عکس رهبر جدید

هم نوایی در جهت هم افزایی توانایی ها

هم نوایی در جهت هم افزایی توانایی ها
بی تردید هماهنگی و هم راستایی برنامه های تربیتی و آموزشی و همکاری نهادها و واحدهای دست اندرکار یکی از مهمترین وجوه توفیق و اثر بخشی برنامه هاست.
 بیتردید هماهنگی و همراستایی برنامههای تربیتی و آموزشی و همکاری نهادها و واحدهای دست اندرکار یکی از مهمترین وجوه توفیق و اثر بخشی برنامههاست. همنوایی بخشهای مختلف وزارت آموزش و پرورش و تنظیم فعالیتها بر مبنای سیاستهای کلان کشور در قالب سند تحول بنیادین و همچنین سند ملی برنامه درسی از رویکردهایی است که در سالهای اخیر مورد تاکید برنامهریزان و مجریان حوزههای گوناگون تعلیم و تربیت است. دعوت و تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش از معلمان و دانشآموزان و خانوادهها برای ترغیب آنها به خواندن کتابهای داستانی مفید و حذف پیکهای نوروزی از جمله مصداقهایی درباره لزوم اتخاد رویههای هماهنگ در زمینه ایجاد گسترش و تقویت عادت مطالعه در دانشآموزان و نسل آینده است.

خوشبختانه تصمیم اخیر و بدیع وزیر محترم و همراهی و برنامهریزی مناسب معاونت آموزش ابتدایی برای استفاده از فرصتهای مناسب مانند تعطیلات نوروزی به منظور تعمیق فرهنگ خواندن قرابت بسیاری با سیاستها، فعالیتها و برنامههای دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی بهویژه در حوزه استانداردسازی کتابها داردکه حدود بیست سال در این راستا گام برداشته است؛ بهطوریکه هم اکنون تمامی منابع آموزشی و تربیتی اعم از مکتوب (کتابهای آموزشی، ادبیات داستانی، تربیتی) و منابع غیر مکتوب (وسایل، نرم افزارها، فیلمها و سامانههای آموزشی) را تحت پوشش استانداردسازی متناسب با اهداف برنامه درسی قرار داده است.

یکی از اهداف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ویژه دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی معرفی منابع آموزشی و تربیتی مناسب برای گروههای مختلف سنی و دورههای تحصیلی و همچنین در رشتهها و موضوعات مختلف از جمله حوزه داستان است.

خوشبختانه در سالهای اخیر منابع آموزشی و تربیتی متنوع و قابل توجهی درحوزه ادبیات داستانی برای دانشآموزان تولید شدهاند که این دفتر سعی کرده است در حد بضاعت آنها را شناسایی کند و به روشهای مختلف به مخاطبان معرفی نماید و تولیدکنندگان آنها را به نحو مقتضی مورد تشویق قرار دهد. در نظر گرفتن گروههای داوری ویژه کتابهای داستان در جشنواره کتابهای آموزشی و تربیتی رشد و تقدیر از نویسندگان، مترجمان و ناشران با استقبال قابل توجهی روبه رو بوده است. نکته قابل توجه و تاکید در این زمینه و برای استفاده مناسبتر از فرصت پیش آمده در این است که معلمان محترم و اولیای گرامی دانشآموزان عزیز باید عنایت داشته باشند که قالب جذاب داستان و فروش بازار اقتصادی قابل توجه این حوزه، زمینه را برای برخی سوء استفاده کنندگان اقتصادی و فرهنگی فراهم میآورد و در بسیاری از مواقع شاهد تولید کتابهای داستانی هستیم که با ارزشها و هنجارهای نظام تربیتی کشور فاصله بسیاری دارند و بعضاً مغایر با اهداف کلان و جزیی تعلیم و تربیت هستند.

این مهم ایجاب میکند که بخشهای دستاندرکار به بررسی مجدد رویهها و تلاش دوباره برای همافزایی تواناییها و دقت بیشتر در راستای تولید کتابهای داستانی مناسب بپردازند.

برگزاری جلسات مشترک کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با همکاران دست اندرکار معاونت آموزشی، که ارتباط مستقیمی با معلمان داشته و مدیریت اجرایی این امر را در استانها، شهرستانها و مدارس و کلاسهای درس به عهده دارند، همچنین برپایی میزگردی کارشناسی با معلمان آزموده و خبره، برگزاری نشستهای توجیهی و هماهنگی با مؤلفان، پدیدآورندگان و تولید کنندگان کتابهای داستانی در سی و یکمین  نمایشگاه بینالمللی کتاب،  بهرهگیری از قلم متخصصان و صاحب نظران این عرصه و تخصیص پرونده ویژهای به این امر در این شماره از جوانه تلاشی است برای هم افزایی فعالیتها در جهت ارتقای اهداف ساماندهی و همچنین شناسایی نقاط ضعف احتمالی، و جلوگیری از اقدامات موازی وبهرهگیری از تجربیات اندوخته . امید است این مهم فرصتی در جهت اجرای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و بهویژه ایجاد عادت مطالعه در کودکان و نوجوانان و آینده سازان کشور باشد.

۱۹۳۰
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر,فریبا کیا,هم نوایی در جهت هم افزایی توانایی ها,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید