عکس رهبر جدید

گامی در گسترش تجربه ها: گزارشی از جشنواره تجربیات برتر در آموزش هنر

  فایلهای مرتبط
گامی در گسترش تجربه ها: گزارشی از جشنواره تجربیات برتر در آموزش هنر
جشنوارههای تجربی نقشی مهم در تجمیع داشتهها و سرمایههای تربیتی دارند. بهویژه که تنوع و گستره موضوع در رشتههای هنری ضرورت انتقال این تجربهها را دوچندان میکند. با هدف تحقق بخشیدن به همین امر پردیس شهید شرافت تهران با همکاری دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزشوپرورش شهر تهران اقدام به برگزاری این جشنواره یکروزه در اواخر فروردینماه گذشته کرد.

اهداف اجمالی جشنواره شامل محورهای ذیل بود:

۱. سازماندهی دانش بومی حاصل از تجربیات اساتید در آموزش هنر یا کاربرد هنر در آموزش

۲. ثبت و تدوین تجارب ارزشمند استادان

۳. انتقال تجارب استادان

4. آشنایی معلمان جدید و دانشجومعلمان با تجارب استادان و معلمان شاخص.

همچنین محورهای مهمی چون تجربههای آموزشی و تربیتی، کلاسهای چندپایه و تجارب حرفهای معلمان، راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش هنر، ارزشیابی در هنر، طراحی واحد یادگیری در آموزش هنر، تجربههای پژوهشی و مواردی از این دست عناوین از پیش تعیینشده برای ارسال مقالات و تجربهها از سوی معلمان و استادان بود. دبیری علمی جشنواره را استاد علیاصغر ایمانزاده، مدرس پردیس شهید شرافت، و دبیر اجرایی آن را سرکار خانم دکتر کاوه، رئیس پردیس شهید شرافت، بر عهده داشتند.

در مجموع تعداد50 تجربه، مقاله و نوشتار به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که درنهایت ۷ اثر پس از داوری و ارزشیابی استادان مرادی، بابائیان، قلعهدار، قاسمزادگان و ... به مرحله نهایی راه یافتند.

جشنواره در صبح روز ۲۷ فروردین آغاز به کار کرد و در نشست افتتاحیه آقایان دکتر انصاریراد (سرپرست مدیریت امور پردیسهای استان تهران)، دکتر سمیعی (مدیر پشتیبانی تولید علم بومی دانشگاه فرهنگیان) و کاوه تیموری (مدرس هنر) سخنرانی کردند.

در ادامه نیز برگزیدگان جشنواره به ارائه تجربههای برتر خود به شرح زیر پرداختند.

- حسن یوسفی با عنوان ساختن حجمهای هندسی ساده (مکعب و جعبهها) از استان قزوین

- ناهید محمدابراهیمی با عنوان آموزش تصویرسازی: از آموزش تا اجرا و چاپ

- حسن کشاورز با عنوان تزیین و رنگآمیزی مدرسه با نقوش اسلامی توسط دانشآموزان

- شهربانو شهابی حدادان با عنوان اسکراچ بُرد با شبرنگ

- معصومه محمدی بهعنوان خلاقیت با ترکیب دایرهها

- مریم حیدری با عنوان آموزش قلمزنی

- پروانه عباسزاده با عنوان ایجاد ارتباط میان آموزش هنر و مطالعات اجتماعی.

یادآوری میشود که تجربههای حسن کشاورز و خانم معصومه محمدی پیشازاین در مجله رشد آموزش هنر شمارههای 41 (بهار 1394) و 51 (بهار ۱۳۹۷) به چاپ رسیده بود که این نکته را میتوان گویای تعامل مجله و مخاطبان آن تلقی کرد. در پایان نیز از برگزیدگان جشنواره با اهدای لوح تقدیر و جوایز قدردانی شد. استقبال دبیران و دانشجویان هنر از این جشنواره در روز برگزاری قابلتوجه بود. نکته مهم این است که برگزاری جشنواره تجربههای برتر هنری و جشنواره درسپژوهی در هنر و یا جشنواره الگوهای برتر تدریس نیازمند آن است که در تقویم آموزشی دارای زمان و شناسنامه لازم شوند تا دبیران هنر بتوانند با انگیزه قوی به خلق اثرهای مورد نیاز برای ارائه در جشنواره بپردازند. به همین دلیل باید تأکید کرد که هر چه سریعتر لازم است جشنوارههای موردی و مقطعی جای خود را به جشنوارههای تقویمدار و دائمی بدهند. این نکته ضرورتی است که همت دستاندرکاران و عزم همکاران را میطلبد. به همین سان رشد آموزش هنر برای دوام و استمرار این تلاش اعلام آمادگی میکند.

 

۱۶۰۳
کلیدواژه (keyword): گزارش،جشنواره تجربیات برتر در آموزش هنر
Loading
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید