عکس رهبر جدید

تولدی دوباره

تولدی دوباره
کویرهای بزرگ با پدیده‌ های زیبای زمین‌ شناسی همچون کویر لوت و سرزمین کلوت‌ ها و تلماسه‌ ها، دشت‌ های وسیع، رودخانه‌ های خروشان، دریاهای بزرگ و دریاچه‌ها و تالاب‌ های متعدد از جاذبه‌ های زمین‌ شناختی کشورمان ایران است.

 

 قل سیرو فی‌ الارض، فانظر واکیف بدأ الخلق

ایرا­­ن ما سرزمین وسیعی است که در کنار داشتن توانمندی‌های متعدد و متنوع از منابع نفت، گاز، آب، خاک و معدن و نیز جلوه‌گاه‌های زمین‌ساختی ارزشمند و گاه منحصربه‌فردی همچون کوه‌های پیوسته و مرتفع البرز و زاگرس، قله‌های آتش‌فشانی دماوند و تفتان و چشمه‌های آب سرد و گرم متعدد، کویرهای بزرگ با پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی همچون کویر لوت و سرزمین کلوت‌ها و تلماسه‌ها، دشت‌های وسیع، رودخانه‌های خروشان، دریاهای بزرگ و دریاچه‌ها و تالاب‌های متعدد و... یکی از کانون‌های مخاطرات طبیعی و رویدادهای زمین‌ساختی همچون زمین‌لرزه، سیل، بادهای سهمگین، خشک‌سالی، پراکنش رسوبات بادی و مانند این‌ها نیز هست. روشن است که مطالعه و شناخت همه‌جانبه این وضعیت، هم برای بهره‌برداری از نعمت‌های خدادادی به ودیعه نهاده شده در دل این سرزمین، و هم ایجاد ایمنی در برابر حوادث طبیعی و نگه‌داری از محیط‌زیست منحصربه‌فرد آن نیازمند آموزش همه‌جانبه شهروندان، تربیت متخصصان و محققان توانمند و کارامد در عرضه علوم زمین است، و سنگ‌بنای اولیه این کار در کلاس‌های درس نهاده می‌شود.

بر این اساس؛ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در کنار برنامه‌ریزی و تألیف منابع آموزشی، متناسب با توسعه روز‌افزون علم و روش‌های علمی و فناوری آموزشی، بیش از پیش به توانمندسازی معلمان، یعنی ارائه‌کنندگان خدمات آموزشی قصد شده به مخاطبین در کلاس‌های درس، می‌اندیشد. از این‌رو گردآوری و انتشار برترین و جدیدترین دستاوردهای تحقیقاتی و یافته‌های مطالعاتی پژوهشگران در عرصه‌های گوناگون تعلیم‌وتربیت، را از وظایف خود می‌داند.

انتشار منظم مجلات آموزشی، تحلیلی و ترویجی رشد، که حاوی یافته‌های علمی، پژوهشی در جهت علائق تخصصی و شغلی معلمان و هم‌اندیشی پیرامون مسائل آموزش‌وپرورش در محیط آموزشی است، از اولویت‌های این سازمان در توانمندسازی روزافزون فعالان عرصه تعلیم‌وتربیت، کارشناسان آموزش، معلمان، دانشجومعلمان، اولیای دانش‌آموزان و... می‌باشد.

با درنظر گرفتن توسعه شتابان دنیای دیجیتال، انتشار الکترونیکی محتواهای علمی آموزشی در ردیف یکی از اولویت‌های این سازمان قرارگرفته و اینک به «مجله رشد آموزش علوم زمین» تسری یافته است. انتشار این مجله ـ که قبلاً با نام «رشد آموزش زمین‌شناسی» منتشر می‌شد ـ و طیف وسیعی از مسائل زمین‌شناسی و محیط‌زیست را پوشش می‌دهد، یکی از خواسته‌های مکرر دبیران این رشته و همکاران آموزشی در سال‌های گذشته بوده که اکنون با تلاش‌ها و پیگیری‌های ارزشمند و مؤثر آنان، این خواسته محقق شده است، بنابراین لازم می‌دانیم آغاز انتشار الکترونیکی مجله رشد آموزش علوم‌زمین را نخست به هیئت تحریریه این نشریه و سپس به کارشناسان و معلمان متخصص و علاقه‌مند به آموزش علوم‌زمین، به‌عنوان درسی از دروس زندگی‌بخش زمین‌شناسی و محیط‌زیست، تبریک گفته، انتشار پیوسته و روبه تعالی آن را از خداوند بزرگ مسئلت ‌نماییم.

بدیهی است که تحقق این خواسته نیاز به همراهی و همکاری شما علاقه‌مندان به زمین‌شناسی و محیط‌زیست و دیگر دست‌اندرکاران آموزش این دروس در مدارس سراسر کشور دارد. این سازمان با استقبال از مقالات، و گزارش‌های علمی و ... و انتقادات و پیشنهادهای کلیه فعالان این عرصه، تمامی تلاش خود برای انتشار هرچه بهتر و بیشتر این‌گونه فعالیت‌های ریشه‌ای و ساختاری مبذول می‌دارد.

 

 

۱۸۷۲
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش علوم زمین، زمین‌ شناسی، زمین‌ شناختی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید