عکس رهبر جدید

توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی

  فایلهای مرتبط
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی
به همت معاونت ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، در روزهای پایانی سال ۹۶، «نشست آموزشی- تبیینی رویکرد جدید برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش» در هر یک از حوزه های صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر، با دعوت از ناشران آموزشی، برگزار شد. انتظار می رود این نشست ضمن آشنا کردن ناشران با رویکرد جدید آموزش و پرورش در تألیف کتاب های آموزش فنی و حرفه ای، به بهتر شدن هر چه بیشتر کیفیت کتاب های این دوره کمک کند.

فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، با تبیین رویکرد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برگزاری این نشست، گفت: «ناشرانی که در این جمع حضور دارند، طی سه سال اخیر با ما در ارتباط بودهاند و در حال حاضر بیش از 900 ناشر از طریق سامانه با ما تعامل دارند؛ تعامل به این معنی که در سال حداقل یک یا دو کتاب برای ما ارسال میکنند.»

وی افزود: «ما معمولاً در پایان هر سال در چند مرحله به مسئلهشناسی کتابهای منتشر شده میپردازیم. یکی در خصوص تعداد ناشران تا ببینیم آیا از تعداد ناشرانی که با ما در ارتباط هستند، کاسته شده است یا خیر؟ و اگر کاسته شده باشد، علت و چرایی را جستوجو میکنیم. دیگر آنکه آثار را بررسی میکنیم تا ببینیم در چه حوزههایی کتابهای بیشتری نامناسب تشخیص داده شده‌‌اند. اگر در ویژگیهای ظاهری و گرافیکی اشکالاتی دارند، راهحلهایی برای آنها پیشنهاد میدهیم. اگر در موضوع نامناسب تشخیص داده شدهاند، به تعامل بیشتر ناشران نیاز داریم. ضمن آنکه ما متوجه شدهایم، در برخی حوزهها با فقر کتاب مواجهیم و در جشنواره کتابهای کمکدرسی این حوزهها نتوانستند آثاری ارائه کنند. در پی آن هستیم که ببینیم فقر کتاب بیشتر در چه حوزههایی است یا اگر کتاب‌‌هایی در این حوزهها منتشر میشوند، چرا به دست ما نمیرسند.»

 

تأکید بر رویکرد شایسته محوری

در ادامه، احمد رضا دوراندیش، مدیر کل دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش، با تأکید بر اهمیت آموزشهای فنی و حرفهای و با توجه به مشکلات اشتغال و چرخه تبدیل علم به ثروت، گفت: «در آموزشهای فنیوحرفهای نوین که بهصورت رسمی در کشور ما برنامهریزی شدهاند، چرخشهایی اساسی ایجاد شده است، از جمله اینکه ما رویکرد شایستهمحوری را مدنظر قرار دادهایم.»

وی با اشاره به سه سالهشدن دوره آموزشهای فنیوحرفهای ادامه داد: «در نظام قدیم که این دوره دو ساله بود، یک مجموعه از مباحث فنیوحرفهای عمدتاً بهصورت تئوریک عرضه میشد. اما با سه ساله شدن این آموزشها و تأکید اسناد بالادستی، باید ضمن تقویت کیفیت آموزشها، آنها را براساس آنچه نیاز کشور است، تغییر میدادیم. براساس نیازسنجیها و مطالعات انجام شده در خصوص مشاغل، توانستیم مشاغل مورد نیاز بازار کار را شناسایی و برای آنها استانداردهای لازم را تعریف کنیم. بر این اساس، برای هر رشته شش درس کارگاهی در نظر گرفته شده است که هر کارگاه در طول هشت ساعت، مباحث دانشی و عملی را براساس استانداردهای مشخص شده ارائه میکند.»

وی ادامه داد: «دو دسته دانش فنی هم داریم که در پایههای دهم و یازدهم ارائه میشوند. درسهایی را هم داریم که جزو درسهای تخصصی ما هستند و عنوانهای غیرفنی روی آنها گذاشتهایم. مطالعات نشان میدهد، جوامعی که در آموزشهای فنی صاحب سبک هستند، به این نتیجه رسیدهاند که باید تا 25 درصد از زمان آموزشها را به آموزشهای غیرفنی اختصاص دهند.»

دوراندیش گفت: «آموزشهای فنی به دانشآموزان کمک میکنند تا آنها به اشتغال پایدار دست پیدا کنند. از جمله درسهایی که برای کلیه رشتههای فنیوحرفهای و کار دانش طراحی شده است، درس الزامات محیط کار است که همه دانشآموزان آن را میخوانند. درس «نوآوری و کارآفرینی» در پایه یازدهم و درس «مدیریت تولید و فناوریهای نوین» که دانش‌‌آموزان بهصورت انتخابی آن را میخوانند و درسی به نام «اخلاق حرفهای» از جمله آنها هستند.»

وی گفت: «در تألیفات جدید رویکرد ما این است که کتابهای درسی فنیوحرفهای از حالت مرجع عبور کنند. به همین منظور، فعالیتهای کارگاهی در آنها در نظر گرفته شده که دانشآموزان را وادار میسازد به فعالیتهایی بپردازند که منجر به یادگیری میشود. نکته دیگر اینکه همه آنچه دانشآموز احتیاج دارد، فقط به کتاب درسی خلاصه نمیشود. از این رو بستههایی آموزشی هم در کنار کتابها طراحی شدهاند. یکی از آنها «راهنمای هنرآموزان» است که در آن برخی مفاهیم را که دانشآموزان در کتاب درسی ممکن است پیدا نکنند، برایشان توضیح میدهد.»

مدیر کل دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش تصریح کرد: «کتاب همراه هنرجو» هم یکی دیگر از تألیفات جدید است. این کتاب هر آنچه را هنرجو در ارتباط با روابط، فرمولها، مثالها و محتواها نیاز دارد، در اختیارش قرار میدهد تا او در حین ارزشیابی از آنها استفاده کند. این کتابها باعث میشوند هنرجو کار را راحتتر ببیند. توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی

در ادامه جلسه، در بخش سؤال و جواب، یگانه، نماینده انتشارات «چهارخونه» با طرح پرسشی گفت: «یکی از مشکلات عمدهای که ما در بحث اشتغال داریم، آشنا نبودن با مبانی اشتغال توسط کسانی است که وارد بازار کار میشوند. رویکرد شما در تألیف این کتابها عالی است، ولی انتقاد من این است که چرا کتاب درسی بعد از سال تحصیلی به دست دانشآموز میرسد؟»

دوراندیش در پاسخ به این پرسش، با بیان اینکه در دو سال گذشته، در ارتباط با حوزه فنیوحرفهای، بالغ بر 425 کتاب تدوین شده است، گفت: «سال 95 کتابهای درسی در دو نوبت توزیع شد، به این دلیل که دانشآموزان ما در دو نوبت کارگاه داشتند. کارگاه اول در مهرماه شروع میشد و کتابهای آن در شهریور توزیع شد. برای کارگاه بهمن ماه هم کتابها در دی ماه توزیع شدند. اما در سال 96 همه کتابها در شهریور ماه توزیع شد، غیر از دو رشته. علت هم این بود که مؤلفان کتابهای کارگاههای جدید، به دلیل سنگینی کار، نتوانسته بودند تألیفهای خود را به موقع و سر موعد انجام دهند.»

 

حذف آزمون های کاغذی

وی ادامه داد: «رویکرد ما در آموزشهای فنیوحرفهای نداشتن آزمون مداد و کاغذی است. ما معتقدیم، در آموزش فنیوحرفهای دانشآموز باید استاندارد حرفه را کسب کند و بر این اساس شایستگی و استاندارد مورد نیاز را داشته باشد. در ارزشیابی جدید، هر کتاب کارگاهی فنیوحرفهای پنج فصل دارد که ما به آنها پودمان میگوییم. هر پودمان نماینده یک شغل است. هر دانشآموزی در پایان آن کتاب پنج شغل را آموزش دیده است و در نظام ارزشیابی، از آن شغل آزمونشناسی به عمل میآید.»

دوراندیش در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نحوه ادامه تحصیل هنرآموزان گفت: «دوره آموزشهای فنیوحرفهای پنج ساله است و دانشآموزان بعد از اخذ دیپلم وارد دانشگاه فنیوحرفهای میشوند و بدون کنکور، به مدت دو سال، ادامه تحصیل میدهند. قبلاً تعدادی از رشتههای ما بدون کنکور بودند ولی من به تازگی شنیدهام که دانشگاه فنیوحرفهای اعلام آمادگی کرده است همه دیپلمههای فنیوحرفهای را تا مرحله فوقدیپلم بدون کنکور پذیرش کند.»

دوراندیش در پاسخ به پرسش نماینده انتشارات صبح صادق در خصوص امکان تهیه کتابهای برگزیده بهمنظور تشویق ناشران توسط اولیای دانشآموزان گفت: «علاوه بر کتاب درسی، اگر ناشران در راستای ارتقای فناوری و ارائه کارهای نوآورانه با رویکرد جدید کار کنند، ما حتماً از آنها پشتیبانی خواهیم کرد.»

 

ضرورت آموزش مهارت های غیرفنی

محمود صموتی، کارشناس حوزه صنعت، در ادامه و در تبیین رویکرد جدید برنامه درسی این حوزه گفت: «هر یک از کتابهای فنی پنج فصل دارد. دو کتاب کارگاهی هم برای هر یک از رشتهها در هشت ساعت به اجرا در میآید. این کتابها باید محتوایی غنی داشته باشند. با سه دیدگاه به این کتابها توجه شده است؛ یکی دیدگاه نظری در ارتباط با محتوای نظری مورد نیاز، دیگری دیدگاه عملی با محتوای آزمایشگاهی و کارگاهی، و سومی هم دیدگاه نرم افزاری و شبیهسازی. در پایه دهم یک کتاب دانش فنی تخصصی داریم که محتوای مورد نیاز از دید نظری و نرمافزاری را در اختیار هنرجویان قرار میدهد. برای هر پایه، در جمع هشت کتاب درسی وجود دارد. در پایه دهم سه کتاب، در پایه یازدهم دو تا و در پایه دوازدهم سه کتاب تخصصی داریم. کتاب در این پایهها به‌‌صورت بسته ارائه میشود. کتابِ همراه هنرجو، فیلم، نرمافزار و پوستر هم که مورد نیاز هنرجوهاست همراه کتابها ارائه میشود.»

مهندس صموتی با تأکید بر اینکه بازار نشر نباید منحصر به تولید کتاب باشد، بلکه باید بسته آموزشی هم تولید شود، افزود: «بحثی که باید بیشتر در فرایند آموزشهای فنیوحرفهای به آن توجه شود، مهارتهای غیرفنی است. برای مثال، مسئولیتپذیری، رعایت بهداشت و ایمنی و رعایت حقوق دیگران از جمله این مهارتهاست که آموزش نظری آنها لازم است، البته کافی نیست.»

صموتی، درباره موضوع ارزشیابی در رویکرد جدید آموزشی نیز توضیح داد: «ارزشیابی در حوزههای نظری، عملی و البته نگرشی انجام میشود. در بعد نگرشی، منظور میزان تعهدپذیری است. چرا که حافظهمحوری در آموزش جهانی دیگر معنایی ندارد. امروز هر اطلاعاتی را به راحتی در فضای مجازی مییابید. البته دانشآموزان باید مبانی و اصول شایستگیهای پایه فنی را بلد باشند. اگر دانشآموز لغات پایه ادبیات فارسی را بلد نباشد، یا اصول فرمول شیمی و ریاضی را نداند، نمیتواند درست یاد بگیرد. منظور پرهیز از حافظهمحوری مباحثی است که به مرور زمان فراموش میشوند و عملاً در کار اجرایی تأثیر ندارند. به همین دلیل، کتاب همراه هنرجو طراحی شده است تا دانشآموزان محتواهایی مثل جدول را كه نیازی به حفظ آنها نیست، با خود سرجلسه ببرند. البته باید طرز استفاده از آنها را بلد باشند. یکی از رویکردهایی که باید ناشران به آن توجه کنند، تهیه چنین محتواهایی است که دانشآموز برای بالا بردن مهارتهای خود از آنها بهره می‌‌برد.»

وی با بیان اینکه پرورش استعداد و خلاقیت دانشآموزان باید با استفاده از روش تعاملی در آموزش اتفاق بیفتد، اظهار داشت: «این کار باید از طریق پرسش و پاسخ، نمایش فیلم و درگیر کردن ذهن دانشآموز محقق شود و این موضوعی است که ناشران باید به آن توجه کنند. فعالیتها میتوانند در زمینه اکتشاف، بازی و شبیهسازی باشند و ناشران میتوانند در این حوزهها کار کنند.»

 

دسترسی به هر یک از مشاغل از طریق پودمان ها

این کارشناس حوزه صنعت در توضیح هر پودمان گفت: «امروزه در دنیا آموزش مبتنی بر حرفه انجام میشود که سطوح آن شناسایی شده است. دانشآموزان ما بعد از آموزش به این حرفهها و مشاغل متصل میشوند. در هر دورهای از تحصیل، حتی وقتی دانشآموز یک پودمان را بگذراند، میتواند به یک حرفه کوچک دسترسی یابد. کتابهای کمک درسی هم باید بر اهداف مورد نیاز و شایستگیها منطبق باشند و به مشاغل منتهی شوند و حتی به شایستگیها عمق دهند.»

وی با تأکید بر اینکه ناشران باید دانشافزایی را در دستور کار قرار دهند، تصریح کرد: «دانشافزایی نه به این معنا که تست تهیه کنند یا محتوای کتابهای درسی را خلاصه کنند، بلکه به این معنا که پروژههایی اضافه، علاوه بر آنچه در کتابهای درسی گفته شده، ارائه دهند و نرمافزارهای جدید معرفی کنند. متأسفانه کپی کردن کتابهای درسی یا رویکرد به حلالمسائل مانع بروز خلاقیت و ابتکار فراگیرنده میشود، و علاوه بر آن باعث هدر رفتن زحمات ناشران و نبود اقبال نسبت به کتابهای آنان هم میگردد.»

معصومه صادق، رئیس گروه خانواده و سلامت نیز در ادامه و در تبیین رویکرد جدید برنامه درسی حوزه خدمات، ضمن ارائه چارچوبی از رشته و درسهای این حوزه، با بیان اینکه ما میخواهیم کتابهای کمک درسی کاملکننده آموزشهای مدرسه باشند، گفت: «ما کتابهای همراه معلم و هنرجویان را با شتاب زیاد طراحی کردیم، لذا همچنان جای کار زیادی درباره این کتابها وجود دارد که در این مورد دست نیاز به سوی ناشران دراز میکنیم.»

 

توجه ناشران به هوش های چندگانه

بُشری گلبخش ، رئیس گروه هنر هم در تبیین رویکرد برنامه درسی حوزه هنر تأکید کرد: «پیش از هر نکتهای تأکید ما بر این است که حتماً کتابها رویکرد شایستگیمحور داشته باشند. از طرف دیگر، هنرجویان هنری از لحاظ بصری حساساند و دید زیباییپسند یا زیباشناختی دارند، پس کیفیت صفحهآرایی، زیبایی و ابعاد کتاب روی آنها تأثیر دارد.»

وی با انتقاد از چاپ کتابها به‌‌صورت آلبوم ادامه داد: «انتشار کار صرفاً به‌‌صورت آلبوم برای ما کفایت نمیکند، چون رویکرد شایستگیمحور در آن نیست. وقتی میگوییم هنر مجموعهای از ایمنی، شایستگی فردی، فنی و غیرفنی است، این مجموعه را باید در آثار دید. بیان دقیق تکنیک کار و رعایت موارد ایمنی در عکسها مثل استفاده از دستکش هنگام کار با مواد، نکات ریزی هستند که باید رعایت شوند. مورد دیگر، رعایت عناصری است که در برنامه درسی ملی روی آنها تأکید شده است؛ مانند فعالیت محوری که به دلیل مواجهه با هوشهای چندگانه در دانشآموزان بسیار مورد تأکید ماست. ما برای اینکه انواع هوشها را در محتوا درگیر کنیم، فعالیتهای متنوعی مثل نمایش فیلم، بازدید، کارعملی، پرسش و پاسخ، پژوهش و گفتوگو را در نظر گرفتهایم. هوشهای چندگانه عرصهای است که ناشران باید روی آنها مانور بدهند.»

وی در ارتباط با نقاط ضعف آثار ارسالی به معاونت کتابهای کمک درسی گفت: «بخشی از کتابها ادبیات متناسب با مخاطب هنرجوی ما را ندارند. یا سطحی خیلی بالاتر دارند یا خیلی پایینتر، در حد بچههای دبستانی. بعضی از کتابها هم به جای دانشافزایی و بازکردن پودمانهای ناظر بر شغلها، خیلی کلیگویی میکنند.»

این کارشناس حوزه هنر، با بیان اینکه برخی کتابها تکرار مکررات هستند، توضیح  داد: «بهطور مثال، در یک موضوع، ده ناشر با ادبیات مشابه کار میکنند. فقط تعداد صفحات کتابها کم و زیاد میشود و اندکی خلاقیت و نوآوری برای جذب هنرجو در آنها وجود ندارد. متأسفانه بسیاری از آثار ارسالی ترجمه هستند و کمتر آثار تألیفی داریم. گاهی هم کتابهایی به اسم تألیف دریافت میکنیم که در واقع گردآوریاند و متأسفانه گردآوریهای بسیار بدی که حتی محتوا و منابع پایان کتابها با هم همخوانی ندارند.»

گلبخش پیشنهاد کرد: «ناشران یک گروه تحت عنوان «هیئت علمی» تشکیل دهند و کتابها را قبل از هزینه کردن برای چاپ، ممیزی کنند. دیدهایم کتابی با بیش از 200 صفحه کاغذ گلاسه و رنگی، با هزینهای گزاف، چاپ شده ولی به دلیل نداشتن فاکتورهای محتوایی و زیباییشناسانه لازم، قابل استفاده نیست.»

 

رعایت شایستگی های حرفه ای و اخلاقی

عابدین آریان پور، نماینده حوزه کشاورزی، دیگر کارشناس این نشست بود که با تأکید بر اهمیت کشاورزی بهعنوان محور توسعه گفت: «آموزش کشاورزی در گذشته به این شکل بود که ما یکی از مهارتها را در قالب شبیهسازی و به صورت نظری آموزش میدادیم و در پایان تحصیل، به دلیل اینکه هنرجو در محیط واقعی کار نبود، اعتمادبهنفس لازم را برای ورود به بازار کار پیدا نمیکرد. اما در نظام جدید، براساس انجام کار در محیط واقعی و یادگیری نکات، شایستگیهای حرفهای و اخلاقی برای ورود به بازار کار آموزش داده میشوند. به این ترتیب، ما به هدف دیرینهمان یعنی تربیت افرادی که علاوه بر فراگیری مهارتهای زندگی بتوانند با آگاهی از عوامل مؤثر و کاربرد بهینه نهادهای کشاورزی و اخلاق حرفهای، به تولید محصولات کشاورزی اقدام کنند، می‌‌رسیم.»

وی به ناشران پیشنهادهایی داد: «باید کتابهایی که در حوزه کشاورزی نوشته میشوند، پایهبندی شوند. یعنی ما اهدافی عملکردی برای مخاطب تعیین کنیم و مخاطب کاملاً مشخص باشد؛ مخاطب ما تکنسین، کارشناس یا کارشناس ارشد است. دوم آنکه ما در رویکرد جدید، کشاورزی را بهصورت منطقهای دیدهایم. بنابراین، ناشران کتابهایی را تدوین کنند که به‌‌صورت محصول محور برای یک منطقه باشد.»

 

رعایت نکات زیباییشناسانه

کاظم طلایی در تبیین ویژگیهای ظاهری و گرافیک کتاب، با اشاره به اینکه تولید کتاب به شکل سنتی دیگر نباید مورد توجه  باشد، گفت: «با گسترش اطلاعات در فضای مجازی، اگر بخواهیم بهصورت سنتی کتاب چاپ کنیم و از بعضی امکانات بصری مانند عکس و تصویرسازی استفاده نکنیم، موفق نخواهیم شد. واقعیت این است که اگر کسی مستأصل نباشد، به سوی کتابهایی که در حال حاضر در موضوع فنی و حرفهای منتشر می‌‌شوند، نمیآید. ما کتاب با اشتهایی در نیاوردهایم که مخاطب دنبال آن بدود تا برای خریدش اقدام کند.»

وی در توضیح دلایل این ضعف گفت: «ناشران از ابزارهای روز استفاده نمیکنند و خیلی راحت از کنار هزینههای واجبی مثل هزینه برای طراحی جلد خوب رد میشوند. در حالی که سلیقه مخاطب به شدت فرق کرده و وجود افراد حرفهای در تمامی مراحل تولید کتاب ضروری است. ما کتاب عکاسی کار میکنیم، اما آنچه در آن نمیبینیم هنر عکاسی و عکسهای خوب است. غالب کتاب‌‌ها ریسوگرافی هستند که به شدت باعث افت کتاب میشوند. غالب عکسها هم در کتابها اینترنتی است.  در دنیای امروز، بخش عمدهای از اطلاعات را عکس به مخاطب منتقل میکند. دیگر زمان استفاده از کلمه و نوشته تمام شده و ماندگاری و انتقال مفهوم بیشتر از طریق عکس انجام میشود.»

وی با اشاره به اینکه بعضی ناشران از مؤلف یا نویسنده انتظار دارند ضمن تالیف، عکاس هم باشد، ادامه داد: ناشران باید افرادی را تربیت کنند که عکاسی را به صورت حرفهای یاد بگیرند و در خدمت نویسنده باشند. در تولید کتابهای فنی و حرفهای باید به معماری اطلاعات توجه ویژه شود. باید بخشی از اطلاعات توسط تصویر، برخی در قالب اینفوگرافی، بخشی در عکس و بخشی در تصویرسازی و در نهایت بخشی هم توسط متن منتقل شود.

پس از بیان نظرات کارشناسان، انصاری، نماینده یکی از دیگر ناشران، در خصوص تعامل و ارتباط بین ناشران و مجموعه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: «باید سازوکاری وجود داشته باشد تا به جریان اقتصادی ناشران کمک کند، در غیر اینصورت، این تعامل مثل جعبه سنگینی است که وقتی به پله آخر میرسد، رها میشود و تمام زحمات هدر میرود. باید سامانهای وجود داشته باشد که کمک کند بخشی از محصولات ناشران برگزیده خریداری شوند. این همکاری باعث میشود خودبهخود مشکلات دیگر رفع شود و ناشر برای حل مشکلات هزینه کند. در این صورت، تفاوت بین ناشرانی که تولیدکننده محتوا هستند و ناشرانی که کتابسازی میکنند، خودبهخود مشخص میشود.»

 

تلاش برای تعامل بیشتر با ناشران

در پایان این نشست، خانم فریبا کیا، معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، گفت: «جلساتی مانند این جلسه را، در راستای همان تعاملی که مدنظر شماست ترتیب دادهایم. ضمن آنکه ما در سال، بیش از چهار کارگاه و نشست داریم و باورمان این است که سرمایهگذاری یک بخش خصوصی کوچک در تعامل با ما میتواند در سطح ملی به تلاشی همافزا تبدیل شود. به همین دلیل، زمانی خودمان را موفق میدانیم که آثاری که شما برای ما میفرستید، استاندارد باشد».

وی تصریح کرد: «نشستهای موضوعی که کارشناسان ارشد، داوران و ارزیابان ما به بهانههای متفاوت در نمایشگاه بینالمللی کتاب هر سال ترتیب میدهند، و راهنمای تولیداتی که روی سایت قرار میدهیم، در کنار نشریه جوانه، همه و همه برای آشنایی و تعامل بیشتر با ناشران است. باز هم شما میتوانید پیشنهادهای خودتان را برای تعامل بهتر ارائه کنید. ما این آمادگی را داریم حتی اگر پنج ناشر در موضوعی خاص نقطه نظراتی داشته باشند، طی جلساتی ابهامها را مرتفع کنیم.»

کیا با اشاره به اینکه ما برای پاسخگویی به ناشران بازه زمانی مشخص تعریف کردهایم، ادامه داد: «زمانی که کتابی از ناشر به دست ما میرسد، سعی داریم در فاصله یک ماهه پاسخگوی نتیجه بررسیها باشیم.»

وی در خصوص حمایت از ناشران هم گفت: «سازمان پژوهش متولی محتواست و تجهیز کتابخانههای مدارس و آموزشگاهی به عهده معاونت پرورشی است، اما ما هم در این راستا تلاشهایی میکنیم. ما برای نمایشگاه کتاب، طبق مصوبه ابلاغ شده، کتابهای تأیید شده ناشران را خریداری میکنیم. دفتر ما سالانه حدود چهار هزار کتاب استاندارد معرفی میکند، اما به هیچ وجه نمیتوانیم به دانشآموزان یا اولیای آنان توصیه کنیم این کتابها را بخرند، چون خلاف قانون است. براساس آییننامه، انتخاب کتاب به عهده شورای مدرسه است.»

 

توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی  
 
 

توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی

 
 

 

فایل‌های صوتی گزارش هم اندیشی مسئولان دفتر تالیف فنی و حرفه ای و ناشران این حوزه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
۲۹۳۳
کلیدواژه (keyword): توجه به شایسته محوری و مهارت های غیرفنی,شایسته محوری,مهارت های غیرفنی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید