عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

شبکه های رایانه ای به سوی رایانش ابری

  فایلهای مرتبط
شبکه های رایانه ای به سوی رایانش ابری
کتاب طراحی شبکه، در پانزدهمین جشنواره کتاب های آموزشی رشد، عنوان اثر تقدیری حوزه رایانه را به خود اختصاص داد. این کتاب توسط دوگلو، مؤلف نام آشنای حوزه رایانه تألیف و به قلم روان و گویای زهرا جاوید به زبان فارسی ترجمه شده است.

  • طراحی شبکه

 • نویسنده: دوگ لو

 • مترجم: زهرا جاوید

 • ناشر: آوند دانش

 • نوبت چاپ: اول 1395

 

کتاب «طراحی شبکه» در پانزدهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد، عنوان اثر تقدیری حوزه «رایانه» را بهخود اختصاص داد. این کتاب توسط دوگلو، مؤلف نامآشنای حوزه رایانه تألیف و به قلم روان و گویای زهرا جاوید به زبان فارسی ترجمه شده است.

کتاب طراحی شبکه در نگاه اول برای افرادی مناسب است که به ساخت یک شبکه رایانهای علاقه دارند، اما نمیدانند از کجا شروع کنند. علاوه بر این، سایر افرادی که وظیفه مدیریت یک شبکه را بهعهده دارند، میتوانند روی این کتاب برای رفع مشکلات و بهینهسازی شبکه حساب کنند.

ارائه مطالب بهصورت جامع و در عین حال مختصر و مفید از ویژگیهای بارز کتاب مذکور است. در کتاب، گامهای لازم برای طراحی شبکه و برطرف کردن مشکلات روزمره آن در اختیار مخاطب قرار داده میشود. زبان آن بسیار ساده و دوستانه است، بنابراین برای مطالعه مباحث، نیازی به دانش پیشزمینه و تخصصی نیست. هدف اصلی مؤلف این است که محیط خشک و نامأنوس شبکه را با سادهسازی قوانین، به  شکلی ملموس و تا حدی سرگرمکننده و جذاب تبدیل کند.

در مدیریت شبکه، هرجا با مشکلی روبهرو شدید، کافی است به سراغ بخش موردنظر ازکتاب بروید و شروع به مطالعه کنید. هر فصل، مشکلات خاصی از شبکه را تحت پوشش قرار میدهد؛ مثل چاپ اسناد، حفاظت شبکه، و... .

این کتاب اساساً بر مبنای شبکههای رایانهای مبتنی بر سیستمعامل «ویندوز» نوشته شده است و مطالب آن نسخههای متفاوت ویندوز را تحت پوشش قرار میدهد. حتی سعی شده است با وجود اندک بودن کاربران «مکینتاش»، سلیقه آنان نیز مدنظر قرار گیرد و برخی مشکلات شبکه در این سیستمعامل نیز بررسی شده است.

بهعنوان مخاطب کتاب طراحی شبکه، نیازی نیست تمام عباراتها و اصطلاحهای موجود را به خاطر بسپارید، زیرا بهصورت یک دایرهًْ‌‌المعارف کوچک نوشته شده است و برحسب نیازتان میتوانید به آن رجوع کنید. برای مثال، فرض کنید اتصال شبکه قطع شده است و قصد دارید به کمک این کتاب مشکل را برطرف کنید. با مراجعه به فهرست کتاب احساس میکنید فصل 7 از بخش 2، با عنوان «پیکربندی کاربران ویندوز»، به بررسی این مشکل پرداخته است. در این فصل بهطور گام به گام روش پیکربندی کارت شبکه و رفع ایرادات احتمالی آن در نسخههای متفاوت ویندوز بررسی شده است. بنابراین برای رفع هر مشکل خاص، مطالعه مباحث قبلی و بعدی لازم نیست. در این کتاب هر بخش از فصلهای متفاوتی تشکیل شده است و فصلهای هر بخش به موضوعات مرتبطی میپردازند. همین روش سازماندهی مطالب باعث ایجاد نظم و توالی منطقی و در عین حال فراهم شدن حداقل وابستگی مباحث به یکدیگر شده است.

بخش اول با عنوان «شروع کار با شبکه»، مفهوم کلی شبکه را برای افراد مبتدی بیان میکند. اگر کاربر با دنیای شبکه بیگانه باشد، میتواند با مطالعه این مبحث شروع خوبی را رقم بزند. این بخش بر نحوه استفاده از شبکه متمرکز است و وارد جزئیات مباحث تخصصی نمیشود.

در بخش دوم، تمام اطلاعات موردنیاز برای راهاندازی شبکه، از انتخاب سیستمعامل گرفته تا نصب کابل‌‌ها، در اختیار کاربر قرار داده میشود.

بخش سوم به نصب و پیکربندی رایانههای سرویسدهنده، راهاندازی نرمافزارهایی که باید روی آنها اجرا شوند، ایجاد حسابهای کاربری و همچنین پیکربندی فایلها، پست الکترونیکی و سرویسدهندههای وب میپردازد.

نویسنده کتاب، برای بخش چهارم عنوان «ابری با احتمال بارش گیگابایتی» را انتخاب کرده است. در نگاه اول این اسم کمی عجیب بهنظر میرسد. عنوان فصل از مفاهیم علمی ـ تخیلی «ستارگان» و «پیشتازان فضا» استخراج شده است. داستان این فیلمها روایت شهرهایی است که در میان ابرها معلقاند. درهر حال، در آینده نه چندان دور و به سرعت، شبکههای رایانهای به سوی رایانش ابری و رایانش مه پیش میروند. به همین دلیل مؤلف کتاب نتوانسته است از بررسی مبسوط این مقوله شانه خالی کند. در فصلهای این بخش پس از تبیین رایانش ابری و مزایای آن، نحوه افزودن و مدیریت ابزارهای نوین همراه، از جمله تلفنهای هوشمند و تبلتها، آموزش داده میشود.

از زمانی که بحث اتصال رایانه‌‌ها و تبادل اطلاعات مطرح شده، بحث تأمین امنیت این ارتباط همواره موضوع داغ و پرچالشی بوده است. بخش پنجم بهطور مفصل به مدیریت و حفاظت شبکه میپردازد. در فصلهای این بخش ابزارهای ضروری برای مدیران شبکه معرفی، و کار با آنها آموزش داده میشود.

بخش ششم از سه فصل تشکیل شده است. در هر سه فصل آن فناوریهای مضاعفی که برای ساخت و راهاندازی یک شبکه بهینه موردنیاز است، به مدیر شبکه معرفی میشود. یکی از چالشهای عمده در شبکههای رایانه‌‌ای، کاهش هزینه تمام شده در قبال افزایش کارایی است. مقوله مجازیسازی با تأکید بر افزایش توان سختافزارهای سرویسدهنده، شبکه را تا حد زیادی به این سمت سوق میدهد. از آنجا که سیستمعاملهای لینوکس و مکینتاش نیز دارای مزایای زیادی نسبت به ویندوز هستند و بسیاری از مدیران شبکه ترجیح میدهند از آنها استفاده کنند، راهاندازی شبکه در بستر سیستمعاملهای لینوکس و مکینتاش در همین بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش آخر کتاب با عنوان «دهتاییها» به ترتیب به بیان ده قانون نانوشته، ده اشتباه بزرگ در شبکه و همچنین ده وسیلهای که باید همیشه در کمد مدیر شبکه وجود داشته باشد، میپردازد.

با داشتن این کتاب از نقطهای که در حال حاضر هستید، به جایی خواهید رسید که آمادگی رویارویی با انواع مشکلات شبکه را خواهید داشت. پس از ظهور و بروز یک مشکل جدید، کافی است با نگاهی ماجراجویانه و مصمم، سرفصل مطالب را مرور کنید، رئوس مطالب مرتبط را بیابید و با مراجعه به صفحات مربوطه، به راحتی اشکال را برطرف کنید.

در کنار نقاط قوت این کتاب، اشکال عمده آن، سرگردانی کاربر در فهرست مطالب است. رئوس مطالب هر کتاب، هرقدر هم به خوبی انتخاب شده باشد، نمیتواند در برگیرنده تمام کلمات کلیدی مرتبط با موضوع آن کتاب باشد. از آنجا که مؤلف نیز ادعا دارد کتابش میتواند بهعنوان یک دایرهالمعارف مورد استفاده قرار گیرد، لازم است بخشی به شکل دسترسی الفبایی به مباحث کلیدی طراحی شود؛ به طوری که کاربر بتواند در حداقل زمان، صفحات پوششدهنده مطالب مورد نظرش را بیابد.

از طرف دیگر، همانگونه که «انتشارات وایلی» (ناشر کتاب طراحی شبکه به زبان لاتین) هرازگاهی کتابهای حوزه فناوری خود را بهروز میکند و از طریق سامانهاش، مخاطبان را از این تغییرات مطلع میسازد، بهتر است نشر «آوند دانش» نیز بهطور موازی به انعکاس این تغییرات بپردازد.

 

شبکه های رایانه ای  

۱۵۰۵
کلیدواژه (keyword): شبکه های رایانه ای به سوی رایانش ابری,زهرا سلیمی زاده,حوزه رایانه,دوگلو,زهرا جاوید,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید