، فرصتی برای معلمان فراهم می‌کند تا بتوانند اندیشه‌ها و تجربه‌های معلمی‌شان را با یکدیگر تبادل کنند و درباره آن‌ها به بحث بنشینند. این مقاله برگرفته از تأمل در این باره است و راهی را پیشنهاد می‌کند که به برقراری تعامل سازنده بین معلمان و مشارکت بیشتر آنان در فرایند تعلیم‌وتربیت کمک می‌کند.

یکی از شبهای سرد پاییزی در اتاق کارم در حال مطالعه ماهنامههای مجلات رشد بودم. در ضمن مطالعه چند کلیدواژه از قبیل کاربرد مجلات رشد، بازیهای باقاعده، تکلیفهای خلاقانه، مدیریت کلاس درس، ریاضی هراسی، تدریس معکوس، استقلال در یادگیری، کاربرد آموزشی تلفن همراه، پرورش قدرت تخیل و استفاده از فناوری ذهنم را به خود مشغول کرد. چون این کلیدواژهها دقیقاً بیانگر موضوعاتی بودند که جای خالی بعضی از آنها را در کلاسهای درسم حس میکردم.

از آنجا که بیش از چهارسال است به عنوان کارشناس تکنولوژی و گروههای آموزشی دوره ابتدایی و نماینده مجلات رشد شهرستان تنکابن خدمت میکنم،  و با توجه به اینکه گروههای آموزشی مدرسه به عنوان مجامع آموزشی، پرورشی و پژوهشی به منظور برقراری تعامل و ارتباط سازنده بین معلمان و جلب مشارکت فعال آنان در فرایند تعلیموتربیت تلقی میشوند و زمینه استفاده از تجربهها و اطلاعات علمی، آموزشی و حرفهای صاحبنظران و معلمان را در این باره روشهای تدریس، شیوههای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نقد و بررسی کتب درسی، کاربرد تکنولوژی آموزشی، تقویت زمینههای تحقیق و پژوهش، بررسی مسائل و مشکلات آموزش مدرسه و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی و یادگیری فراهم میآورند، به فکر رویکرد جدیدی برای برگزاری بهتر و علمیتر جلسههای گروههای آموزشی مدرسه در سطح شهرستان تنکابن افتادم که هدفهای زیر را دنبال میکرد:

تشکیل گروه های آموزشی با تعامل

 

 

هدفها

هر طرح یا ایدهای که اجرا میشود، مسلماً هدفهایی را دنبال میکند. ایجاد زمینه تعامل و هماندیشی، مشارکت در اجرای برنامههای درسی و آموزشی، نظارت و راهنمایی آموزشی، ارتقای دانش، مهارت و عملکرد علمی و حرفهای معلمان، نقد و بررسی برنامههای درسی و آموزشی از جمله هدفها و مأموریتهای اصلی گروههای آموزشی مدرسه محسوب میشوند.

 

اجرای رویکرد تعامل و هم اندیشی

در این رویکرد قرار است سرگروههای آموزشی مدرسهها عنوانهای پیشنهادی برای هر ماه را در یک جدول پیوستی (که نمونهای از آن در این مقاله ارائه شده است) بنویسند و در گروههای آموزشی مدرسه مطرح کنند و مورد نقد و بررسی قرار دهند. در نهایت هم آن را همراه با راهکارهایی که توسط همکاران ارائه میشوند، به واحد کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی دوره ابتدایی بفرستند.

کل صورتجلسات ارسالی سرگروههای مدرسه، توسط کمیته شهرستان که متشکل از همکاران باسابقه دوره ابتدایی است، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت. در پایان آن دسته از راهکارهای عملیاتی که در مدرسه قابل اجرا باشند، دستهبندی میشوند و طی گزارشی نظام یافته یا بخشنامه، برای استفاده همکاران علاقهمند به تمامی مدرسههای دوره ابتدایی ارسال خواهند شد. در این رویکرد تلاش میشود، راهکارهای جدیدی به معلمان معرفی شود تا به کمک آنها شیوههای تدریس و نظام آموزشی مدارس متحول شوند. در واقع با این رویکرد زمینه تعامل و هماندیشی بین همکاران و تبادل دانش و مهارت و عملکرد علمی و حرفهای معلمان بهخوبی فراهم و تقویت میشود.

 

نتیجه

در میان گذاشتن یک مشکل یا فکر با دیگران یکی از متداولترین راهکارهای یادگیری مشارکتی است. تشکیل گروههای آموزشی مدرسه با رویکرد تعامل و هماندیشی میتواند به تعامل سازنده بین همکاران و ارتقای دانش، مهارت و عملکرد علمی و حرفهای معلمان منجر شود. به عبارت دیگر، «بارش مغزی» که در اجرای این رویکرد  اتفاق میافتد، باعث میشود همکاران به صورت مستقیم و غیر مستقیم تجربیات خود را به دیگران انتقال دهند و تجاربی را از سایر همکارانشان دریافت کنند. در واقع، این همان هدف اصلی گروههای آموزشی مدرسه است که شرح آن از نظر گذشت.

 

۷۹۱۷
کلیدواژه (keyword): تجربه آموزشی، تعامل آموزشی، گروه های آموزشی، انتقال تجربه، راهبردآموزشی، کاربرد تکنولوژی آموزشی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید