عکس رهبر جدید

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

  فایلهای مرتبط
در گذشته که هنوز پیک های نوروزی نبود، معمولاً معلمان، در ایام عید، تکالیف و رونویسی های متعددی به دانش آموزان می دادند. بعد از انقلاب، برای سر و سامان دادن به این رویه، پیشنهاد تهیه پیک‌های متمرکز در استان‌ها و مناطق داده شد. اما در ادامه پیک‌های نوروزی با هدفی که آموزش و پرورش به دنبال آن بود، فاصله گرفت تا آنجا که در سال ۱۳۹۲ بخشنامه‌ای مبنی بر عدم تولید پیک‌ها و ارائه تکالیف توسط معلمان به استان‌ها ارسال شد. ولی از سال ۱۳۹۲ تا عید امسال بعضی از استان‌ها، مناطق و حتی مدارس کشور همچنان اقدام به تهیه پیک نوروزی می‌کردند. نکته جالب توجه از نتایج آماری به دست آمده این است که در این تحلیل دختران به داستان نویسی و پسران به قصه‌ گویی تمایل بیشتری دارند.
سال گذشته با دستور وزیر محترم برای جایگزینی تکالیف سنتی و بیحاصل در قالب مشق شب و پیکهای نوروزی، کارگروه تکالیف ابتدایی در دفتر آموزش دبستانی، با هدف یادگیری مهارتمحور تشکیل و به بررسی و آسیبشناسی شیوههای متعدد ارائه پیکها پرداخت.

بعد از جمعبندی و تصمیمگیری برای استفاده از فرصت عید نوروز، گام آغازین درخصوص حذف تکالیف و جایگزینی فعالیتهای یادگیری هدفمند براساس ایده وزیر محترم برداشته شد و طرح «عید و داستان» به اجرا در آمد.

براساس دادههای جمعآوری شده از سوی دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، در تحلیل نتایج ارزیابی از چگونگی اجرای مفاد بخشنامه، مشخص گردید که 86 درصد مفاد بخشنامه به درستی اجرا شده و در 14 درصد برخی از مفاد بخشنامه رعایت نشده است.

از آمار به دست آمده از سامانه همگام، مشخص شد که 09/45 درصد دانشآموزان مشمول این طرح فعالیت داستاننویسی، 39/38 درصد فعالیت داستانخوانی و 68/20 درصد فعالیت داستانگویی را انتخاب کرده بودند. البته 016/4 درصد از دانشآموزان بیش از یک فعالیت را انتخاب کرده بودند و این نشانگر آن است که دانشآموزان بیشتر به خلاصه کردن کتاب یا نوشتن داستان و خاطرات علاقه نشان دادهاند.

 

دختران داستان نویس و پسران قصه گو براساس آمار به دست آمده، دانشآموزان

• 32/3 درصد، داستانگویی و داستانخوانی؛

  12/3 درصد، داستانگویی و داستاننویسی؛

  43/4 درصد، داستانخوانی و داستاننویسی؛

و 28/2 درصد، هر سه مورد را انتخاب کرده بودند که این مورد انتخاب شخصی دانشآموزان بود، زیرا در دستورالعمل از دانشآموزان خواسته شده بود فقط یکی از سه فعالیت را انتخاب نمایند.

درصد شرکتکنندگان در طرح، براساس جنیسیت به شرح ذیل است:

  مدارس دخترانه 01/49 درصد

  مدارس پسرانه 7/41 درصد

  مدارس مختلط 29/9 درصد

 دختران داستان نویس و پسران قصه گو

 

براساس جدول زیر تفاوت درصد انتخاب فعالیتها در مدارس دخترانه و پسرانه مشخص شده است.

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

 

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

 

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

 

 

براساس این آمار، دختران به داستاننویسی و پسران به روایت داستان بیشتر علاقه نشان دادهاند.

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

 

از آمارها و نمودار بالا نتیجه میگیریم که دانشآموزان در سنین پایینتر به روایت داستان بیشتر علاقه دارند؛ چنانکه دانشآموزان پیشدبستانی 16/60 درصد و بعد از آن دانشآموزان پایه اول 99/32 درصد روایت کردن داستان را انتخاب کرده بودند. هرچه پایه تحصیلی بالاتر میرود، این میزان علاقه، جای خود را به داستانخوانی و داستاننویسی میدهد تا جایی که بیشترین میزان علاقه به نوشتن در پایه ششم با 16/49 درصد میرسد.

در نمودارهای ذیل مقایسهای بین انتخاب فعالیتها در شش پایه تحصیلی دوره ابتدایی مشاهده میشود.

دختران داستان نویس و پسران قصه گو

در بررسیهای انجام گرفته روی عناوین انتخاب شده توسط دانشآموزان، در بخش داستانگویی بیشترین علاقه بر تعریف خاطرات ایام تعطیلات نوروز و قصههای روایت شده توسط خانواده و مادربزرگها و پدربزرگها مشاهده میشود. قصههایی از قبیل: شنگول و منگول، طوطی و بازرگان، موش و گربه، ننه سرما، یک کلاغ چهل کلاغ و... .

در بخش داستانخوانی بیشترین علاقه بر روی قصص قرآن و داستانهای پیامبران مانند یوسف، یونس، نوح، محمد رسولالله، هابیل و قابیل، هفتخوان رستم یا قصههای قدیمی مانند مرغابیها و لاکپشت، مرغ ماهیخوار، ماه پیشونی و قصههای معروف دیگر کشورها مانند هری پاتر، هرکول، هانسل و گریتل؛ موش و گربه، لوبیای سحرآمیز و... مشاهده میشود.

در بخش داستاننویسی بیشترین علاقه به نوشتن سفرنامه نوروزی، نامه به رهبری، نامه به دوست و شعرهای گوناگون بوده است. جالب توجه این است که داستانهای قدیمی مانند موش و گربه و مانند آن در هر سه فعالیت با میزان زیاد انتخاب شدهاند.

۱۹۱۸
کلیدواژه (keyword): دختران داستان نویس و پسران قصه گو,دختران داستان نویس,پسران قصه گو,زهرا شیرازی,قصه‌ گویی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید