عکس رهبر جدید

سخنی با معلمان، نویسندگان مقاله ‌ها و خوانندگان ارجمند

  فایلهای مرتبط
سخنی با معلمان، نویسندگان مقاله ‌ها و خوانندگان ارجمند
یادداشت سردبیر

با سلام و یاد خدای مهربان، اولین شماره از دوره سیوچهارم مجله رشد تکنولوژی آموزشی پیش روی شماست. در این شماره، توجه شما عزیزان را به چند نکته لازم و ضروری جلب میکنیم:

ماهنامه رشد تکنولوژی آموزشی با هدف ارتقای دانش و مهارتهای فرایند یاددهی و یادگیری و آشنایی معلمان با کاربرد انواع روشها و فنون جدید آموزشی و بهرهگیری مناسب و سودمند از رسانهها و فناوریهای الکترونیکی و تقویت مبانی علمی و هنری حرفه معلمی، از طرف دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزشوپرورش برای استفاده معلمان عزیز کشورمان منتشر میشود.

نکته مورد توجه در تداوم برنامه سالانه مجله، خطمشی و گزینش راهبردهای دسترسی به اهداف ذکر شده این است که معلم، و تدبیر و هنر تدریس او همواره مقدم و مهمتر از هر نوع تکنولوژی است. زیرا تکنولوژی زمانی در آموزش معنادار میشود که به وسیله تدبیر معلم در امر آموزش و یادگیری اثربخش باشد.

امروزه در عصر دانش، همگان به راحتی میتوانند به گنجینه اطلاعات دسترسی پیدا کنند، ولی همگان نمیتوانند از منابع غنی اطلاعات برای رفع مشکل بهره ببرند. هدف واقعی تکنولوژی آموزشی بهرهگیری مناسب و خردمندانه از منابع علمی و فنی برای تسهیل، تسریع و حل مشکلات آموزشی است که بیشتر جنبه هنری دارند. به قول ویلیام جیمز1 «این طرز تفکر که معلمان میتوانند از طریق روانشناسی، طرحها، برنامهها و شیوههایی معین و قطعی برای خود در کلاس درس استخراج کنند، کاملاً خطاست. تدریس نوعی هنر است و علم هیچگاه نمیتواند ذاتاً به خلق هنر بپردازد. ذهن خلاق باید واسطه میان علم و کاربرد آن باشد.»

ـ برای نیل به اهداف ذکر شده و دسترسی آسان به مطالب مورد نیاز، محتوای مجله در قالب پنج سرفصل اصلی مربوط به مباحث تکنولوژی آموزشی، به شرح زیر، تنظیم و تدوین شده است:

سرفصل اول: تکنولوژی آموزشی و پداگوژی (تبیین)

سرفصل دوم: کاربرد تکنولوژی آموزشی در فرایند یاددهی و یادگیری

سرفصل سوم: پژوهش و نوآوری در امر آموزش و فناوری

سرفصل چهارم: تکنولوژی آموزشی و مدیریت یادگیری الکترونیکی

سرفصل پنجم: آموزههای تربیتی و فرهنگی در قلمرو فناوری

در این دوره، معاونت تکنولوژی آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی قصد دارد فیلمهای موجود در دفتر را برای استفاده معلمان مدارس کشور معرفی کند. آشنایی با فیلمها و نحوه دریافت آنها، و نیز چگونگی تولید فیلمهای کوتاه علمی و آموزشی به وسیله معلمان از مطالب جدید این دوره است.

ـ یکی از توصیههای مهم این مجله برای معلمان و کارشناسان علاقهمند طراحی آموزشی که مایلاند مقالههایشان در مجله درج شود این است که در تهیه و تنظیم طرح درسهای نمونه خود، تنها به ذکر هدفهای خاص آموزشی هر درس اکتفا نکنند، بلکه دو هدف مهم دیگر را هم در طرح درس خود مورد توجه قرار دهند:

1. هدفهای مشترک درسها (شایستگیهای پایه) که بیشتر جنبه تربیتی و پرورشی دارند و در برنامه درسی ملی تأکید شدهاند.

2. مهارتهای خاص قرن بیستویکم که به طور مستقیم با زندگی روزمره و مشاغل آینده جوانان ارتباط دارند و از ضرورتهای زندگی در قرن بیستویکم محسوب میشوند. برخی از مهارتها عبارتاند از:

ـ دسترسی به اطلاعات و شیوه استفاده از آنها

ـ برقراری ارتباط

ـ تفکر انتقادی

ـ ابتکار و خلاقیت

ـ مشکلگشایی

ـ تولید فکری و عملی

ـ یادگیری خودراهبر

رشد تکنولوژی آموزشی در تبیین و توضیح این مهارتها با شما همراه و همگام خواهد بود.

لطفاً در نوشتن مقالهها دقت کنید که عنوان آنها کوتاه و گویا باشد. حتماً بعد از نگارش مقاله، متن اشاره، کلیدواژه، منابع، پینوشتها، اصطلاحات و معادلهای لاتین، میان تیترها و سوتیترها، نام، نامخانوادگی و نشانی خود را کنترل کنید. حجم مقالهها نباید از 1800 کلمه بیشتر باشد. در ضمن، در صورت امکان، تصویر یا تصویرهای مربوط به مقاله را پیوست کنید یا در مورد تصویر مورد نظرتان چند جملهای توضیح دهید.

ـ در ترجمه مقالهها، به مقالههای کاربردی اهمیت بیشتری بدهید و متن اصلی مقاله را هم به پیوست ارسال کنید.

پیشاپیش از همکاری گرمتان صمیمانه تشکر میکنیم و توفیق بیشتر شما را در مسیر پرافتخار تعلیموتربیت از خدای مهربان خواستاریم.

 

 

پینوشت

1. ویلیام جیمز. گفتوگویی با معلمان در زمینه روانشناسی. ترجمه سیدشمسالدین هاشمی مقدم. انتشارات دانشگاه اراک. 1379. ص 16.

۱۷۵۸
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید