راه اصلاح فرهنگ از کودکستان مى گذرد
۱۳۹۷/۰۷/۲۶
این روزها بار دیگر موضوع آموزشهای پیشدبستانی و ضرورت آن برای کودکان بر سر زبانها افتاده و در برنامههای گوناگون از جمله «پرسشگر شبکه آموزش سیما در تاریخهای جمعه ۳۱ فروردین و ۷ اردیبهشت» مطرح شده است. به همین سبب و در پی نوشتههای کوتاهی که در شمارههای پیشین مجله در این زمینه درج گردید، یادداشت حاضر نیز تقدیم اولیا و مربیان محترم میشود.
اگر عمر انسان
را با یک نگاه تجربی به چند بخش، تقسیم و آن را تحلیل کنیم، فصول مهم زیر درخور
توجه سرنوشتسازترند:
ده سال اول
زندگی که عموماً کودکی تلقی میشود، پی و شالوده بنایی
استوار است که باید بار اصلی و ضمائم این بنا را نیز تحمل کند. این شالوده، چیزی
نیست جز تکوین شخصیت و شکوفایی فطرت انسان که قرار است حیات دهههای بعدیاش را پشتیبانی و تضمین نماید.
میتوان دهه دوم زندگی را ستونگذاری بنا و نازککاری و تزئین آن، و دهههای بعدی را بهرهبرداری و استمرار حیات نامید.
در صورتیکه این تمثیل و تشبیه پذیرفتنی باشد،
بدون شک باید بیشترین همت و سرمایهگذاری از سوی اولیا و مربیان
و مسئولان فرهنگی و برنامهریزی و اجرایی کشور برای
گسترش تعلیموتربیت دهه اول آیندهسازان این سرزمین، صورت پذیرد، که به
راستی فردا دیر است! تربیت انسانهای هوشمند، متعهد، متخصص،
شجاع، خلاق، جسور، بانشاط و مسئولیتپذیر در گرو توجه به این دهه
از حیات فردفرد کودکان ایران، وطن ماست.
۱۱۰۵
کلیدواژه (keyword):
اصلاح فرهنگ،کودکستان،