عکس رهبر جدید

هر مسافر یک عکاس است

  فایلهای مرتبط
هر مسافر یک عکاس است
​امروزه وجود دوربین‌های دیجیتال در میان خانواده‌ها تعداد عکس‌های گرفته‌شده خانگی در هر ثانیه را، در جهان، به‌صورت انفجاری ارتقا داده است. این را اضافه کنید به حضور گوشی‌های همراه با قابلیت عکاسی و حتی فیلم‌برداری بسیار عالی که به‌وفور در دستان هر پیر و جوان و حتی عکاسان حرفه‌ای دیده می‌شود. این دسترسی آسان به ابزار عکاسی باعث شده است که همه اقشار جامعه لحظات بیشتری از زندگی‌شان را به ثبت برسانند و با کمک شبکه‌های اینترنتی به‌سرعت دیگران را هم در غم و شادی خود شریک کنند.
بیشک امروزه دوربین عکاسی یکی از همراهان ثابت سفرهای ما است. بهطوریکه میتوان گفت هر مسافر یک عکاس هم هست، ضمن اینکه سوژه عکسهایی که در سفرها گرفته میشود تنوع بسیار وسیعی دارد. عکسهای سفری را میتوان به سه دسته به شرح زیر تقسیم کرد:

 

عکاسی از طبیعت

همه مناظر زیبا و چشمربایی که در طول سفر از آنها خواهیم گذشت، پدیدههای طبیعی هستند. صحراها، دریا، جنگل، جادههای کوهستانی یا برفی، کورهراههای بکر و کمتر دیدهشده، مناظر روستایی و مناظر شهری و... همچنین انواع پدیدههای دیگر نظیر رعدوبرق، رنگینکمان و یا حتی اتفاقات کاملاً غیرمنتظره.

 

هر مسافر یک عکاس است: طبیعت

 

عکاسی اجتماعی

چهرههای ناآشنا و یا کاملاً آشنای شهرها و روستاهای بین راه، نحوه زندگی و معاش مردم آنها، فرهنگ، قومیت و آداب اجتماعی آنها، آیینهای منطقهای و ملی، تنوع لباس، غذا، خانهها، و بازارهای محلی همگی میتوانند سوژه عکسهای فوقالعاده ویژهای باشند که ما به آنها عکس اجتماعی میگوییم.

 

هر مسافر یک عکاس است: اجتماعی

 

 

عکس های تاریخی

اغلب مسافران بازدید از مکانهای تاریخی را در برنامه سفر خود قرار میدهند. این بازدیدها غالباً منجر به عکاسی هم میشود که شاید بتوان در زمره عکاسی معماری طبقهبندی شوند.

 

هر مسافر یک عکاس است: تاریخ

 

با توجه به مطالب بالا عکاسی در سفر را یک ژانر در عکاسی نمیدانیم بلکه عکاسی در سفر میتواند زمینه بسیار متنوعی برای علاقهمندان به عکاسی در این زمینهها فراهم کند. به همین جهت بهتر است، اگر مسافر هستید، پیش از سفر یک خط روشن کاری برای خودتان مشخص و بر اساس آن دوربین مناسب خود را که همراه اصلی شما خواهد بود انتخاب نمایید.

 

انتخاب دوربین

انتخاب دوربین برای سفر بسیار مهم است، زیرا دوربین قرار است برای مدت طولانی همسفر شما باشد و در شرایط متفاوت به نیاز شما در ثبت لحظات ناب پاسخ گوید.

دوربینهای اس-اِل-آر (SLR) دارای این مزیت هستند که شما میتوانید بر اساس نیازتان لنز آنها را عوض کنید. این ویژگی طبعاً امکانات وسیعی را در اختیار شما خواهد گذاشت، البته وزن سنگین را باید تحمل کنید. همچنین تعویض لنزها زمان زیادی میطلبد که ممکن است زمانبندی مناسبی برای نوع عکاسی شما نباشد.

به همین جهت بسیاری از عکاسان حرفهای نیز برای سهولت کار و دسترسی سریع به نتیجه، و البته با توجه به اهداف سفر، نوع سفر و همینطور همراهانشان، ممکن است یک دوربین کامپکت حرفهای با قابلیت تصویربرداری بالا را انتخاب کنند و از حمل همه تجهیزات دوربین خودداری کنند.

شما نیز میتوانید با توجه به زمانبندی سفر، حوصله همراهان، ژانر منتخب خود در آن سفر یا هدفتان از سفر ابتدا دوربین خود را انتخاب کنید. البته توصیه من این است که پیش از آن همسفران خود را انتخاب کنید.

منظرهیاب دوربینهای SLR به شما اجازه میدهد تا تصویر را به همان اندازه که هست و در عکس خواهید داشت ببینید اما اندازهها در دوربینهای کوچک point-and-shoot بهویژه هنگام استفاده از لنز تله تغییر میکنند.

 

هر مسافر یک عکاس است

 

 

لوازم جانبی

بعد از خرید دوربین شما به دو وسیله جانبی نیز احتیاج خواهید داشت که عبارت است از کیف دوربین و سهپایه.

کیف دوربین: اندازه کیف بسته به نیاز شما و تعداد ابزارهای کمکی دوربین متغیر است. کیف کولهپشتی برای دوربینهای بزرگ و حمل همزمان چند لنز و سهپایه و کیفهای کمری برای حمل دوربینهای کمپکت مناسب است. کیفهای ضد آب که محوطه داخل آن قابلیت تقسیمبندی شدن دارد بسیار مناسب یک سفر است.

سهپایه: سهپایه برای عکاسی در سفر ضروری است زیرا به شما برای تهیه عکسهای شفاف در نورهای ضعیف کمک خواهد کرد. گرچه حمل سهپایه میتواند بسیار دردسرساز باشد اما حداکثر سعی خود را برای داشتن یک سهپایه محکم ولی سبک بکنید.

هر مسافر یک عکاس است

 

 

فیلترهای پولاریز

این فیلترها کمک بسیار بزرگی هستند برای عکاسانی که از دوربینهای بزرگ استفاده میکنند چراکه با نصب این فیلتر بر روی لنز و چرخش آن میتوانند بهترین وضعیت نور و رنگ را تشخیص دهند و عکسهایی زیبا تهیه کنند.

این فیلترها با بالابردن کنتراست، اشباع رنگها و کاهش روشنایی بیشازحد، بر قدرت بصری تصاویر میافزایند. درعینحال فیلترهای پولاریز امکان آن را دارند تا انعکاس نور بر فضاهای شفاف و شیشهای را از بین ببرند. برای مثال هنگام عکس گرفتن از یک ماهی در تُنگ و یا سوژهای در پشت یک شیشه، میتوانید از این فیلترها استفاده کنید.

 


لنز

انتخاب لنز برای عکس گرفتن از سوژههای مختلف به میزان تجربه و البته آگاهی شما از ویژگیهای هر لنز بستگی دارد. لنزها بهطورکلی با دو ویژگی از هم متمایز میشوند؛ یکی فاصله کانونی که اکثراً با میلیمتر اندازهگیری میشود و دیگری عدد کمتر دیافراگم که بر توانایی بیشتر لنز برای ثبت تصاویر شفاف در محیطهای کمنور دلالت دارد.

 

 

انواع لنز

انواع لنزها بر مبنای فاصله کانونی عبارتاند از

هر مسافر یک عکاس است

لنز نرمال: این لنز عکسهایی با پرسپکتیو چشمهای یک انسان تهیه میکند و معمولاً طیف 45 تا 60 میلیمتر را در دوربینهای 35 میلیمتری پوشش میدهد.

امروزه مردم ترجیح میدهند از لنزهای زوم با فاصله کانونی متغیر استفاده کنند.

لنز واید: چشماندازها بهوسیله این لنز وسیعتر به نظر میرسند و لنزهای 20 تا 35 میلیمتری محبوبیت بیشتری نسبت به سایر لنزهای واید دارند. این لنزها عکسهایی با عمق میدان واضحتر تهیه میکنند و برای عکاسی از مناظر، ساختمانها و عکاسی در محیطهای بسته کارایی بیشتری دارند.

لنز تله: لنزهایی با فاصله کانونی 85 میلیمتر و بیشتر جزء لنزهای تله محسوب میشوند. در این لنزها سوژه و فاصلههای اطرافش فشرده به نظر میرسند. برای مثال میتوانیم از لنزهای سوپرتله در عکاسی از جانوران وحشی استفاده و چهره آنها را از نزدیک ثبت کنیم. هر چه عدد دیافراگم پایینتر باشد لنز بزرگتر، سنگینتر و البته گرانتر خواهد بود. شما باید لنزهای تله را برحسب بودجه و نیازتان برآورد و خریداری کنید. مثلاً لنز 85 میلیمتری برای پرتره بسیار مناسب است.

 

 

لنز زوم: لنزهای زوم با فاصلههای کانونی مختلف ساخته میشوند و امروزه پرطرفدارترین لنز به شمار میآیند. شما میتوانید بهجای حمل انواع لنز نرمال، تله و واید از یک لنز زوم با فاصله کانونی متغیر 105-28 میلیمتری بهره ببرید و با اضافه کردن یک لنز تله زوم 210-80 تمام فاصلههای کانونی را پوشش دهید.

 

منبع

 www.akkasee.com

۱۷۵۳
کلیدواژه (keyword): عکاسی،دوربین‌ دیجیتال،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید