عکس رهبر جدید

قطب‌ ستاره ‌شناسی

قطب‌ ستاره ‌شناسی
پژوهش‌ سرا و رصدخانه مهر، وابسته به اداره کل آموزش ‌و پرورش استان بوشهر، در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر بوشهر ساخته شده است. ساخت این رصدخانه را می‌توان آغاز تحولی در امر آموزش‌ و آشنایی نسل جدید، دانش‌آموزان و معلمان و این منطقه با آسمان دانست. از سال ۱۳۸۹ تاکنون آقای حسن باغبانی مدیریت این مرکز را برعهده دارد. رصدخانه مهر با دارا بودن یک دستگاه تلسکوپ ۱۶ اینچ در گنبد اصلی، ۲۰ عدد دوربین دوچشمی، ۱۰ عدد تلسکوپ در ابعاد و کاربردهای مختلف، رصدگاه اختصاصی و ۴۰ نفر نیروی داوطلب صاحب دانش و تجربه که کار آموزش به دانش‌آموزان و دانش‌جویان را انجام می‌دهند به‌عنوان بزرگ‌ترین رصدخانه و قطب‌ ستاره‌شناسی وزارت آموزش‌وپرورش مشغول به فعالیت است. این مرکز با توجه به درک و شناخت نیازهای واقعی دانش‌آموزان و براساس علاقه و آگاهی از نیازهای علمی دانش‌آموزان و معلمان دست به ابتکارهایی زد و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه برای دانش‌آموزان و معلمان سنگ بنای فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را در زمینه نجوم، هوا ـ فضا و محیط‌زیست پایه گذاشته است. یک دهه فعالیت پیوسته این مرکز، کسب «جایزه ترویج علم ایران» را در سال ۹۴ برای این مرکز به ارمغان داشته است.

نتیجه این فعالیت چندساله، فعالیت‌های متنوعی است از جمله تشکیل «اتحادیه انجمن‌های نجوم» در 8 استان کشور، برگزاری دوره تربیت مدرس ستاره‌شناسی کشور، تربیت ده‌ها مدرس نجوم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه معلمان سراسر کشور،‌ راه‌اندازی انجمن‌های نجوم در تمامی شهرها و مناطق استان بوشهر، طراحی جشنواره‌ها و پروژه‌های دانش‌آموزی همچون پروژه «شما یک دانشمند هستید» و جشنواره کاوشگران آسمان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها، آشنا کردن صدها دانش‌آموز از سراسر استان با علم ستاره‌شناسی، طراحی 120 پروژه‌ نجومی جهت امور تحقیقاتی و پژوهشی و ارائه آن به وزارت آموزش‌وپرورش و به دنبال آن انتخاب استان بوشهر و انجمن نجوم به‌عنوان قطب نجوم دانش‌آموزی وزارت آموزش‌وپرورش،‌تبدیل انجمن نجوم رصدخانه مهر بوشهر به‌عنوان فعال‌ترین مرکز نجومی کشور در ماراتن مسیه سال 1390 و انتخاب این انجمن به‌عنوان نماینده ایران در برگزاری برنامه‌های رصدی مشترک با کشورهای همسایه (عراق،‌ پاکستان، قطر، امارات و ...) عضویت این انجمن در جامعه ستاره‌شناسان بدون مرز و فعالیت‌های متعدد در قالب این جامعه، طراحی و اجرای شب‌های رصدی در مدارس، بررسی مناطق مختلف استان بوشهر جهت شناسایی رصدگاه‌های خوب و انتخاب سه منطقه رصدی مناسب، برگزاری ده‌ها برنامه رصدی در این رصدگاه‌ها، برگزاری همایش‌های نجومی در سراسر استان.

1. خلاصه عملکرد

ـ Ÿ قطب ستاره‌شناسی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور

Ÿـ برترین نهاد ترویج علم ایران در سال 1394

Ÿ ـ پیشنهاد و مدیریت بخش ستاره‌شناسی و دریانوردی قدیم در کنفرانس آموزش‌ ریاضی ایران 96

Ÿ ـ طراحی دوره ضمن‌خدمت ستاره‌شناسی و تصویب آن در وزارت آموزش‌وپرورش

Ÿ ـ مجری دوره‌های ضمن‌خدمت ستاره‌شناسی معلمان

Ÿ ـ طراحی دوره‌های تکمیلی و پیشرفته ستاره‌شناسی و ارائه به وزارت متبوع

Ÿ ـ پیشنهاد تشکیل انجمن نجوم معلمان و تصویب آن در وزارت متبوع

Ÿ ـ طراحی درس ستاره‌شناسی ویژه دانشگاه فرهنگیان

Ÿ ـ شبکه‌سازی بخش ستاره‌شناسی پژوهش‌سرای دانش‌آموزی

Ÿ ـ شبکه‌سازی رصدخانه‌های کشور با مشارکت سازمان فضایی ایران

Ÿ ـ تشکیل کارگروه معلمان در مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور

Ÿـ حضور و ارائه گزارش در گردهمایی سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ترویج علم به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست‌های علمی کشور

Ÿ ـ رایزنی جهت تخصیص بودجه جهت پژوهش‌سراهای استان و کسب بودجه

Ÿ ـ تشکیل گروه‌های استهلال

Ÿ ـ مشارکت در مدرسه تابستانی ترویج علم

Ÿ ـ تشکیل انجمن‌های علمی دانش‌آموزی در مدارس

Ÿ ـ تشکیل انجمن‌های معلمان در استان بوشهر (18 انجمن)

Ÿ ـ اقدام به تشکیل انجمن‌های علمی در سایر استان‌ها (8 انجمن)

Ÿ ـ پروژه‌های تحقیقاتی و ارزشیابی آموزشی.

 

 

۲۰۸۲
کلیدواژه (keyword): گزارش، قطب‌ ستاره ‌شناسی،وزارت آموزش ‌و پرورش،پژوهش‌ سرا و رصدخانه مهر
Loading
یزدانفر
۱۳۹۸/۰۷/۱۱
5
0
0

همت والای طراحان و مجریان این رصدخانه و انجام کلیه فعالیتهایی که تا کنون صورت گرفته ، با توجه به جای خالی و غربت دیرینه علم نجوم در نظام آموزشی ما، بسیار قابل تامل و ستودنی است . امید که در سایه این تلاشها ، شاهد ظهور خواجه نصیرها و رونق دوباره کشف رازهای بیشمار آسمان .باشیم .


نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید