عکس رهبر جدید

کودکان و حوادث طبیعى

  فایلهای مرتبط
کودکان و حوادث طبیعى
حادثه دلخراش زلزله آبان ماه ۹۶ در استان کرمانشاه که به جان باختن و جراحت جمعی از هموطنان عزیز و تخریب خانه و کاشانه بسیاری از این عزیزان انجامید. کودکانی را نیز داغدار و قلب کوچکشان را جریحه دار کرد. بدون شک اولیا و مربیان کودکان آسیب دیده و به جا مانده از این ماجرای دردناک، علاوه بر همکاری با نهادهای ذیربط برای تقلیل آثار این مصیبت و رفع تدریجی مشکلات موجود اعم از خوراک، پوشاک، مسکن و درس و مدرسه، وظیفه سنگین دیگری نیز به منظور تسکین آلام روحی و تعمیق شناخت و آشنایی با حوادث طبیعی و تبیین وظایف و نقش کودکان در اینگونه حوادث و ضرورت بردباری در آن ها با زبان کودکانه و در قالب فعالیت هایی متناسب دارند که در این نوشته مختصر به برخی از آن ها می پردازیم.

مسلم است که در پی اینگونه حوادث ناگوار، کودکان با قلب کوچک و عواطف لطیف خود آسیب روحی بیشتری میبینند و چنانچه آلامشان با اقدامات مؤثر کاهش نیابد، ممکن است در بزرگسالی از عوارض سوء آن در امان نمانند. همانطور که در مقدمه اشاره شد، پس از رفع شرایط اضطرار و اسکان موقت و رفع نیازهای اولیه آسیبدیدگان توسط سازمانهای ذیربط (اعم از دولتی و مردمی)، طبعاً مکانهای موقتی برای کلاس و مدرسه این عزیزان تهیه میشود. به مربیان کودک توصیه میشود در کنار فعالیتهای جاری خود، برای متناسبسازی فعالیتها با شرایط پس از بحران به چند نکته توجه کنند؛ از جمله اینکه ضمن همدردی با کودکان و خانوادهها از یادآوری نکات و موضوعات غمانگیز پرهیز کنند. دیگر آنکه به جای نسبت دادن این حوادث به خداوند و طبیعت و... ، این موارد را از امور طبیعی دنیا در همه مکانها و زمانها قلمداد و کودکان را به وظایف و نقش آنان در پیشگیری از آثار مخرب ناشی از حادثه و راههای حفاظت خود و اطرافیان از گزند آنها آشنا سازند و در نهایت با طراحی فعالیتهای مناسب، ذهن کودکان را به بُعد سازندگی، و عبرتآموزی از حوادث طبیعی هدایت نمایند.

برای نمونه، در فعالیت نقاشی و کاردستی میتوان از آنان خواست که در حوادثی اینچنین و قبل از بروز آن، برای جلوگیری از صدمات شدید به افراد، بهتر است چه کارهایی صورت پذیرد (اعم از ساختمان خانه و مدرسه و وسایل، تجهیزات و...). طبعاً این پاسخها با درک و زبان کودکانه، ارزشمند و قابل استفاده در فعالیتهای شعر و قصه است. استفاده از محتواهای مناسب به شناخت بهتر و بیشتر آنان از حوادث طبیعی کمک نموده و نقش بچهها را در صورت بروز آنها روشن میسازد. در این زمینه، حرف و تجربه زیاد است که تکمیل و ادامه آن را به نظرات ارزشمند اولیا و مربیان وا میگذاریم.

کودکان و حوادث طبیعى

۱۵۲۷
کلیدواژه (keyword): کودکان و حوادث طبیعى,کودکان,حوادث طبیعى,زلزله,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید